نه‌تنها شعار برخی کارگران مقابل درِ شمالی مجلس، نشان از اعتراض آنها به فعالیت کارگران افغان در ایران داشت که بعدتر انتشار تصاویر روز جهانی کارگر نشان داد، نگاه چندان مثبتی به حضور کاری افغان‌ها در ایران، وجود ندارد. همین مسئله با سؤال برخی نمایندگان از وزیر کشور همراه شد؛ سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠، به‌عنوان یکی از سؤال‌کنندگان از وزیر، تأکید دارد «در تهران۷۰۰ هزار اتباع بیگانه زندگی می‌کنند و مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند».

سلامت نیوز: نه‌تنها شعار برخی کارگران مقابل درِ شمالی مجلس، نشان از اعتراض آنها به فعالیت کارگران افغان در ایران داشت که بعدتر انتشار تصاویر روز جهانی کارگر نشان داد، نگاه چندان مثبتی به حضور کاری افغان‌ها در ایران، وجود ندارد. همین مسئله با سؤال برخی نمایندگان از وزیر کشور همراه شد؛ سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠، به‌عنوان یکی از سؤال‌کنندگان از وزیر، تأکید دارد «در تهران۷۰۰ هزار اتباع بیگانه زندگی می‌کنند و مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،درهمین‌حال، رحمانی‌فضلی با آمار و اطلاعات دقیقی از زندگی و شرایط افغان‌ها به صحن علنی آمد.

جمع‌بندی سخنان وزیر نشان از آن دارد که «حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌هایی که از سوی اتباع غیرمجاز و بیگانه صورت می‌گیرد، به‌قدری نیست که درباره آن تبلیغ شده است». حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠، که یکی از سؤال‌کنندگان از وزیر بود نیز در بخشی از سخنانش به ضرورت تعیین تکلیف مباحث هویتی اتباع افغانی اشاره کرد، چه آنها که از مادر ایرانی متولد شده‌اند و چه آنها که به‌طور کلی سال‌های متمادی در ایران زندگی کرده‌اند.


رحمانی‌فضلی روایتش از مسائل پناهندگی افغان‌ها در ایران را این‌طور توضیح می‌دهد «به‌دلیل رعایت قوانین بین‌المللی، مجبور شدیم پس از جنگ افغانستان به افغان‌ها پناه دهیم. پس از پیروزی مجاهدین، حدود یک‌میلیون نفر از اتباع بیگانه به افغانستان بازگشتند، اما بعد از ورود مجدد به قدرت، موج مهاجرت افغان‌ها به ایران ادامه یافت». آن‌طور که وزیر کشور در صحن علنی مجلس گفته «حدود دومیلیون‌و ۵۰۰ مهاجر افغان در کشور هستند که اقامت یک میلیون نفر در قالب طرح آمایش و به‌صورت قانونی بوده و کارت دارند و ۴۵۰ هزار نفر نیز گذرنامه دارند؛ اما یک میلیون نفر از افغانستانی‌ها به‌صورت غیرمجاز در کشور ما حضور دارند. در ۱۰ سال گذشته حدود پنج میلیون نفر از این اتباع غیرمجاز از کشور طرد شده‌اند که شامل سالانه ۵۰۰ هزار نفر است».


٢٢ اردوگاه نیروی انتظامی برای جمع‌آوری اتباع بیگانه
به گفته رحمانی‌فضلی، با تشکیل ۲۲ اردوگاه، نیروی انتظامی درصدد جمع‌آوری اتباع بیگانه است و با هزینه‌های زیادی آنها را به مرز منتقل می‌کند، اما به‌خاطر ‌تسلط‌نداشتن دولت افغانستان بر مرزها، دوباره این اتباع غیرمجاز به کشور بازمی‌گردند.  گویا در سفر اخیر «احمدزی»، رئیس‌جمهور افغانستان، وعده‌هایی برای ساماندهی این موضوع داده شده است.  رحمانی‌فضلی همچنین از تصویب آیین‌نامه جدیدی خبر داد که براساس آن ساماندهی اتباع، ظرف سه سال با ظرفیت‌های قانونی انجام خواهد شد. این مصوبه در کمیسیون ساماندهی اتباع شورای‌عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است.
۲۲ مرکز نگهداری اتباع در کشور وجود دارد و در ۱۹ استان کشور، ممنوعیت تردد اتباع بیگانه اجرا شده است. در بقیه استان‌ها نیز به تناسب حضور اتباع غیرمجاز، مقرراتی اجرا شده است.


٣٥٠ دانش‌آموز و ١١ هزار دانشجوی افغان در ایران
وزیر کشور در تشریح اقدامات ایران برای حمایت از اتباع افغان تأکید کرد «هم‌اکنون ۳۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱۱ هزار دانشجوی افغان در کشور تحصیل می‌کنند. علاوه‌براین، ۱۷ هزار جوان افغان از دانشگاه‌های کشور ما فارغ‌التحصیل شده‌اند.
بازار کار و اشتغالی که افغانستانی‌ها در دست گرفته‌اند، به‌گونه‌ای نیست که کارگران ایرانی برای کار در این حوزه‌ها تمایلی داشته باشند، بنابراین عملا بازار کاری از ایرانیان گرفته نشده است.»


ورود شورای امنیت به ناامنی مرزهای شرقی
رحمانی‌فضلی اشاره کرد «در جلسه اخیر شورای‌عالی امنیت ملی، با توجه به موضوع ناامنی و اشرار در مرزهای شرقی، مصوبه خوبی با بازه زمانی دوساله به تصویب رسید که براساس آن، همه خلأهای مرزهای شرقی را پوشش خواهیم داد. تاکنون دو جلسه شورای تأمین استان برگزار شده و طرح ساماندهی اتباع در استان به تصویب رسیده است».در سال ۹۴، استان‌های کرمان، یزد، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی در اولویت ساماندهی نیروی انتظامی، وزارت کشور، سپاه پاسداران، قوه‌قضائیه و وزارت اطلاعات درباره موضوع اشرار، موادِمخدر و قاچاق انسان هستند.


مشکلات اقامتی مهاجران افغان حل شود
حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠، نیز در ادامه سخنان رحمانی‌فضلی از دغدغه‌هایش درباره نحوه مدیریت ٣,٥ میلیون اتباع بیگانه در ایران گفت«روزانه دو هزار افغان از مرز افغانستان در سیستان‌وبلوچستان وارد کشور می‌شوند، اگرچه سیاست ایران در قبال اتباع آواره بیگانه که به کشور ما پناه آورده‌اند، نگاهی رحمانی است، اما نظام مقدس ما هدف توطئه‌های زیادی قرار دارد و نباید با حضور ٣.٥ میلیون اتباع بیگانه در کشور، ساده برخورد کرد. به‌علت نداشتن‌برنامه‌ریزی و وجود خلاءهای قانونی، شاهد تخلفات زیادی از سوی اتباع بیگانه هستیم که در بسیاری از موارد، حضور این اتباع در کشور ما نه‌تنها فرصت نیست، بلکه موجب آسیب اجتماعی است».


به گفته این نماینده «درحالی‌که، کشورهای دیگر برای اتباع بیگانه روزانه یک دلار هزینه می‌کنند، کشور ایران روزانه چهار دلار برای اتباع بیگانه هزینه می‌کند. ۳۰ درصد کودکان خیابانی را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند و ازدواج این اتباع با دختران ایرانی و تولد فرزندانی که تابعیت دوگانه داشته و شناسنامه ندارند، چالش‌های امنیتی برای کشور ایجاد کرده است. نسلی از این اتباع در کشور ما به دنیا آمده و با فرهنگ ایرانی رشد کرده‌اند و باید مشکلات اقامت آنها حل شود».


نمایندگان قانع شدند
در پایان، نمایندگان مردم کرمان و رفسنجان از توضیح وزیر کشور درباره اقدام این وزارتخانه در ساماندهی اتباع بیگانه قانع شدند و این بار، خطر کارتِ زرد از بیخ گوش وزیر کشور گذشت. او یک سال پیش به‌دلیل سؤال علی مطهری درباره موضوع عفاف و حجاب به مجلس آمده بود و از نمایندگان کارتِ زرد گرفته بود. در جلسه روز گذشته در بهارستان، بررسی سؤال محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان، و حسین آذین، نماینده مردم رفسنجان، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سؤال درباره علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور بود. وزیر کشور گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی اتباع بیگانه ارائه و قول داد ظرف شش ماه آینده، طرح ساماندهی اتباع بیگانه را اجرا کند، البته در پایان جلسه علنی دیروز، سؤال سیدمهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستان، از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، درباره دلیل استفاده از نیروهای ناکارآمد در پست‌های مدیریتی اعلام وصول شد، همچنین سؤال حسین طلا، نماینده مردم تهران، از وزیر کشور درباره علت تنظیم‌نشدن آیین‌نامه اجرایی بند ۷ ماده ۷۱ قانون شوراهای شهر و روستا نیز اعلام وصول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha