چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 147775

چاقی یکی از عوامل بیماری زاست که بدلیل الگوی ناصحیح تغذیه و کم تحرکی گریبان بشر امروزی را گرفته و تنها راه مقابله با آن اصلاح نوع تغذیه افراد است.

سلامت نیوز: چاقی یکی از عوامل بیماری زاست که بدلیل الگوی ناصحیح تغذیه و کم تحرکی گریبان بشر امروزی را گرفته و تنها راه مقابله با آن اصلاح نوع تغذیه افراد است.

چاقی نوعی بیماری مزمن و نوعی سوء تغذیه است که باید همانند سایر بیماریهای مزمن درمان شود تا از بروز برخی بیماریها مانند بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت ، پرفشاری خون ودیگر بیماریها جلوگیری شود.

بر اساس آمارهای رسمی ، یک سوم جمعیت کشور ، حدود 25 میلیون نفر دارای اضافه وزن و یا چاقی هستند که از این تعداد 43 درصد را مردان و 57 درصد را زنان تشکیل می دهند.

همچنین در این آمارها اعلام شده ، از این تعداد هشت میلیون نفر مبتلا به چاقی و 17 میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن هستند.

یک کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چاقی نوعی بیماری مزمن است که با بالا رفتن وزن بدن از محدوده طبیعی برای فرد اتفاق می افتد و بدن را برای ابتلا به سایر بیماریها آماده می سازد.

دکتر مهین فرهمند افزود: افرادی که کارهای بدنی سنگین انجام می دهند و یا ورزشکار هستند دارای ماهیچه های بزرگ هستند و ممکن است اضافه وزن داشته باشند اما چاق محسوب نمی شوند و نیازی به درمان ندارند.

وی مصرف غذاهای پرکالری، بی علاقگی به سبزیجات ، کم تحرکی ، استفاده از وسایط نقلیه برای رفت و آمدهای روزانه ، بالا رفتن سن و پی آمد آن کم تحرکی ، پر خوری بدلیل تنهایی و فرار از نگرانی و استرس را از عوامل مهم چاقی عنوان کرد.

این کارشناس اضافه کرد: اختلال در فعالیت برخی از غدد و کم کاری غده تیرویید ، ارثی بودن چاقی در خانواده نیز می تواند از علل چاقی باشد.

وی بیماریهای قلبی و عروقی، سکته مغزی و قلبی، فشارخون بالا ، دیابت ، عوارض ریوی، بیماریهای کبدی و مجاری صفراوی ، نقرس ، سیروز کبدی ، درد مفاصل و سرطانها از عوارض چاقی عنوان کرد.

فرهمند گفت: با فعالیتهای بدنی منظم ، مرتب و ورزش می توان وزن ، میزان چربی خون ، قند خون ، فشار خون و استرس را کاهش داد و همچنین از ابتلا به چاقی جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت هستند که متاسفانه از سوی برخی افراد جدی تلقی نمی شود.

بر اساس منابع اطلاعاتی وزارت بهداشت ، بیش از نیمی از افراد در کشور بدلیل کم تحرکی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که می توان با پیشگیری و کنترل این بیماری در تامین سلامت جامعه گام اساسی برداشت.

همچنین آمار ابتلای کودکان به چاقی بین سه تا 23 درصد در استان های مختلف گزارش شده که در کلانشهرها و استان های شمالی این آمار به 23 درصد می رسد.

بگفته یک کارشناس تغذیه کودکان ، یکی از علل افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.

مرضیه کرمی نژاد افزود: کودکان و نوجوانان بطور متوسط روزانه شش تا هشت ساعت را صرف نوشتن تکالیف مدرسه، بازی کامپیوتری و تماشای تلویزیون می کنند.

وی افزود: مصرف تنقلات صنعتی ، فست فودها و غذاهای چرب و پرکالری در چاقی این گروه اثر گذار است.

و به همین دلیل پرفشاری خون ، اضافه وزن و دیابت یکی از بیماریهای رایج در کودکان و نوجوانان شده است.

بر اساس یافته های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، از بین رفتن بسیاری از بیماری های واگیردار ازطریق واکسیناسیون ، گسترش بهداشت و تاثیر گذاری در افزایش سن افراد از دیگر علل شیوع چاقی است.

از سوی دیگر میزان مرگ و میر در افراد دارای چاقی و یا چاقی مفرط 5/2 تا سه برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است.

بگفته کارشناسان ، برخلاف اینکه امروزه لاغری و حفظ اندام برای جوانان در اولویت قرار دارد ، اما الگوی ناصحیح تغذیه ، افزایش استفاده از غذاهای چرب و فست فودها و کم تحرکی موجب افزایش تعداد افراد چاق در جامعه شده است.

معاون مرکز تحقیقات سلامت استان فارس گفت: اختلالات تغذیه ای ، دریافت انرژی بیش از نیاز بدن، فشارهای درونی ، استرس و افسردگی، عوامل ژنتیکی ، مصرف برخی داروها ، اختلالات غدد از مهمترین عوامل بروز چاقی است.

دکتر حسن جولایی افزود: عادات بد غذایی و الگوی ناصحیح تغذیه از همه این عوامل موثر است ، بطوریکه اگر یک شخص علاوه بر نیاز روزانه اش به غذا ، هر روز فقط یک برش نان اضافه بخورد، بعد از 20 سال 15 کیلوگرم اضافه وزن پیدا خواهد کرد.

وی رژیم درمانی، درمان دارویی ، استفاده از وسایل و شیوه های مخصوص و درمانهای جراحی را از مهمترین شیوه های درمان چاقی عنوان کرد.

جولایی ادامه داد: کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش اصولی ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است و عوارضی مانند ریزش مو، چروکیدگی پوست را بدنبال نخواهد داشت.

وی رژیم غذایی صحیح ، ورزش مناسب و کافی، تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی را از مهمترین شیوه های پیشگیری از چاقی عنوان کرد.

بر اساس منابع تحقیقاتی ، بیش از یک میلیارد و 30 میلیون نفر در دنیا چاق هستند و با شیوع مصرف دخانیات ، الکل و تغذیه های نامناسب این افراد در معرض بیماریهای مزمن دیگر قرار دارند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در یک رژیم غذایی اصولی، کاهش وزن تدریجی اتفاق می افتد ، بطوریکه فرد هفته ای نیم تا یک کیلوگرم مجاز به کاهش وزن اضافی خود می باشد.

الهام کاووسی افزود: مصرف غلات کامل، میوه و سبزیها بصورت روزانه ، کاهش میزان مصرف چربیها ، عدم مصرف غذاهای سرخ کردنی ، کاهش مصرف نوشابه های گازدار و مواد غذایی حاوی قندهای ساده در کاهش وزن موثر است.

وی ادامه داد: تحرک و ورزش به کاهش وزن و سوختن چربیهای اضافی کمک کرده و از تحلیل بافتهای ماهیچه ای جلوگیری می کند و افراد چاق باید از ورزشهایی استفاده کنند که امکان تداوم آن وجود داشته باشد ، به عنوان مثال پیاده روی حداقل 30 دقیقه در روز تندتر از حالت طبیعی می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha