درحالی که جان مردم خوزستان به دلیل بروز پدیده ریزگرد‌ها در خطر است، بنابراظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پیمانکاران وزارت نفت با دور زدن قانون مانع از ورود آب به بستر هورالعظیم به عنوان یکی از منابع ریزگرد، می‌شوند که این امر سبب شده تا این اداره کل با گرفتن حکم قضایی مانع از ادامه بخشی از فعالیت میدان نفتی «یاران شمالی» در این منطقه شود.

سلامت نیوز: درحالی که جان مردم خوزستان به دلیل بروز پدیده ریزگرد‌ها در خطر است، بنابراظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پیمانکاران وزارت نفت با دور زدن قانون مانع از ورود آب به بستر هورالعظیم به عنوان یکی از منابع ریزگرد، می‌شوند که این امر سبب شده تا این اداره کل با گرفتن حکم قضایی مانع از ادامه بخشی از فعالیت میدان نفتی «یاران شمالی» در این منطقه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، آلودگی هوای شهر اهواز و بروز پدیده ریزگرد‌ها از زمستان سال گذشته به اوج خود رسید، به طوری که ادامه فعالیت و زندگی روزمره را برای مردم این شهر دشوار و سلامت آنها را تهدید کرد.

این واقعه سبب شد تا پژوهشگران و کار‌شناسان علل مختلف این پدیده را مورد کاوش قرار دهند و دلایل مختلفی را برای بروز پدیده گرد و غبار در اهواز بر شمرند که از جمله این عوامل به خشک شدن تالاب بزرگ هورالعظیم به عنوان یکی از منابع ریزگرد اشاره شد.

این کار‌شناسان معتقد بودند که در ارتباط با خشک شدن تالاب هورالعظیم علاوه بر خشکسالی و عوامل طبیعی، فعالیت‌های نفتی در این منطقه نیز سبب شده است تا جلوی ورود آب به هورالعظیم گرفته شود.

وزارت نفت متعهد به رهاسازی آب در هورالعظیم است

بر این اساس در مصوبه هیات دولت که به منظور مقابله با آلودگی هوای اهواز در ۱۴ ماده و در بهمن سال ۹۳ تدوین شد، وزارت نفت متعهد شد تا برای رفع این مساله اقدام کند، به طوری که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در تشریح مصوبه دولت برای مقابله با آلودگی هوای اهواز عنوان کرد: «وزارت نفت مکلف شده است تا نسبت به‌‌ رها سازی آب در هور العظیم، مرتبط با میادین نفتی یاران شمالی و جنوبی و لوله‌گذاری به منظور توزیع مناسب جریان آب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی اقدام کند.»

پس از ابلاغ این مصوبه بار‌ها سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری خوزستان که متولی اجرای مصوبه هیات دولت است، از وزارت نفت درخواست شده بود تا وظایف خود را در این خصوص انجام دهد، به طوری که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در روز اول اردیبهشت ماه امسال در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک و معرفی واحدهای صنعتی وخدماتی سبز در شانزدهمین همایش ملی تقدیر صنعت سبز سخنانی بر زبان آورد که نشان می‌داد؛ درباره تالاب هورالعظیم موضعی مشابه سازمان حفاظت محیط زیست دارد. زنگنه گفت: «پروژه‌ای در مورد میدان‌های نفتی کارون به وزارت نفت ارسال شد که اجرای آن منجر به خشک شدن تالاب هورالعظیم می‌شد. من با این موضوع مخالفت کردم؛ چون اجرای آن را خیانت به آیندگان می‌دانم. با حفاری حدود ۱۰۰ متر در دریا موفق به استخراج نفت می‌شویم، بنابراین می‌توانیم همین کار را برای استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که در ‌‌نهایت دارای دو متر عمق است انجام دهیم.

به اعتقاد من اگر قرار است؛ فعالیتی در هورالعظیم انجام شود، نباید موجب خشک شدن یا وارد کردن کمترین آسیب به محیط زیست منطقه شود.

ما خود را متعهد به حفظ محیط زیست می‌دانیم و اقدامات ما نه تنها نباید موجب آلودگی محیط زیست شود، بلکه باید در راستای بهبود محیط زیست قدم برداریم.»

از علت توقف برخی فعالیت‌های «یاران شمالی» بی‌خبرم

علی‌رغم تمامی این صحبت‌ها و مصوبات در طی این مدت همواره شاهد هشدار‌های استانداری واداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بودیم که از وزارت نفت درخواست می‌کردند، نسبت به جبران خسارت‌های وارده در اثر فعالیت‌های نفتی در هورالعظیم و انجام تعهدات و وظایف خود در این زمینه اقدام کند، تا اینکه در روز دوشنبه (۲۱اردیبهشت ماه) خبرتوقف فعالیت میدان نفتی یاران شمالی با مداخله نیروی انتظامی اعلام شد.

در پی این اتفاق مجری طرح توسعه این میدان نفتی با بیان اینکه از علت این اتفاق اطلاعی ندارد، گفت: «تمامی فعالیت‌های ما در چارچوب قوانین زیست محیطی بوده و مشکلی ایجاد نکرده‌ایم.»

وی همچینی عنوان کرد: «هیچ خللی در حفاری‌ها بوجود نیامده و فقط جاده و لوکیشن سازی متوقف شده و ماشین آلات راهسازی جمع آوری شده‌اند.»

عدم پایبندی «یاران شمالی» به تعهدات زیست محیطی

احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ضمن بیان اینکه توقف بخشی از فعالیت میدان نفتی یاران شمالی به دلیل تخلفات زیست محیطی به درخواست اداره کل محیط زیست استان خوزستان و با حکم قضایی صورت گرفته است، در این باره توضیح داد: «مسئولان این میدان نفتی تعهد داده‌اند که در این قسمت، جاده جدیدی احداث نشود، جاده‌های قبلی آسفالت نشوند، کمپ و کارگاه در داخل تالاب احداث نکنند و در خارج تالاب این اقدامات صورت بگیرد و خاک مورد نیاز خود را نیز از بستر تالاب بر ندارند که متاسفانه هیچکدام از این تعهدات عملی نشده است.»

وی ادامه داد: «در یکسال و نیم گذشته علی رغم تمام هشدار‌ها، دستور مقام قضایی، اخطاریه‌ها، جلسات متعدد و مکاتبات، مسئولان این میدان نفتی هم جاده‌هایشان را احداث کردند، هم جاده‌های گذشته را آسفالت کردند و حتی اقدام به زدن گاردریل نیز کرند و همچنین کارکنان این میدان نفتی کمپشان را نیز در داخل تالاب ساختند.

مسیر آب به بستر هورالعظیم را منحرف کردند

لاهیجان‌زاده با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر وظیفه وزارت نفت در مورد‌‌ رها سازی آب در بستر تالاب هورالعظیم گفت: «تا مدت‌ها اجازه رهاسازی آب را نمی‌دادند تا با فشار و حکم قضایی بلاخره آب را‌‌ رها کردند و بعد از آن نیز کانالی احداث و مسیر آب را به سمت حاشیه تالاب منحرف کردند و نگذاشتند آب در تالاب پخش شود. بنابراین زمانی که دیدیم به هیچ وجه زیر تعهدات نمی‌روند اقدام به گرفتن حکم قضایی کردیم.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: «ما مخالف انجام فعالیت‌های نفتی نیستیم، اما این فعالیت‌ها باید در یک چارچوب و با رعایت تعهدات زیست محیطی انجام شود. هرچند که وزیر نفت با ما همراه است، اما پیمانکاران مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.»

وی اظهار کرد: «نظارت وزارت نفت بر پیمانکارانش بسیار ضعیف است، در حالی که این وزارتخانه باید در این زمینه بسیار قوی عمل کند واجرای تعهداتش را با دقت نظارت کند.»
لاهیجان‌زاده در این باره که در چه صورت امکان فعالیت مجدد این میدان نفتی فراهم خواهد شد، گفت: مسئولان این میدان نفتی باید تخریب‌های صورت گرفته را جبران کنند و برای ادامه کار تعهدات محکم‌تری بدهند، زیرا این مساله مستقیما با آلودگی هوای اهواز و بحث ریزگرد‌ها در ارتباط است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha