تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت گویای آن است که در کشور بیش از پنجاه هزار نفر دچار نارسایی کلیوی هستند که از این تعداد نزدیک به 27هزار نفر هفته‌ای سه بار باید دیالیز شوند. بر اساس همین آمارها سالانه پنج تا شش‌هزار نفر به این تعداد افزوده می‌شود که تا سال 1400 این تعداد به 9هزار نفر خواهد رسید. آمار رو به افزایش نارسایی کلیوی در کشور و بیماران نیازمند به کلیه سال‌هاست که زمینه‌ساز به وجودآمدن بازار غیرقانونی خرید و فروش کلیه و کلاهبرداری و سودجویی برخی افراد شده است.

فقر و اعتیاد بیشترین دلیل برای فروش کلیه

سلامت نیوز: تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت گویای آن است که در کشور بیش از پنجاه هزار نفر دچار نارسایی کلیوی هستند که از این تعداد نزدیک به 27هزار نفر هفته‌ای سه بار باید دیالیز شوند. بر اساس همین آمارها سالانه پنج تا شش‌هزار نفر به این تعداد افزوده می‌شود که تا سال 1400 این تعداد به 9هزار نفر خواهد رسید. آمار رو به افزایش نارسایی کلیوی در کشور و بیماران نیازمند به کلیه سال‌هاست که زمینه‌ساز به وجودآمدن بازار غیرقانونی خرید و فروش کلیه و کلاهبرداری و سودجویی برخی افراد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،در این میان وزارت بهداشت اعلام کرده است در سال 94 قصد دارد با ایجاد شبکه فراهم‌آوری به‌منظور ثبت اطلاعات و آمار اهداکنندگان و نیازمندان پیوند کلیه، دست کلاهبرداران و سودجویان را کوتاه کند. بر اساس این طرح هیچ بیمارستانی حق پیوند کلیه را ندارد مگر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز آن را صادر کرده باشد. همچنین اطلاعات افرادی که قصد اهدای عضو دارند با افرادی که متقاضی دریافت هستند در سامانه‌ای ثبت شده و هیچ‌گاه فرد اهداکننده با گیرنده مگر در زمان پیوند، ارتباط نخواهد داشت.
 
با وجود تدابیر و طرح‌های وزارت بهداشت بازار غیرقانونی فروش کلیه همچنان پر رونق است و بسیاری از بیماران با واسطه یا بی‌واسطه با پرداخت مبالغ هنگفت دست به پیوند کلیه می‌زنند. اینجا مرکز تهران خیابان ولی‌عصر؛ کوچه شهید فرهنگ حسینی است. داخل کوچه گروه‌های سه و چهار نفره مشغول صحبت هستند و در و دیوار‌های کوچه پر شده از شماره تلفن‌ها با نوع گروه خونی فرد اهداکننده یا بهتر بگویم فروشنده کلیه. داخل کوچه انجمن حمایت از بیماران کلیوی قرار دارد. داخل ساختمان انجمن، افرادی با رنگ و رو‌های پریده، ‌چشمانی گود و کبود هستند که هفته به هفته برای دیالیز باید درد زیادی را به جان بخرند.
 نداشتن پشتوانه و فروش کلیه
در گوشه‌ای از ساختمان انجمن حمایت از بیماران کلیوی افرادی حضور دارند که بنابر هر دلیل و استنباط داوطلب فروش عضوی از بدن خود هستند تا مرهمی بر زخم زندگیشان باشد. بر اساس گزارش‌های غیررسمی ظاهراً فقر و اعتیاد بیشترین دلیل برای فروش کلیه افراد داوطلب است. در بین شلوغی کوچه فرهنگ حسینی، مرد جوان 25 ساله‌ای مشغول بحث و صحبت است. او می‌گوید که حرفش یک کلام است و از 30 میلیون تومان پایین نمی‌آید.

[quote-left]بابک برای اینکه بتواند کسب و کاری راه بیندازد و هرچه سریع‌تر نامزدش را به خانه بخت ببرد، کلیه‌اش را می‌فروشد.او می‌گوید: لیسانس تئاتر دارد و به‌دلیل اینکه مهارت دیگری ندارد، می‌خواهد با فروش کلیه خودرویی تهیه کرده و به مسافرکشی بپردازد. [/quote-left]

بابک برای اینکه بتواند کسب و کاری راه بیندازد و هرچه سریع‌تر نامزدش را به خانه بخت ببرد، کلیه‌اش را می‌فروشد.او می‌گوید: لیسانس تئاتر دارد و به‌دلیل اینکه مهارت دیگری ندارد، می‌خواهد با فروش کلیه خودرویی تهیه کرده و به مسافرکشی بپردازد. به گفته این جوان باید کلیه‌اش را بفروشد وگرنه پدر و مادر پولدار و پشتوانه‌ای ندارد که بتوانند او را حمایت کنند. در گوشه راهرو انجمن مردی 40ساله مشغول بحث بر سر کلیه همسرش است و می‌گوید: خودش بیماری قلبی دارد و برای تامین خرج و مخارج بیماری او همه دارایی‌اش را فروخته است اما برای اینکه بتواند هزینه زندگی را جور کند، همسرش داوطلب برای فروش کلیه است تا به این ترتیب چرخ زندگیشان بچرخد.

او هزینه فروش کلیه همسرش را 25 میلیون تومان نرخ گذاشته است. البته قیمت‌هایی که این دو فرد برای کلیه خود تعیین کرده‌اند به نسبت برخی قیمت‌ها چندان زیاد نیست. سال‌هاست که به جای تعبیر «خرید و فروش» از تعبیر «اهدای کلیه» استفاده شده است. مسئولان برای این اهدا قیمتی مشخص کرده‌اند که تا همین سال گذشته کمتر از 10 میلیون تومان بود اما امسال به 15 میلیون تومان رسید. این افزایش یک‌باره‌ای که البته با نرخ تورم و افزایش حقوق و امثال آن نمی‌خواند بیشتر به این دلیل اتفاق افتاد که تا حدی بازار سیاه خرید و فروش کلیه کنترل شود.

[quote-right]واقعیت این است که کلیه‌هایی فروشندگان 50، 60  یا حتی 100 میلیونی دارند؛ برای این کلیه‌ها به وفور مشتری پیدا می‌شود چرا که آدم‌های زیادی هستند که در نوبت اهدای عضو قرار دارند و تعدادی از آنها قبل از اینکه عضو موردنظر پیدا شود جان خود را از دست می‌دهند.[/quote-right]

واقعیت این است که کلیه‌هایی فروشندگان 50، 60  یا حتی 100 میلیونی دارند؛ برای این کلیه‌ها به وفور مشتری پیدا می‌شود چرا که آدم‌های زیادی هستند که در نوبت اهدای عضو قرار دارند و تعدادی از آنها قبل از اینکه عضو موردنظر پیدا شود جان خود را از دست می‌دهند. این مساله به‌گونه‌ای توجیه‌کننده بازار سیاه کلیه است و شاید آنطور که وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد این بازار به این دلایل قابل کنترل نیست و وزارت بهداشت نمی‌تواند جلوی این خرید و فروش‌ها را بگیرد.


 بازار سپید کلیه داریم
معاون مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح‌دانشوری درباره وجود بازار سیاه در بازار خرید و فروش کلیه می‌گوید: در کشور برای خرید و فروش کلیه بازار سیاه وجود ندارد بلکه در دیگر کشورها با راه‌اندازی مراکز خصوصی با اجبار با پرداخت پول‌های هنگفت کلیه را برداشته و در بازار به قیمت‌های گزاف می فروشند که این امر در کشور ترکیه کاملا ملموس است و حتی به‌طور مقطعی در کشور افغانستان نیز بازار سیاه برای فروش اعضای بدن وجود داشته است. امید قبادی می‌افزاید: ‌در کشور شاهد بازار سپید در بازار کلیه هستیم، هم‌اکنون حدود 27 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که طبق آمار جهانی از این تعداد 80درصد آنها قابلیت پیوند کلیه دارند ولی در ایران تعدادی از افراد که باید برای آنها اهدای اعضا شود رقمی حدود 20 تا 30 درصد است.

به گفته او هم‌اکنون رقمی حدود 30 هزار نفر از بیماران کلیوی نیازمند پیوند کلیه در سال هستند اما باید این افراد را از مرگ نجات داد که برای تحقق این مهم می‌توان از اعضای بدن افرادی که بر اثر مرگ مغزی فوت کرده‌انداستفاده کرد. ‌برای مثال در ایران 28هزار نفر بر اثر مرگ مغزی فوت می‌کنند که نیمی از این جمعیت اعضا و جوارح بدنشان قابل استفاده است اما سال 93 فقط 700 نفر از خانواده‌ها اجازه اهدای عضو فرد مرگ مغزی را صادر کرده‌اند.

[quote-left] معاون مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید می‌کند: از هزار و 400 کلیه‌ای که از افراد مرگ مغزی برداشت می‌شود فقط هزار و 160 کلیه قابلیت پیوند دارد. حال فرض کنید که دیگر افراد نیازمند به پیوند عضو باید چه کار کنند، آیا این افراد محکوم به مرگ یا تحمل رنج فراوان ناشی از دیالیز هستند؟![/quote-left]

معاون مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید می‌کند: از هزار و 400 کلیه‌ای که از افراد مرگ مغزی برداشت می‌شود فقط هزار و 160 کلیه قابلیت پیوند دارد. حال فرض کنید که دیگر افراد نیازمند به پیوند عضو باید چه کار کنند، آیا این افراد محکوم به مرگ یا تحمل رنج فراوان ناشی از دیالیز هستند؟!


 اهدای کلیه از طرف خویشاوندان
از نظر علمی هر انسان با یک‌چهارم کلیه می‌تواند زندگی کند اما از لحاظ عملی هر انسان با یک کلیه می‌تواند زندگی کند. به گفته قبادی جای تعجب دارد بیماری که نیازمند پیوند کلیه است چرا خویشاوندانش داوطلب اهدا نمی‌شوند و اگر در بین اقوام یک نفر پیدا شود که کلیه خود را اهدا کند، بالطبع فرد نجات پیدا می‌کند. او تاکید می‌کند:‌ بنابر تحقیقات انجام شده مطلوب است پیوند کلیه در مرحله اول از خویشاوندان نیازمند انجام شود  اما در کشور ما در مواقعی که خویشاوند کلیه اهدا نمی‌کند بحث پیوند کلیه از غیرخویشاوند مطرح می‌شود که این خرید کلیه به‌معنای بازار سیاه نیست بلکه از سوی دولت انجام می‌شود و متولی آن از سوی دو سازمان وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور در قالب نهادی با نام سازمان حمایت از بیماران کلیوی بررسی می‌شود.

[quote-right]قبادی درباره مبلغ اهدای کلیه از لحاظ قانونی تاکید می‌کند: بیمار نیازمند به کلیه مبلغ هشت میلیون تومان به صندوق انجمن حمایت از بیماران کلیوی واریز و یک میلیون تومان هم از سوی استانداری در قالب هبه به فرد اهداکننده پرداخت می‌شود، قرار است در سال 94 این مبلغ به 20میلیون تومان افزایش یابد.[/quote-right]

قبادی درباره مبلغ اهدای کلیه از لحاظ قانونی تاکید می‌کند: بیمار نیازمند به کلیه مبلغ هشت میلیون تومان به صندوق انجمن حمایت از بیماران کلیوی واریز و یک میلیون تومان هم از سوی استانداری در قالب هبه به فرد اهداکننده پرداخت می‌شود، قرار است در سال 94 این مبلغ به 20میلیون تومان افزایش یابد.

قبادی تصریح می‌کند:‌ محور اصلی استفاده از اعضا و جوارح روی ارگان‌های افراد مرگ مغزی است که امیدواریم اهدای ارگان‌های مرگ مغزی در دولت تدبیر و امید ارتقا پیدا کند.او می‌افزاید: محور دوم استفاده از ارگان‌های خویشاوند برای پیوند اعضاست تا هر بیمار نیازمند به کلیه از یک نفر خویشاوند خود کلیه دریافت کند و تا وقتی این فرهنگ جا نیفتد شاهد بروز مشکلات و وجود بازار برای خرید و فروش کلیه هستیم.به گفته قبادی باید به این نکته توجه داشت که بروز کارهای غیرقانونی بیرون از انجمن اتفاق می‌افتد و از سوی  وزارت بهداشت تمام وقت بازرسی می‌شود اما به هر حال باید جلوی اعمال بی‌قانونی گرفته شود. او با بیان اینکه هدف ارتقای فرهنگ اهدای اعضا و جوارح افراد مرگ مغزی در جامعه است، تصریح می‌کند: برای اهدای کلیه در مرحله بعد می‌توان از عضو خویشاوندان استفاده کرد تا به این ترتیب نارسایی در فرد عضوپذیر کاهش یابد و هم‌اکنون طرح‌های جدید برای اهداکننده از سوی سازمان‌های زیربط تحت پایش قرار گرفته است که قرار است در شش ماه دوم سال 94  اجرایی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha