در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برگزاری مسابقه طرح، عکس و تصاویر هشدار دهنده بهداشتی پاکت سیگار اقدام کرده است.

سلامت نیوزدر راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برگزاری مسابقه طرح، عکس و تصاویر هشدار دهنده بهداشتی پاکت سیگار اقدام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، دکتر شهرام رفیعی‌فر، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت دخانیات سالانه موجب مرگ شش میلیون نفر از مردم جهان می‌شود که 600 هزار مورد آن ناشی از مواجهه با دود دست دوم حاصل از مصرف دیگران است.

وی افزود: این سازمان با ابراز نگرانی از تبعات ناگوار گسترش استعمال دخانیات در جهان و لزوم داشتن یک ابزار بین‌المللی برای کنترل صنایع دخانی، کنوانسیون کنترل دخانیات را در سال 2003 تصویب کرد.

رفیعی‌فر بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال 1384 با تصویب کنوانسیون کنترل دخانیات در مجلس شورای اسلامی به این معاهده بین‌المللی ملحق شد. طبق ماده 11 این کنوانسیون هر یک از کشورهای عضو باید بسته‌بندی و برچسب‌گذاری فرآورده‌های دخانی را به گونه‌ای اجرا کنند که ضمن انتقال پیام و هشدار در مورد مضرات استعمال دخانیات، از درج عباراتی که منجر به گمراهی مصرف کنندگان این مواد بشود، نظیر "ملایم"، " سبک"، "کم جرم" یا "فوق‌العاده ملایم" جلوگیری شود.

وی ادامه داد: قانون جامع کنترل و مبارزه ملی دخانیات با الهام از مفاد کنوانسیون کنترل دخانیات در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق ماده 2 این قانون، یکی از وظایف ستاد کشوری کنترل دخانیات، تعیین نوع پیام‌ها، هشدارها، تصاویر و طرح‌های مرتبط با آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و سلامتی دخانیات و دوره‌های زمانی آن است.

وی افزود: بر اساس ماده 5 این قانون نیز درج پیام‌های سلامتی در مورد زیان‌های دخانیات به‌صورت مصور و با پوشش حداقل 50درصد سطح هر طرف پاکت سیگار الزام آور شده است.
وی گفت: مطالعات انجام شده در کشورهای جهان نشان داده است که استفاده از تصاویر موثر روی بسته بندی محصولات دخانی موجب انتقال بهتر پیام بهداشتی و تشویق افراد به ترک مصرف دخانیات و جلوگیری از شروع مصرف آن در جوانان شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، به گفته رفیعی‌فر هشدار به مردم در مورد خطرات مصرف و مواجهه با دود دخانیات یکی از شش راهبرد کلیدی سازمان جهانی بهداشت در کاهش مصرف دخانیات اعلام شده است.

وی اهداف این مسابقه را چنین تشریح کرد: اطلاع رسانی عمومی و دعوت به ارسال آثار هنری در زمینه تصاویر هشدار دهنده بهداشتی، جلب مشارکت عمومی در اجرای ماده 2 قانون جامع کنترل دخانیات و ماده 11 کنوانسیون کنترل دخانیات، راه‌اندازی بانک اطلاعات از تصاویر بومی برای الصاق روی بسته بندی محصولات دخانی، انتخاب بهترین تصاویر هشدار دهنده بهداشتی با پتانسیل تاثیرگذاری بر گروه‌های هدف.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت شرکت در مسابقه برای تمام گروه‌های سنی و در هر سطحی آزاد است.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان شرکت در این مسابقه جهت دریافت فراخوان و سایر اطلاعات تکمیلی می‌توانند به بخش مسابقه‌های سلامتی سایت آوای سلامت در دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha