درحالی‌كه این روزها تب مالت تبدیل به موضوع مهم حوزه سلامت شده و بسیاری از نگاه‌ها به سوی سازمان دامپزشكی كشور است، یك مقام مسئول در این سازمان، توپ را در زمین وزارت بهداشت انداخت.به این ترتیب یكی دیگر از عوارض نبود متولی واحد در حوزه بهداشت، درمان و سلامت خودنمایی كرد

سلامت نیوز:درحالی‌كه این روزها تب مالت تبدیل به موضوع مهم حوزه سلامت شده و بسیاری از نگاه‌ها به سوی سازمان دامپزشكی كشور است، یك مقام مسئول در این سازمان، توپ را در زمین وزارت بهداشت انداخت.به این ترتیب یكی دیگر از عوارض نبود متولی واحد در حوزه بهداشت، درمان و سلامت خودنمایی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مدیركل دفتر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی با تأیید افزایش تب مالت از سال91 و تأكید بر اینكه یكی از عوامل انتقال تب مالت به انسان مصرف محصولات لبنی سنتی و فله‌ای است، گفت: وزارت بهداشت بارها توصیه كرده كه مردم از مصرف لبنیات پرچرب پاستوریزه خودداری كنند و از سوی دیگر نیز به توزیع‌كنندگان لبنیات سنتی و فله‌ای مجوز می‌دهد. داریوش جهان‌پیما در پاسخ به اینكه چرا سازمان دامپزشكی دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای را صادر كرده، گفت: می‌خواستیم براساس آیین‌نامه‌ای مشخص و تحت نظارت كامل ناظران خود، شیر فله‌ای را آن هم با سخت‌ترین ضوابط بهداشتی و به‌صورت بسته‌بندی شده از مبدأ دامداری‌های عاری از بیماری عرضه شود؛ نه اینكه هر كس با هر شرایط و امكاناتی برای خود مغازه‌ای در گوشه‌ای از شهر راه بیندازد و مجوز عرضه فله‌ای شیر دریافت كند.

    ادغام در وزارت بهداشت

نبود متولی واحد در حوزه درمان و سلامت یكی از اساسی‌ترین مشكلات حوزه بهداشت است كه تا‌كنون بارها مورد تأكید كارشناسان قرار گرفته و وزیر بهداشت هم بارها به آن اشاره كرده است.حالا تعدادی از اعضای كمیسیون بهداشت مجلس واگذاری این سازمان به وزارت بهداشت را دنبال می‌كنند. سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تنظیم طرحی خبر می‌دهد كه براساس آن سازمان دامپزشكی كشور به وزارت بهداشت واگذار شود

. دكتر محمدحسین قربانی كه از مدافعان جدی واگذاری این سازمان است می‌گوید: در این زمینه طرحی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تنظیم شده و تعدادی از نمایندگان مجلس هم آن را امضا كرده‌اند. قربانی با تأكید بر اینكه سازمان دامپزشكی باید زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد و نظارت اصلی با سازمان غذا و دارو باشد، توضیح می‌دهد: به‌دلیل نبود امكانات كافی، نداشتن آزمایشگاه مرجع و آزمایشگا ه‌های با تجهیزات كامل و از این همه مهم‌تر، نداشتن كارشناسان كافی در سازمان دامپزشكی، این سازمان نمی‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد و باید زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد . پیشنهاد ما برای واگذاری این سازمان كارشناسی شده است اما در عین حال صحبت‌های همه را خواهیم شنید.

    موافقت‌ها و مخالفت‌ها

دكتر احمد آریایی‌نژاد دیگر عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم می‌گوید: واگذاری سازمان دامپزشكی كشور به وزارت بهداشت، قابل دفاع است چون از این طریق سلامت مردم بیشتر تضمین خواهد شد. البته در برابر هر تغییر ی مقاومت‌هایی هم هست اما اگر تغییر در جهت منافع مردم باشد، باید آن را پذیرفت.

دكتر مراد هاشم زهی، عضودیگر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم  می‌گوید: «با شرایط فعلی گرچه بسیاری از وظایف سازمان دامپزشكی كشور با سلامت مردم عجین است اما پراكندگی‌ها و نبود همكاری‌های بین بخشی، به سلامت مردم آسیب می‌زند. با واگذاری سازمان دامپزشكی كشور به وزارت بهداشت، درصورت خطای احتمالی و كوتاهی در سلامت مردم، نظارت‌ها بیشتر می‌شود و قطعا پاسخگویی هم بیشتر.»

دكتر عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما با احتیاط بیشتری در این‌باره اظهارنظر می‌كند و می‌گوید: «برای هر اقدام و تغییری، ابتدا باید كار كارشناسی بشود و دید چه اقدامی به نفع كشور و به نفع مردم است؟ باید تمام حرف‌ها را شنید و بعد تصمیم گرفت.» نایب‌رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی ولی از مخالفان جدی این واگذاری است و به همشهری می‌گوید: «واگذاری‌ها اصلا اولویت جدی ما نیست و ادغام‌ها جز صرف وقت و هزینه، باری از مشكلات مردم بر نخواهد داشت. ما با ادغام و واگذاری‌ها بسیاری از فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.تا اینجا هم هر واگذاری و ادغامی كه انجام شده، نتیجه خوبی نداشته است.سازمان دامپزشكی كشور قدمت زیاد و امكانات خوبی دارد. به‌نظر من حتی اگر امكانات كافی هم نداشته باشد مثلا از لحاظ امكانات آزمایشگاهی خوب، وزارت بهداشت می‌تواند به آن كمك كند.

حتما سازمان دامپژشكی نیز مخالف این ادغام است. مدیركل دفتر بیماری‌های دامی به نوعی خواستار واگذاری بخشی از اختیارات وزارت بهداشت به این سازمان است و به ایسنا گفته: در قانون سازمان دامپزشكی متولی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و وزارت بهداشت متولی نظارت بر فرآورده‌های صنایع تبدیلی با منشأ دامی است. حالا با بالا رفتن درجه تب مالت، پرونده واگذاری دامپزشكی در وزارت بهداشت را باز كرده است.شاید هم آن سوی ماجرا اتفاق بیفتد و بخشی از اختیارات وزارت بهداشت به این سازمان واگذار شود، هر چه هست اوضاع فعلی باعث شده كه هنگام بروز مشكلات نهاد‌های مسئول تنها همدیگر را متهم كنند.وجود یك مسئول، خوشبختی مواجه شدن با یك پاسخگو را هم خواهد داشت.

    وزارت بهداشت: ما مجوز نمی‌دهیم

محمد مهدی گویا، مدیر اداره بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت با تكذیب صدور مجوز برای مغازه‌های فروش لبنیات فله گفت: «ما بارها به مردم هشدارداده‌ایم كه شیر غیرپاستوریزه مصرف نكنند چرا كه سلامت آنها را تهدید می‌كند. وزارت بهداشت برای حفظ سلامت، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارد و بدون ضابطه به هیچ محصول غذایی، مجوز نمی‌دهد.» رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی كشور هم گفت:«طبق قوانین و ضوابطی كه در قانون بر عهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده نظارت بر فرآورده‌های غذایی برعهده ماست و البته این نظارت، شامل تمام محصولاتی می‌شود كه بسته بندی و فرآوری شده، هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مصطفی ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    با سلام و عرض ادب در قسمتی از فرمایشات این بزرگوار ذکر شده که:"متاسفانه به دلیل نبود امکانات کافی از جمله آزمایشگاه مرجع و نبود کارشناسان در سازمان دامپزشکی این سازمان نمی‌تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد"... سوالی که در اینجا پیش میاد این هست که منظور ایشون از نبود کارشناسان در سازمان دامپزشکی چی هست؟! اگر نظرشون بیان این مطلب بوده که سازمان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی امکان به کرسی نشاندن نظرات کارشناسی رو نداره، حرفی نیست و حق با ایشون هست. اما اگر بیان این جمله با این مفهوم هست که کارشناسان دامپزشکی در این زمینه از جمله متخصصین بهداشت مواد غذایی و سایر رشته های دامپزشکی که مرتبط با این موضوع هستند سواد یا کارآمدی کافی رو ندارن، به شخصه با همه ی وجودم برای نظرات کارشناسانه !!!! و شخص خودشون متاسفم که به این شکل به جامعه ی محترم دامپزشکی -که در بسیاری از موارد به مراتب از متخصصان محترم وزارت معظم بهداشت، دانش پژوه تر و آگاه تر هستند- توهین می فرمایند. در ضمن پیرامون این مطلب که ادغام سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت چطور هست (مزایا و معایب) شاید بهتر باشه نشست های کارشناسانه تری با حضور دلسوزان دامپزشکی و پزشکی برگزار بشه. چرا که تفکر غلطی هست که عده ای از دامپزشکان معتقدند "بد بودن" در وزارت بهداشت بهتر است از "خوب بودن" در وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی... دامپزشک