چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 147860

علیرغم همه تلاشی که تجمع کنندگان دیروز به خرج دادند تا تجمع آنها سمت و سوی سیاسی نگیرد و صرفاً یک تجمع صنفی قلمداد شود ولی سایت ها و خبرگزاری های متعدد به پوشش خبرهای این تجمع پرداختند و از آب محیط زیست، ماهی سیاست صیدکردند.

سلامت نیوز: علیرغم همه تلاشی که تجمع کنندگان دیروز به خرج دادند تا تجمع آنها سمت و سوی سیاسی نگیرد و صرفاً یک تجمع صنفی قلمداد شود ولی سایت ها و خبرگزاری های متعدد به پوشش خبرهای این تجمع پرداختند و از آب محیط زیست، ماهی سیاست صیدکردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از زیست بوم،جمع اعتراضی تعدادی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست مقابل ساختمان مرمرین پردیسان اتفاق تازه ای نیست.

پیش از این نیز کارکنان معترض دست به اقداماتی از این دست زده اند. آنها در اول اردیبهشت سال 91 و زمانی که محمدجواد محمدی زاده سکاندار محیط زیست کشور بود نیز مقابل ساختمان مركزی تجمع كرده و نسبت به حذف ردیف‌های حقوقی خود اعتراض كردند. گفته می شد آن روز جمعی از کارکنان پس از مراجعه به محل كار خود با فیش های حقوقی مواجه شدند كه در آن رقم درج شده مقابل اضافه كار و حق ماموریت صفر بود و کسری حقوق در برخی فیش ها بین 400 تا 700 هزارتومان بود. آن تجمع حواشی زیادی داشت. کارکنان معترض از توضیحات یکی دو معاون و مدیر که برای آرام کردن شان حاضر شده بودند قانع نشدند و  .... اما بعد از یکی دو روز کشمکش چنان که گفته شد با وعده محمدی زاده مبنی بر اینکه « بخشی از وجوه کسرشده از کارکنان پس از تعطیلات اجلاس غیرمتعهدها پرداخت خواهد شد» کارکنان به تجمع شان پایان دادند.تجمع کارکنان محیط زیست ریشه در کجا دارد؟

طی ماههای اخیر صدای اعتراضات پراکنده ای از معلمان، پرستاران، کارگران و کارکنان برخی دستگاهها شنیده می شود که از منظر رسانه ای جذاب و نشانه ای از فضای باز سیاسی و اجتماعی و رویکرد غیر امنیتی با مسائل صنفی است.

هفته گذشته هم در یک اظهارنظر انتقادی صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در مناظره ای با حسین الله کرم دبیرکل جمعیت انصار حزب الله گفت: نزدیک به 6هزار میلیارد تومان از بودجه سالیانه صرف عفاف و حجاب می شود بیش از 200میلیارد تومان برای خانم هایی است که در قم درس دینی می خوانند اما بودجه سالیانه کل محیط زیست 174 میلیارد تومان است. یعنی با همین رقم باید حقوق کارمندان را بدهد، جلوی ریزگردهای عراق و عربستان را بگیرد.

اعتراض روز گذشته و دوباره قریب به 100 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست با حضور معصومه ابتکار در جمع معترضین به پایان رسید اما دو طرف ماجرا می دانند که پایان تجمع به معنی راضی شدن طرفین نیست و معترضین هنوز در پی آنچه «حقوق از دست رفته خود» می دانند مطالبه گر هستند. یکی از کارکنان معترض که نخواست نامش فاش شود گفت:« میزان محبوبیت سرکار خانم ابتکار در درون سازمان محیط زیست کاهش یافته و بخش عمده ای از پرسنل سازمان به دلیل بی توجهی و بعضا بداخلاقی ها و رفتار های توهین آمیز اطرافیان ایشان نسبت به نیروی انسانی سازمان گله مند هستند. چگونه یک رییس بدون اتکا به نیروی انسانی سازمان خود، می تواند مدیریت درستی انجام دهد؟ اگر باور ندارید نظر سنجی کنید».

 وی این موضوع را یکی از دلایل اعتراض و تجمع بر می شمارد اما در سوی دیگر کسانی هستند که عنوان می کنند « بیشتر این تجمعات را همفکران دولت احمدی نژاد که در سازمان حضور دارند دامن می زنند، همان كسانی که زمان مدیریت خانم فاطمه جوادی به شكل خدمات و قراردادهای غیرقانونی وارد سازمان شدند و در زمان محمدی زاده حکم شان به پیمانی ارتقاء یافت».

[quote-right] بیشتر این تجمعات را همفکران دولت احمدی نژاد که در سازمان حضور دارند دامن می زنند، همان كسانی که زمان مدیریت خانم فاطمه جوادی به شكل خدمات و قراردادهای غیرقانونی وارد سازمان شدند و در زمان محمدی زاده حکم شان به پیمانی ارتقاء یافت[/quote-right]

علیرغم همه تلاشی که تجمع کنندگان دیروز به خرج دادند تا تجمع آنها سمت و سوی سیاسی نگیرد و صرفاً یک تجمع صنفی قلمداد شود خبرگزاری هایی که پیش از این به بهانه های مختلف معصومه ابتکار را مورد حمله قرار داده بودند با اشتیاق به پوشش خبرهای این تجمع پرداختند و ماهی سیاست را از آب گل آلود گرفتند.

 خبرگزاری فارس در خبری کوتاه که از این تجمع منتشر کرد چند بار  «سوءمدیریت ابتکار و مدیران میانی» وی را عامل تجمع عنوان کرد. پیش از این نیز چند خبرگزاری و روزنامه اصولگرای دیگر ابتکار را عموماً با نقدهای سیاسی مورد هجمه قرار داده بودند.

با آنکه برخی از معترضین در گفتگو با خبرنگاران دعوت به کار مجدد نیروهای قدیمی و امتحان پس داده ناموفق به عنوان مدیر و مشاور در سازمان محیط زیست، عدم استفاده از کارشناسان مجرب سازمان در مدیریت ارشد، امضای تفاهم نامه های صوری و بی هدف، ملاقات های مداوم و روزمره با مقامات خارجی،  سفرهای خارجی متعدد و طولانی، میدان دادن به تشکل های زیست محیطی همسو و همچنین پاره ای از تصمیمات  معاونین را به عنوان علل ناکارآمدی او بیان می کنند، اما به نظر می رسد مشکلات حقوقی از قبیل اضافه کار، سختی مشاغل و موانع ترفیع کارکنان مهمترین دغدغه معترضان است.تجمع کارکنان محیط زیست ریشه در کجا دارد؟

یکی از معترضان در این تجمع با بیان اینکه « در شرایطی که تعداد زیادی از پرسنل سازمان پس از بیش از 15 سال در وضعیت قراردادی مانده اند، تعدادی نیرو های تازه وارد  استخدام شده اند. آیا این با روحیه و شعار صلح طلبی ، عدالت و جامعه مدنی و .... مطابقت دارد؟» معتقد است مدیران ارشد سازمان محیط زیست اراده ای برای تسهیل مشکلات و موانع معیشتی کارکنان سازمان ندارند.

در حالیکه به نظر می رسد همچنان معصومه ابتکار ترجیح می دهد به مانند تجمعات دیگر در جلوی ساختمان پردیسان خود راساً وارد عمل شود و کارکنانش را به صبوری و مدارا دعوت کند یکی از کارکنان سازمان گفت: «فهمیدن این موضوع سخت نیست که بخشی از مشکلات ناشی از کسر درآمد نفتی دولت و بخشی از سومدیریت ها نظیر یارانه هاست که این دولت وارث آن شده است و با بودجه ای که به سازمان محیط زیست اختصاص پیدا می کند نمی توان  معجزه کرد ولی ما به تبعیض معترضیم.  لطفا خودشان گزارش بدهند در یک و نیم سال گذشته چه میزان به معاونین و مدیران ستادی پاداش دادند یا صرف سفرهای خارجی به هزینه دولت شده که معادل همان هم به هزینه طرف خارجی بوده؟»

یک از مدیران سازمان نیز معتقد است: در دوره مدیریت پیشین وعده های بزرگی داده شد که چون خودشان نتوانستند اجرایی کنند بار آن را روی دوش مدیریت جدید انداختند. با عدد و رقم و آمار نمی شود شوخی کرد. وقتی یکباره اعلام می کنیم 30 یا 40 درصد حقوق کارکنان زیاد می شود به منابع آن هم فکر می کنیم یا فقط شعار است؟ کسی شک ندارد که حقوق کارکنان محیط زیست شایسته آنها نیست اما این سازمان منابع درآمدی ندارد و هنوز تاوان شعارهای بلندپروازانه تیم احمدی نژاد را می دهد.

پاسخ هایی از این دست البته معترضان را قانع نکرده. برخی از آنها معتقدند که سازمان محیط زیست در زمینه هزینه کردها باید اولویت را به مشکلات معیشتی کارکنان اختصاص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha