معاون امور توانبخشی بهزیستی با انتقاد به اظهارات یکی از معاونین هلال احمر مبنی بر مغفول ماندن خدمات توانبخشی گفت: در حال حاضر پوشش صد درصدی در این حوزه با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR ) صورت می‌گیرد.

سلامت نیوز: معاون امور توانبخشی بهزیستی با انتقاد به اظهارات یکی از معاونین هلال احمر مبنی بر مغفول ماندن خدمات توانبخشی گفت: در حال حاضر پوشش صد درصدی در این حوزه با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR ) صورت می‌گیرد.

یحیی سخنگویی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تاریخچه فعالیت حوزه توانبخشی در بهزیستی اظهار داشت: در سال 1359 با تصویب لایحۀ قانونی تشکیل بهزیستی و تأکید بر ارائه خدمات مختلف و تدارک امکانات توانبخشی و به ویژه توانبخشی حرفه‌ای و اجتماعی معلولین جسمی و روانی و آموزش نیروی انسانی خدمات بهزیستی و توانبخشی و ادغام سازمانهای مختلف از جمله انجمن توانبخشی ، سازمان بهزیستی کشور تشکیل و حوزۀ معاونت امور توانبخشی ایجاد شد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب حوزۀ معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از سال 1359 تاکنون به عنوان متولی امر توانبخشی معلولان انجام وظیفه نموده و دارای تخصص و تجربهای 35 ساله در این زمینه است.

سخنگویی گفت: از آنجا که طبق تعاریف علمی توانبخشی فرآیندی پویا و هدفگرا است که به افراد دارای آسیب توانایی رسیدن به سطح عملکردی مطلوبشان را از نظر ذهنی، فیزیکی، شناختی و اجتماعی می‌دهد، لذا در توانبخشی مفاهیمی چون تلفیق اجتماعی، کاهش اثرات ناتوانی، توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی دارای اهمیت است و حوزۀ معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز مطابق با منابع علمی خدمات مختلفی را در تمامی ابعاد توانبخشی پزشکی، اجتماعی، آموزشی ارائه می‌دهد.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، پروتکلها، دستورالعملها و بسته‌های آموزشی متنوعی توسط کارشناسان مجرب این حوزه برای مراکز توانبخشی، گروه هدف، خانوادهها و جامعه تدوین و در اختیار ایشان قرار داده شده است.

وی افزود: بنابراین سخن از مغفول ماندن تولی‌گری بخش توانبخشی طبق اظهارنظر معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر نمی‌تواند صحت داشته باشد. ضمن آن که وجود مستندات قانونی مختلف از جمله لایحۀ تشکیل سازمان بهزیستی که در آن به صراحت توانبخشی معلولین از وظایف این سازمان بر شمرده شده و تبصرۀ 16 مادۀ قانون اصلاح همین لایحه که در آن آمده است سازمان بهزیستی کشور می‌تواند در جهت پیشگیری، تشخیص و جلوگیری از شدت معلولیتها طبق ضوابط مراکز توانبخشی پزشکی را ایجاد نماید و نیز وجود مراکز توانبخشی متعدد معلولان تحت نظارت حوزۀ معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور دلیلی بر تولیگری توانبخشی معلولان توسط این حوزه است.

سخنگویی بیان داشت:حوزه توانبخشی طبق منابع علمی و روز خدماتی جامع در تمامی ابعاد توانبخشی ارائه می‌کند که شاید اشاره به برخی خدمات برای آشنایی هرچه بیشتر ضروری باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر 22 هزار و 740 نفر از گروه هدف از جمله معلولان (ذهنی زیر 15 سال، جسمی حرکتی، ضایعه نخاعی، نابینا و کم‌بینا، ناشنوا و کم‌شنوا) از خدمات 580 مرکز روزانۀ آموزشی توانبخشی پزشکی، آموزشی و توانبخشی اجتماعی ارائه شده توسط تیم تخصصی فیزیوتراپیست،

کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، مربی آموزشی و هنری، روانشناس و پزشک بهره‌مند هستند و بالغ بر 46 هزار نفر از معلولان از خدمات توانبخشی و مراقبت در 695 مرکز شبانه روزی برخوردارند.

به گفته وی برای رفاه حال خانواده‌ها و معلولان به ۱۸ هزار و 129 نفر توسط 376 تیم تخصصی متشکل از پزشک، کاردرمانگر، فیزیوتراپیست، مددکار، روانشناس و ... خدمات توانبخشی در منزل ارائه می‌شود.

سخنگویی خاطر نشان کرد: در بخش توانبخشی حرفه‌ای، 294 مرکز حرفه آموزی به 11049 نفر از معلولان خدمات آموزشی، توانبخشی حرفه‌ای و حرفه‌آموزی ارائه کرده‌اند و در بخش توانبخشی اجتماعی، برنامۀ توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) با رویکردی اجتماع محور و اولویت برنامه های آموزشی و مشارکت فعال افراد معلول و خانواده‌های آنان اجرا شده است و پوشش صددرصدی در تمامی روستاهای کشور صورت گرفته است.

سخنگویی اضافه کرد: تاکنون طی این برنامه 420هزار معلول شناسایی شده و 390 هزار نفر از افراد شناسایی شده از خدمات شش گانه CBR بهره‌مند هستند. در این برنامه ضمن برخورداری معلولان از خدمات حرفه‌ آموزی و  وسایل کمک توانبخشی، قادرسازی معلولان با مشارکت گروههای خودیار و شوراهای محلی و سایر دستگاههای اجرایی انجام می‌شود و با آگاه‌سازی جامعه نسبت به معلولان و توانبخشی آنها، تقویت تشکلهای معلولان از طریق مشارکت آنان در برنامه و کمک به ارتقاء سطح عملکردی جسمی، روانی و اجتماعی معلولان محقق می‌شود.

به گفته وی افزایش امکان دسترسی معلولان با مناسب سازی محیط و مسکن از دیگر خدمات ارائه شده از سوی این سازمان است ضمن اینکه توسعۀ برنامه‌های دسترسی از اقداماتی است که برای تلفیق اجتماعی و افزایش مشارکت اجتماعی معلولان انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: حمایت از تحصیل معلولان در تمام مقاطع، حمایتهای مختلف اجتماعی در راستای توانمندسازی آنها و ... از جمله خدماتی هستند که این حوزه به معلولان ارائه داده و می‌دهد.

سخنگویی خاطر نشان کرد:سازمان بهزیستی کشور خدماتی که به معلولین ارائه می‌دهد کاملاً رایگان است و بر وظایف خود اشراف کامل دارد و سایر سازمان‌ها نیز (هلال احمر) بهتر است به وظایف اصلی خود بپردازد. ارائه خدمات توانپزشکی آن هم با دریافت وجه از طرف جامعۀ هدف توسط جمعیت هلال احمر و در چند مرکز محدود، جزئی از خدمات توانبخشی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha