سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 147693

وقوع پدیده فرونشست زمین در بیابان‌های خشک و تشنه استان سمنان که از چند سال گذشته در برخی مناطق این استان کویری آغاز شده همچنان ادامه داد.

سلامت نیوز: وقوع پدیده فرونشست زمین در بیابان‌های خشک و تشنه استان سمنان که از چند سال گذشته در برخی مناطق این استان کویری آغاز شده همچنان ادامه داد.

احمد طاهری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه‌ی سمنان، نسبت به احتمال آسیب جدی پدیده فرونشست زمین به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی این استان اظهار نگرانی کرد.

وی با بیان اینکه فرونشست یا فروریزش زمین در همه شهرستان‌های این استان وجود دارد، اظهارکرد: شدت این پدیده در شهرستان‌های سمنان، گرمسار و دامغان بیشتر از دیگر نقاط این استان پهناور است.

شدت فرونشست زمین در سمنان، گرمسار و دامغان

احمد طاهری در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی وقوع این پدیده به ایسنا گفت: فرونشست زمین در این استان عمدتا ناشی از وقوع خشکسالی‌های پی در پی و استحصال بی‌رویه آب از دشت‌های کوهپایه‌ای و سفره‌های آب زیرزمینی استان است و متاسفانه شدت آن بگونه‌ای است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش کشاورزی، امکان آسیب‌رسانی این پدیده به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی استان نیز وجود دارد.

فرونشست زمین همه شهرهای سمنان را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه وقوع این پدیده محدود به یک منطقه و یک شهرستان نیست، تصریح‌کرد: این پدیده همه شهرهای استان سمنان از ایوانکی در غربی‌ترین نقطه استان تا شرقی‌ترین نقاط استان در شهرستان‌های شاهرود و میامی را تهدید می‌کند.

بررسی فرونشست زمین توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سمنان

طاهری در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای رویارویی با این پدیده اظهارکرد: این موضوع با توجه به اهمیت آن و امکان ورود خسارت که ممکن است در آینده از ناحیه آن، استان را تهدید کند، در شورای مدیریت بحران استان مطرح و از تیمی از مرکز زمین‌شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای بررسی موضوع دعوت شد که به بررسی تاثیر برداشت منابع آبی و حرکت گسل‌ها در وقوع این پدیده از منظر علمی بپردازند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: این تیم اعلام کرده که برای بررسی و اعلام نظر دقیق نیاز به مطالعه بیشتر در این زمینه است.

وی با بیان اینکه مطالعه روی این موضوع همچنان توسط یک گروه مشاور در مناطق بیابانی جنوب سمنان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: قرار است که با تکمیل پژوهش‌ها و مطالعات، ظرف دو سه ماه آینده نتایج بررسی‌ها به مدیریت بحران استانداری اعلام و برای رویارویی با این پدیده چاره‌اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha