چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

مهدی، مبتلا به تالاسمی ساکن جنوب کشور وقتی در سال 1388 برای انجام آزمایش‌های ایمنوهماتولوژیک با درخواست پزشک به آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران مراجعه کرد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که بعدها برای یافتن خون مناسب با چه چالشی روبرو خواهد شد.

سلامت نیوزمهدی، مبتلا به تالاسمی ساکن جنوب کشور وقتی در سال 1388 برای انجام آزمایش‌های ایمنوهماتولوژیک با درخواست پزشک به آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران مراجعه کرد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که بعدها برای یافتن خون مناسب با چه چالشی روبرو خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، سال 1391 بود که بیمار با شرایط سخت و درخواست تزریق خون، بار دیگر به آزمایشگاه مراجعه کرد و در خونش اتو آنتی بادی گرم غیراختصاصی با واکنش قوی تشخیص داده شد. در آن سال خون سازگار با فنوتیپ بیمار برایش تشخیص داده شد.

پس از بررسی‌های فراوان مشخص شد که به دلیل تزریق خون‌های مکرر در گذشته 3 آنتی بادی جدید Anti-S، Anti-Fy و Anti-K در بدن این بیمار ایجاد شده است. پس از آن، به دلیل وجود این آنتی بادی‌ها در خون مهدی، خون مناسب برای او به سختی توسط سازمان انتقال خون تهیه و به وی در موارد ضروری تزریق می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، حادثه‌ای باعث شد که جان بیمار به خون‌های نادری که آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان تهیه می‌کند، وابسته شود. مهدی با تشخیص توده به دلیل Extramedullary hematopaisis در پشت و نزدیک نخاع با خطر فلج شدن مواجه شود. پزشک تنها راه نجات بیمار را جراحی فوری می‌داند و خانواده به این کار رضایت می‌دهند. جراحی بدون تهیه شش واحد خون امکان پذیر نیست، اما تهیه شش واحد خون برای این بیمار خاص بسیار سخت و دست نیافتنی بود.

تمام پرسنل آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون به ریاست مصطفی مقدم در روز جمعه به سر کار می‌آیند و برای نجات جان این عزیز دست به کار می‌شوند. کیسه‌های خون یکی پس از دیگری بررسی می‌شود و سرانجام پس از زحمات فراوان، شش واحد خون با فنوتیپ کامل جهت تزریق آماده می‌شود. جراح ساعت 10 شب وارد اتاق عمل شده و یک بامداد با خبر خوش پایان موفقیت آمیز جراحی از اتاق عمل خارج می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، اکنون مهدی از ICU ترخیص شده و به دنیا لبخند می‌زند. لبخند او تمام پاداشی است که پرسنل ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون برای تلاش او مطالبه می‌کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha