پس از گذشت ۲۷۰ روز از سقوط هواپیمای آنتونوف در فرودگاه مهرآباد، این پرونده همچنان روی میز دادستانی تهران قرار دارد.

آخرین جزئیات سقوط هواپیما در مهرآباد

سلامت نیوز: پس از گذشت ۲۷۰ روز از سقوط هواپیمای آنتونوف در فرودگاه مهرآباد، این پرونده همچنان روی میز دادستانی تهران قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ساعت ۹:۲۰ دقیقه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ بود که هواپیمای مسیر تهران - طبس (آنتونوف ۱۴۰) متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد. هر چند در این حادثه ۸ مسافر جان سالم به در بردند اما ۴۰ کشته این پرواز شوک بزرگی در جامعه ایجاد کرد.

بعد از انتشار خبر سقوط هواپیما در مهرآباد استاندار تهران، معاون وزیر راه، رئیس هواپیمایی کشوری و سایر مسئولان مرتبط در محل حادثه حاضر شدند تا اگر مصدومی باقی مانده است به سرعت رسیدگی و مانع حوادث دیگر شوند. البته همزمان با این سقوط هم مجلس شورای اسلامی جلسه داشت و هم هیئت دولت و اظهار نظرهای مسئولان در این مورد رسانه ای شد. کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که پیش از این در مورد مشکلات این هواپیما هشدار داده بودیم و نباید پروازی صورت می‌گرفت.

اما رسانه‌ها منتظر بودند تا اول تعداد کشته‌ها و زخمی‌های هواپیما رسما اعلام شود و دوم اینکه با پیدا شدن جعبه سیاه دلیل سقوط هواپیما را از مسئولان هواپیمایی بشنوند. 

جعبه سیاه با حضور نماینده دادستان به کمیسیون بررسی رفت

احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی چند ساعت بعد از حادثه اعلام کرد: جعبه‌‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان (CVR) و نوار پارامتر‌های موتور (FDR) است، که با حضور نماینده دادستانی به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تحویل شد.

توقف پرواز آنتونوف ۱۴۰ به دستور رئیس جمهور

بعد از این حادثه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار و تسلیت به بازماندگان، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد و همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه نماید و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

یک روز بعد از حادثه/ دستور رئیس سازمان بازرسی کشور برای پیگیری سقوط

یک روز بعد از حادثه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم دستور داد هیات وی‍ژه‌ای پرونده را پیگیری کند.

ممنوعیت پرواز آنتونوف ۷۴

به دلیل هشدارها و اسناد منتشر شده و ارائه شده به رئیس جمهور، ۲۵ مرداد ماه یعنی ۶ روز بعد از حادثه و پس از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ در آسمان کشور، رییس‌جمهور پرواز مسافری هواپیمای آنتونوف ۷۴ را هم ممنوع کرد.

۹ روز بعد از حادثه/ پرونده آنتونوف ۱۴۰ روی میز ۴ کارشناس قضایی

پس از گذشت ۹ روز از این حادثه یعنی در ۲۸ مردادماه ۹۳ مرحوم ولی‌الله خبره قائم مقام وقت سازمان بازرسی کل کشور گفت: یک گروه ۴ نفره از کارشناسان متخصص از سوی سازمان بازرسی کل کشور مامور شدند تا پرونده را رسیدگی کنند. البته این مقام مسئول زمان خاتمه این تحقیقات را مشخص نکرد و آن را منوط به پایان تحقیقات عنوان کرد، ضمن این که وزارت راه و سازمان هواپیمایی فرصت قانونی ۴۰۰ روزه را برای اظهار نظرنهایی اعلام کرده‌اند اما گفته شده زودتر مقصر را اعلام می‌کنیم.

خلبان آنتونوف رزمنده و خلبان اف ۵ در دوران جنگ

نکته جالب در این حادثه گمانه زنی‌ها در مورد خطای خلبان بود اما فرزند خلبان علی ایزدپناهی در گفتگویی اعلام کرد که این خلبان از مهارت خاصی برخوردار بوده است. البته پیش از این نیز سرتیپ محمد چیت فروش مشاور ارشد فرماندهی نیروهوایی ارتش گفته بود در نیروی هوایی همه ایزدپناهی را قبول داشتند. با این حال فرزند خلبان مرحوم ایزدپناهی گفت: پدرم در هشت سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۵ بود و هواپیماهای زیادی را بعد از حمله هوایی و حادثه سالم به زمین نشانده است، وی هیچ وقت از توانمندی‌ها و شجاعت هایش در دوران جنگ سخن نگفت و می‌گفت: هر کاری کردم برای کشورم بوده است.

آنتونوف مجوز پرواز نداشت!

بعد از چند هفته شهاب محمدی، کارشناس ارشد قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری فاش كرد كه این هواپیما درباره نارسایی موتور در مناطق گرم و مرطوب و همچنین وجود لرزش شدید در موتورها اخطار گرفته و توصیه اكید شده بود كه نباید پرواز كند.

۶۰ روز بعد از حادثه

۶۰ روز بعد از حادثه یعنی در مهرماه سال ۹۳ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در هفتادمین نشست خبری خود در رابطه با میزان تفاوت گزارش قوه قضاییه با سازمان هواپیمایی در خصوص سقوط آنتونوف ۱۴۰ گفت: گزارش سازمان بازرسی و دادستان تهران در این زمینه هنوز نهایی نشده است و پس از نهایی شدن می توان تفاوت ها را احصا کرد.

۲۱۰ روز بعد از حادثه/ پرونده به مراجع قضایی ارسال شد

پس از گذشت ۲۱۰ روز از پرونده ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اسفند ۹۳ در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پرونده آنتونوف، گفت: این پرونده به مراجع قضایی ارسال شده و گزارش آن برای شخص آیت الله آملی لاریجانی ارسال می شود.

۲۶۰ روز بعد از حادثه/ کارشناسان روسی به ایران آمدند

علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشور اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در جمع خبرنگاران درباره آخرین جزئیات بررسی سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف، اظهار داشت: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال جمع‌بندی نتایج و اطلاعات مربوط به حادثه است و در چند هفته آینده جلسه ای را در این خصوص برگزار می کند. همچنین تا چند هفته آینده علت دقیق سقوط هواپیمای آنتونوف اعلام می شود زیرا لازم است اطلاعاتی از سوی کشور طراح و سازنده هواپیما که شامل اطلاعات فنی است، ارسال شود. در حالت کلی اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا کارشناسان احساس کنند که اشکالات فنی در هواپیما وجود دارد، از کشور طراح و سازنده سؤال می‌کنند‌ مبنی بر اینکه چنین نقصی را یافته‌ایم و نظر آنها را جویا می‌شوند یا اینکه از آنها پرسیده می‌شود عامل بروز این اشکال فنی چه بوده است؟

وی با اعلام اینکه هفته آینده کارشناسانی از کشور روسیه به ایران می‌آیند و موضوع را بررسی می کنند در مورد اینکه برخی گفته اند که موتور این هواپیما، هلی کوپتری بوده است، افزود: کمیسیون بررسی سانحه هواپیما علت بروز حادثه را مشخص خواهد کرد و قضاوت زودهنگام منطقی و قانونی نیست.

۲۷۰ روز بعد از حادثه/ دادستان تهران: منتظر نظر کارشناسی هستیم

حالا پس از ۲۷۰ روز از این حادثه و تشکیل پرونده سقوط آنتونوف عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران می گوید: این پرونده در مرحله کارشناسی است و کارهای خوب و سنگینی در این زمینه صورت گرفته است. مقررات ایکائو در زمینه سقوط بسیار مفصل است بنابراین ما منتظر نظر کارشناسی هستیم تا نظر خود را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حالا که کارشناسان روسی هم بعد از ۲۷۰ روز از حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف به ایران آمدند و قوه قضائیه هم تمام اقدامات قضایی خود را انجام داده شهروندان و به ویژه خانواده قربانیان منتظر هستند تا مقصر اصلی حادثه را از زبان دستگاه قضایی بشنوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha