سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

دارندگی و برازندگی؛ این مثلی است که از قدیم الایام برای آدم هایی به کار می‌بردند که کرورکرور در می‌آورند و چون دخل شان پُر و پیمان است، کرورکرور خرج می‌کنند.

سلامت نیوز:دارندگی و برازندگی؛ این مثلی است که از قدیم الایام برای آدم هایی به کار می‌بردند که کرورکرور در می‌آورند و چون دخل شان پُر و پیمان است، کرورکرور خرج می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،اما حالا این رسم‌ها و مثل‌ها دیگر به کار نمی‌آید و کرور کرور خرج کردن ربطی به دخل ندارد. مربوط است به طرز نگاه و مدل زندگی و به قول امروزی ها، سبک زندگی. در این قاعده جدید یکی قطره قطره جمع می‌کند و دریا دریا خرج می‌کند و یکی هم دخلش خوب است و خرجش به قاعده.

در ابعاد وسیع هم، همین قصه به گونه‌ای‌ دیگر مطرح است. هستند کشورهایی که خودشان تولید کننده غذاساز، مایکروفر و ظرفشویی هستند، اما می‌سازند برای مردم دیگر نقاط جهان و خودشان، جز در حد نیاز از آن استفاده نمی‌کنند. البته این عمومیت ندارد و بخش وسیعی از جهان اکنون درگیر مصرف زدگی است اما برخی خاطرات مسافران یا مهاجران به کشورهای دیگر دنیا نشان می‌دهد که سبک زندگی متفاوتی درباره مصرف فناوری در برخی کشورهای دنیا از جمله آلمان وجود دارد و این میل به مصرف بیشتر در کشورهای در حال توسعه وجود دارد، کشورهایی که مصرف کننده هستند و کالاهای سراسر دنیا به آنجا وارد می‌شود.

شاید بخشی از این اتفاق به سبب گرانی انرژی در برخی از کشورهای توسعه یافته باشد. گرانی مسئله‌ای‌ جدی است و منجر به این می‌شود که خانواده‌ها به فکر مصرف کمتر بیفتند و اجناس بدون استفاده و پر مصرف کمتری بخرند. اما مسلما همه این موضوع به این مسئله باز نمی‌گردد. به نظر می‌رسد در برخی کشورها هر قدر هم انرژی گران باشد میل و حتی حرصی بیمارگونه به خرید وجود دارد ولو این که از آن استفاده‌ای‌ نشود.

یک ایرانی که به قصد ادامه تحصیل به آلمان سفر کرده و سال‌ها در آن جا زندگی کرده بود، از مشاهدات خود درباره سبک زندگی آلمانی‌ها چیزهای جالبی گفته است. این که در برخی خانه‌های‌ مردم آلمان هنوز آیفون تصویری وجود ندارد چون آیفون غیرتصویری سالم است و کار می‌کند و دلیلی برای تعویض آن نمی‌بینند. فروش اجناس دست دوم و یا حتی دست سوم رواج چشم گیری دارد و البته در کشوری که گمان می‌رود باید زندگی‌ها غرق در لوازم برقی لوکس و درجه یک باشد در برخی خانه‌ها اصلا مایکروفر وجود ندارد، دلیلش هم خیلی ساده است؛ به آن نیازی ندارند. اما در ایران در عموم خانه‌ها این وسیله وجود دارد، ترجیحاً هم مدل آلمانی اش! ایران رکورددار مصرف انرژی در جهان است و 9 برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌کند. اگر مصرف انرژی به واسطه اصلاح سبک زندگی کم نشود بی تردید آینده سختی در انتظار فرزندان ماست و ما هم البته در این آینده تیره و نگران کننده، سخت مقصریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha