چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 147835

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: وضعیت فشار خون کارمندان کشور بررسی می‌شود.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: وضعیت فشار خون کارمندان کشور بررسی می‌شود. 

به گزارشسلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، احمد کوشا در آستانه فرا رسیدن روز جهانی فشار خون ( 28اردیبهشت) اظهارداشت: امسال ، کارمندان به علت افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و دسترسی راحت تر تحت غربالگری قرار می گیرند.

کوشا افزود: به همین منظور پیش بینی شده است رابطین دانشگاه ها (کارشناس قلب و عروق) با انتخاب رابطین در سایر سازمان ها و ادارات برای غربالگری فشار خون کارکنان در طول یک هفته (از 27 اردیبهشت تا دوم خرداد سال جاری) هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهند.

کوشا گفت: براساس مطالعه بار بیماری های سازمان جهانی بهداشت، فشار خون بالا عامل هدایت کننده مرگ و ناتوانی در سطح جهان است و افزایش فشار خون علت 9.4 میلیون مرگ و 162 میلیون سال از دست رفته در سال 2020 است.

معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: روز جهانی فشار خون بالا فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشار خون بالا است.

کوشا، اظهارداشت: فشار خون بالا، علت 50 درصد بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، 13 درصد کل مرگ ها، 40 درصد مرگ در بیماران دیابتی، مرگ های جنینی و مادران در دوران بارداری و دمانس و نارسایی کلیه است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از هر 10 انسان بالای 25 سال، چهار تن مبتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: در بسیاری از کشورها از هرپنج تن، یک تن فشار خون بالا دارند و در افرادی که تا سن 80 سالگی زندگی می کنند، از هر 10 تن، 9 تن به فشار خون بالا مبتلا هستند.

کوشا در ادامه تصریح کرد: هفدهم ماه می هر سال میلادی از سال 2005 از سوی اتحادیه جهانی فشار خون بالا(WHL)، انجمن بین المللی فشار خون بالا(ISH) و جوامع مربوطه به منظور افزایش آگاهی در خصوص فشار خون بالا به نام روز جهانی فشار خون بالا نامگذاری شده است.

وی افزود: امسال شعار این روز «اگر سلامتی برات مهم است، فشار خونتو اندازه گیری کن »، تعیین شده است.

کوشا روز جهانی فشار خون بالا را فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دانست و گفت: امسال، اتحادیه جهانی فشار خون بالا با ارایه گزارشی از نتایج بسیج سال2014-2015 میلادی و اطلاع رسانی در این خصوص برای کمک به سازمان های ملی فشار خون بالا جهت تهیه برنامه های غربالگری گسترده به منظور شناسایی افراد دارای فشار خون بالا، جشنی را برگزار می کند.

وی ادامه داد: بسیج «از مقدار فشار خون خود مطلع باشید» از سال 2013 به مدت پنج سال به منظور تسهیل تهیه و توسعه برنامه هایی برای غربالگری فشار خون و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا تکرار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha