وقتی که خبر تصادف پورشه در تهران منتشر شد، دیدیم که چگونه بدون روشن شدن جزییات، شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی به سرعت انتشار یافت و هر کس هر آن چیزی را که خواست به سرنشینان پورشه نسبت داد! چیزی از انتشار شایعات مربوط به پریوش اکبرزاده در تهران نگذشته بود که ماجرای مرگ دختر جوان در مهاباد سوژه رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی شد و هر لحظه ماجرای تازه‌ای از این اتفاق منتشر می‌شد.

سلامت نیوز: وقتی که خبر تصادف پورشه در تهران منتشر شد، دیدیم که چگونه بدون روشن شدن جزییات، شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی به سرعت انتشار یافت و هر کس هر آن چیزی را که خواست به سرنشینان پورشه نسبت داد! چیزی از انتشار شایعات مربوط به پریوش اکبرزاده در تهران نگذشته بود که ماجرای مرگ دختر جوان در مهاباد سوژه رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی شد و هر لحظه ماجرای تازه‌ای از این اتفاق منتشر می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فردانیوز ،  وقتی که خبر تصادف پورشه در تهران منتشر شد، دیدیم که چگونه بدون روشن شدن جزییات، شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی به سرعت انتشار یافت و هر کس هر چیزی را که خواست به سرنشینان پورشه نسبت داد! چیزی از انتشار شایعات مربوط به پریوش اکبرزاده در تهران نگذشته بود که ماجرای مرگ دختر جوان در مهاباد سوژه رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی شد و هر لحظه ماجرای تازه‌ای از این اتفاق منتشر می‌شد. آنقدر این داستان‌های نقل شده با یکدیگر تفاوت داشت که نمی دانستی کدام حقیقت دارد و کدام یک دروغ است؟! این اتفاقات سوژه رسانه‌های ضدانقلاب هم شده و آنها هم هر آنچه که مورد علاقه‌شان بود را عنوان می‌کردند و مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار می دادند.   

شایعات تمامی ندارد 

نه پریوش اکبرزاده و نه دختر مهابادی، اولین و آخرین اتفاقاتی نبودند که شایعه‌ساز شده و جنجال به پا کردند. کمی قبل از این ماجرا‌ها، سقوط دختر هفت ساله مجهول‌الهویه با معلولیت شدید ذهنی و نابینایی از طبقه سوم «مجتمع نگهداری کودکان معلول ذهنی، جسمی بهزیستی نارمک» باعث مرگ این کودک شد.  

متاسفانه مرگ دختر معلول هفت ساله هم با شایعه سازی‌های زیادی همراه بود تا اینکه فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس با بیان اینکه پس از اطلاع از فوت این معلول، در روز دوشنبه ۲۴ فروردین سرزده از این مجتمع بازدید کرده، گفت: اینجانب با بازدید از محل مذکور، جزئیات ماجرا و موضوع را پرسیدم و در جریان آن قرار گرفتم.   آلیا با تاکید بر اینکه بعد از هماهنگی با سرپرست شب این مرکز بدون اطلاع قبلی و سرزده در آنجا حضور یافتم، افزود: از شاهدان فوت این دختر موضوع را تحقیق و بررسی کردم که مشخص شد «سارا مجهول» که دختری حدود ۱۵ ساله و نابینا بود در اتاق محل نگهداری‌اش به دلیل عدم تعبیه حفاظ مناسب برای پنجره‌ها، به پشت پنجره نزدیک می‌شود و متاسفانه حفاظ از درون اتاق بوه و فضایی بین حفاظ و پنجره وجود داشته که این دختر شاید به باور اینکه آنجا هم اتاق است، می‌رود و متاسفانه از طبقه سوم سقوط و فوت می‌کند.  

صداوسیما همیشه دیر می‌رسد!  

این شایع سازی‌ها که تمامی هم ندارد، نیازمند اطلاع رسانی دقیق و صریح از جانب رسانه‌های داخلی به خصوص صداوسیما می‌باشد. زمانی که یک اتفاق در کشورمان می‌افتد، در اذهان عمومی پرسش‌هایی مطرح می‌شود و وقتی که این پرسش‌ها از جانب صداو سیما و رسانه‌های داخلی پاسخ داده نشود سبب می‌شود که افراد برای پاسخ دادن به سوالات ذهنی‌شان از منبع‌های دیگری چون رسانه‌های خارجی استفاده کنند و این باعث شده که رسانه‌های خارجی آن چیزی را که دلشان می‌خواهد در اذهان عمومی تزریق کرده و جنجال به پا کنند.  اما سوال پیش آمده این است که چرا رسانه‌های ما به خصوص صداوسیما، همیشه دیر می‌رسند؟ علت بالا بودن سرعت رسانه‌های ضدانقلاب در پرداختن به موضوعات مورد علاقه مردم نسبت به رسانه‌های داخلی چیست؟   

وقتی صدا و سیما اطلاع رسانی به موقع نکند...  

مجید ابهری، پژوهشگر، رفتار‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با جنجال‌هایی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی بر پا می‌کنند، می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی ابزار بزرگنمایی آسیب‌های اجتماعی و حوادث می‌باشند. با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباط اجتماعی در حال حاضر شاهد مدیریت وقایع و جریانات سیاسی و اجتماعی توسط آن‌ها هستیم. وقتی رسانه‌های داخلی و در راس آن‌ها صدا و سیما اطلاع رسانی به موقع نکنند، یا برخی از اخبار را مطرح نکنند، مردم به ویژه جوانان که تشنه دانستن وقایع و اخبار می‌باشند به سوی شبکه‌های بیگانه (مخصوصا شبکه‌های اجتماعی) حرکت خواهند کرد.  

این آسیب‌شناس اجتماعی، روش‌های این شبکه‌ها را بزرگنمایی حوادث، مخلوط نمودن راست و دروغ وعرضه اخبار کاملا کذب می‌داند و می‌افزاید: در سه ماه گذشته نزدیک شدن داعش به مرزهای ایران، مرگ چند هموطن به علت ابولا در کشور، موضوع سقوط کودک صد در صد معلول و مرگ او در یک مرکز نگهداری، خودکشی یک دانشجو در شیراز، خودکشی کارمند یک هتل در مهاباد و مرگ جوان پورشه سوار و همچنین سرنشینان بی‌ام و در بزرگراه تهران از حوادثی بودند که شبکه‌های اجتماعی با سرعت نور آن‌ها را منتشر کردند. به طوری که در عرض چند دقیقه در سراسر کشور و حتی دور‌ترین نقاط جغرافیایی، کسانی که دنبال اخبار و حوادث بودند در جریان این مطالب قرار گرفتند. از نگاه رفتار‌شناسی در غیبت حقیقت و واقعیت شایعه و دروغ رشد می‌کند. همچنین شبکه بی‌بی سی و شبکه‌های اجتماعی با طراحی و عرضه کردن اخبار در جایگاه دنباله روی قرار گرفته و به گسترش شایعات و ایجاد اضطراب اجتماعی می‌پردازند و با نوشتن نکات غیر واقعی در لابه لای اخبار خود سعی در ایجاد اغتشاش فکری و تزلزل در امنیت روانی جامعه می‌نمایند. تازه وقتی واقعیت معلوم می‌شود و بسیار از نکات دروغ این گونه شبکه‌ها آشکار می‌گردد، آن‌ها شهامت تشریح تکذیب دروغ‌های خود و بیان حقیقت را ندارند.  

ابهری اظهار می‌دارد: در حال حاضر اتاق فکر خبر، جنگ نرم و عملیات روانی با هدف تضعیف اعتماد مردم، مخصوصا جوانان به رسانه‌ها و نظام خبری کشور تلاش می‌کنند با بزرگنمایی و ایجاد هیجان‌های رفتاری جامعه را به سوی نا‌امنی سوق داده و متاسفانه در بعضی مواقع موفق می‌شود.  

مجید ابهری در پایان تاکید می‌کند: رسانه‌های ما اعم از نوشتاری، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون با اطلاع رسانی به موقع می‌توانند از مخاطبان جلب اطمینان نموده و جلوی این گونه سو استفاده‌گری‌ها را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha