سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 147696

یکی از مهمترین گلایه بیماران عدم حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی است کما اینکه این مشکل با طرح تحول سلامت کمتر شد ولی همچنان متخصصانی که شبی ۷۰۰ هزار تومان می‌گیرند باز غیبت می‌کنند بطوریکه صدای وزیر بهداشت را نیز درآورد.

غیبت‌هایی که شبی ۷۰۰ هزار تومان عاید پزشکان متخصص می‌کند

سلامت نیوز: یکی از مهمترین گلایه بیماران عدم حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی است کما اینکه این مشکل با طرح تحول سلامت کمتر شد ولی همچنان متخصصانی که شبی ۷۰۰ هزار تومان می‌گیرند باز غیبت می‌کنند بطوریکه صدای وزیر بهداشت را نیز درآورد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، یکی از مشکلاتی که در برخی مواقع بیماران از آن گلایه دارند عدم حضور متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی است که برای این امر در طرح تحول سلامت تدابیری اندیشیده شد بطوریکه پرداختی متخصصان مقیم افزایش داده شد ولی براساس شواهد معلوم است که این مشکل همچنان وجود دارد و تا آنجا این مسئله بغرنج شده است که صدای وزیر بهداشت را نیز درآورد بطوریکه سید حسن هاشمی در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری با گلایه عنوان کرد که متاسفانه ما امروز شاهد عدم حضور اساتید در کشیک‌های شب و بستری‌ها هستیم و روز به روز این زاویه اشکال افزایش می‌یابد و این مشکل از آنجا نشات گرفته که روسای بیمارستان‌ها اساتید شاخص پزشکی شدند و در نهایت درمان و آموزش معطل باقی ماند.
براین اساس وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی عنوان کرد: این تقصیر شماها است و صراحتاً می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعاً ظلم کردید.
برای پیگیری بیشتر و واکاوی این معضل؛ حمید درفشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به ابعاد این مشکل پرداخت و عنوان کرد: در بیمارستانهای (آموزشی - دانشگاهی) مُصر هستیم که وقتی طرح مقیمی به پزشکان پرداخت می‌شود باید پزشک متخصص نیز حضور داشته باشد و ما این مسئله را کنترل می‌کنیم.

وی درباره اینکه پس چرا این معضل با وجود اجرای طرح تحول سلامت همچنان وجود دارد و بیماران نیز گلایه‌هایشان ادامه دارد و حتی وزیر بهداشت نیز بر این مشکل صحه گذاشته است، توضیح می‌دهد: اگر چنین ضعفی در برخی‌ها بیمارستانها وجود دارد نشات گرفته از ضعف مدیریتی است، یعنی مدیر بیمارستان مشکل دارد. زیرا منابع مالی تامین شده است، پرداخت به متخصص نیز صورت می‌پذیرد، بنابراین باید کنترل شود تا این مشکل دیگر رخ ندهد.
درفشی میزان پرداختی پزشکان متخصص مقیمی را بین 500 تا 700 هزار تومان در هر شب به پزشک متخصص مقیمی در بیمارستانها عنوان می‌کند و می‌گوید: این پرداخت‌ها نیز بلافاصله در پایان ماه بدون هیچ تاخیری انجام می‌شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره وضعیت بیمارستانای زیر مجموعه دانشگاه خود نیز عنوان می‌کند: در البرز 10 بیمارستان آموزش دولتی داریم و همه این بیمارستانها متناسب رشته‌های متعدد پزشکی، دارای پزشک متخصص مقیم هستند و باید نیز حضور داشته باشد، کلینیک‌های ویژه نیز در تمام بیمارستان‌های البرز وجود دارد و مابه التفاوت ویزیت پزشکان در پایان هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود، بنابراین تا پایان فروردین کل پرداخت‌ها پرداخت کردیم.

وی درباره اینکه آیا عدم حضور متخصص مقیم فقط به دلیل ضعف مدیر بیمارستان است و نباید روسای دانشگاه مربوطه و معاون درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت کنند، خاطرنشان می‌کند: بله، کاملاً درست است، البته این مشکل سعی می‌شود رخ ندهد ولی اگر چنین مسئله ای وجود داشته باشد از رئیس دانشگاه تا معاون درمان، آموزش و مدیر بیمارستان و در مجموع همه مقصر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha