در جریان یكصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر كه روز گذشته در ساختمان بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت در نطق پیش از دستور نسبت به وضعیت كنونی جامعه پزشكی ابراز نارضایتی كرد و از شهرداری تهران خواست در مقام الگوی دیگر كلانشهرها، یكه تازی كند و با مشاركت همه جانبه با در دست گرفتن مدیریت بهداشت پایتخت، وضعیت بهداشت كلانشهر تهران را متحول سازد اما این سخنان وزیر بهداشت واکنش هایی را هم از سوی اعضای شورای شهر و هم از سوی کمیسیون بهداشت مجلس به دنبال داشت.

سلامت نیوز: در جریان یكصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر كه روز گذشته در ساختمان بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت در نطق پیش از دستور نسبت به وضعیت كنونی جامعه پزشكی ابراز نارضایتی كرد و از شهرداری تهران خواست در مقام الگوی دیگر كلانشهرها، یكه تازی كند و با مشاركت همه جانبه با در دست گرفتن مدیریت بهداشت پایتخت، وضعیت بهداشت كلانشهر تهران را متحول سازد اما این سخنان وزیر بهداشت واکنش هایی را هم از سوی اعضای شورای شهر و هم از سوی کمیسیون بهداشت مجلس به دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید نوشت: «اداره بیمارستان‌ها، اورژانس و تمامی مجوزهای حوزه بهداشت شهر تهران از آن دكتر قالیباف و تیم مدیریت‌اش، اداره بیمارستان‌ها، اورژانس و تمامی امكانات بهداشتی استان تهران از آن من و وزارت بهداشت تا بلكه با این مشاركت شاهد تغییر و تحول اساسی در وضعیت بهداشت پایتخت باشیم.

 چرا كه تهران با وجود آنكه پایتخت است، اما از لحاظ قدمت امكانات و تجهیزات درمانی در ردیف محروم‌ترین استان‌ها قرار می‌گیرد.» این مهم‌ترین خبری بود که روز گذشته از سوی مهمان شورای شهر تهران مطرح شد. سید حسن هاشمی كه با روی كار آمدن دولت یازدهم، سكان سلامت كشور را در دست گرفت تا به امروز با اجرای طرح‌های نوین و بنیادین همچون طرح تحول نظام سلامت، توانسته عنوان شاگرد اول كابینه را از آن خود كند.

در جریان یكصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر كه روز گذشته در ساختمان بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت در نطق پیش از دستور نسبت به وضعیت كنونی جامعه پزشكی ابراز نارضایتی كرد و از شهرداری تهران خواست در مقام الگوی دیگر كلانشهرها، یكه تازی كند و با مشاركت همه جانبه با در دست گرفتن مدیریت بهداشت پایتخت، وضعیت بهداشت كلانشهر تهران را متحول سازد. چراكه سابقه عملكرد شهرداری در سال‌های اخیر حكایت از وجود پتانسیلی خوب و اثرگذار در حوزه سلامت دارد كه می‌تواند با به‌كارگیری در زمینه بهداشت و درمان، منجر به ایجاد تحولاتی بنیادین شود.

مخالفان و موافقان واگذاری بهداشت به شهرداری


شهرداری هم می‌تواند بازوی حوزه سلامت باشد


رسول خضری/ دبیر کمیسیون بهداشت مجلس

 در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از خدمات شهرداری‌ها، نقش آفرینی در حوزه سلامت است. شهرداری‌ها به عنوان یکی از بازوهای اجرایی در حوزه سلامت معمولا زیر نظر مستقیم و دقیق وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه فضای بیمارستان‌ها و هتلینگ در کشور ما نامناسب است. باید به سمت سازو کارهایی برویم که تنها نظارت در اختیار دولت باشد و بقیه فعالیت‌ها و برنامه‌ها بر عهده نهادهای غیر دولتی یا حتی خصوصی باشد. آنچه وزیر بهداشت هم به آن اشاره کرده‌است، مربوط به همین است. به عبارتی با توجه به کمبودهایی که در طی سالیان دراز از گذشته تا به امروز داشته‌ایم این نیاز برای ما وجود دارد. به ویژه در بخش فضای فیزیکی محدودیت‌های ما بسیار است که امیدواریم با همکاری شهرداری و البته نظارت مستقیم وزارت بهداشت بخشی از خدمات دولتی در ساختما‌ن‌های احداث شده از سوی این نهاد به مردم ارائه شود.

نیازمند بیمارستان بحران هستیم

معصومه آباد/ رئیس كمیته ایمنی شورای شهر تهران

 
ما نیازمند بیمارستان بحران هستیم و باید سیستم امداد رسانی جامع و یکپارچه ایجاد کنیم. چراكه ایران كشوری زلزله خیز است و هر لحظه ممكن است دچار بحرانی شود كه به مرگ میلیون‌ها انسان بینجامد. از سویی دیگر نه تنها تهران بلكه سایر نقاط كشور در سال‌های اخیر درگیر مشكلی به نام ریزگردها هستند كه رفته رفته به آسمان تهران نیز سرك كشیده و جان شهروندان را به خطر انداخته است. از همین رو معتقدم با یاری گرفتن از تجربه‌های معان فرهنگی و اجتماعی سابق شهردار تهران، آقای دكتر ایازی كه امروز در بدنه بهداشت كشور جایگاه ویژه‌ای دارند و شناخت همه جانبه‌ای از مدیریت شهری و پتانسیلهای شهر تهران در اختیار دارند، می‌توانیم گام‌های موثری در زمینه بهداشت كشور برداریم. ضمن آنكه اگر نگاهی به تعداد حوادثی که در شهر تهران اتفاق می‌افتد، بیندازیم در می‌یابیم كه شهروندان هنگام مواجه با حوادث نمی‌دانند با چه ارگانی وبا شماره 115 یا 125 تماس بگیرند. مسئله مهمی كه نشان می‌دهد تمام شهروندان باید تحت آموزشی همگانی قرار گیرند و شهر نیز بیش از هر زمان دیگری نیازمند سیستم امداد‌رسانی جامع و یکپارچه است تا فضای مدیریت یکپارچه مدیریت ایجاد و تحقق یابد. از سویی دیگر از آنجائیكه زیر‌ساخت‌های لازم برای تحقق مدیریت بحران آماده نیست و با توجه به فرسودگی بیمارستان‌هایی که در شرایط بحران قرار دارد و ضعف شبكه امداد‌رسانی، بیش از هر زمان دیگری تهران و ساكنانش به بیمارستانی که مختص به شرایط بحران باشد، نیازمندند.

تشكیل کارگروه مشترک مدیریت شهری و وزارت بهداشت


علیرضا دبیر/ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

 
اگر نگاهی به ضعف ساختارهای كنونی شهر تهران بیندازیم، در می‌یابیم كه بیش از هر زمان دیگری پایتخت نیاز به تشكیل کارگروه مشترک مدیریت شهری و وزارت بهداشت دارد. كارگروهی كه با مشاركت همه دستگاه‌ها اقدام به رصد هوشمندانه زیرساخت‌های مورد نیاز شهر در زمینه بهداشت و سلامت كند و با نیازسنجی‌های همه جانبه، در مسیر تجهیز شهر گام بردارند. البته این كارگروه به معنای آن نیست كه بخش عمده فعالیت‌های وزارت بهداشت به شهرداری تهران واگذار شود اما این امكان وجود دارد كه شهرداری در كنار وزارت بهداشت اقدام به تجهیز بیمارستان‌ها و تكمیل فرآیند استانداردسازی مراكز درمانی كند. این نكته را نیز باید بگویم كه تاكنون وزرای زیادی به شورای شهر آمده‌اند و وعده‌های زیادی در این زمینه داده شده است، اما هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده و شهروندان در روند امور تغییراتی را حس نكرده‌اند. از همین رو از وزیر بهداشت می‌خواهم در كنار ساماندهی اماکن بهداشتی درمانی كه باید از اولویت‌های برنامه‌ریزی‌اش باشد، به مباحث فرادستگاهی نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشد و هم مسئولان سایر نهادها را به مشاركت با وزارتخانه‌اش دعوت كند واز پتانسیل‌های خوب شورا و شهرداری به بهترین شكل ممكن بهره‌برداری كند. چراكه تجربه نشان داده هر زمان كه شهرداری به موضوعی ورود پیدا می‌كند، روند پیشرفت برنامه‌ها سرعت می‌یابد. ضمن آنكه امروز افرادی در كابینه دولت و به ویژه نظام درمانی مشغول به همكاری با وزیر هستند كه از بدنه شهرداری به دولت رفته‌اند و در نتیجه شناخت بسیار خوبی از امكانات شهرداری دارند. در نتیجه به خوبی می‌توانند با ساماندهی اماکن بهداشتی – درمانی، شهر تهران را در مسیر توانمندسازی یاری كنند. البته این مهم را نیز باید تاكید كنم كه وزارت بهداشت در مسیر توانمندسازی می‌تواند از خیرین نیز كمك بگیرند. خیرینی كه می‌توانند با ایجاد تسهیلات مورد نیاز، روند توسعه بخش بهداشت را سرعت بخشند. ضمن آنكه تجربه عملكرد شهرداری در سال‌های اخیر نشان داده كه هم شورا و هم شهرداری در بودجه به حوزه سلامت و بهداشت نگاه ویژه‌ای دارند.

پیشنهاد وزیر بهداشت درست و قابل پیگیری است

 محمد جواد نظری‌مهر/ عضو کمیسیون بهداشت مجلس


موضوع برون‌سپاری یکی از نیازهای حوزه سلامت است. منطقی آن است که این برون سپاری‌ها به بخش خصوصی انجام گیرد اما ورود شهرداری‌ها به دلیل فعالیتی که در حوزه شهری از آن‌ها انتظار می‌رود، مناسب است. چنانچه می‌دانید هر جا دولت بخشی از وظایفش را به نهادهای خارج از محدوده‌اش سپرده‌است و تنها نقش نظارتی ایفا می‌کند، در ان حوزه موفق‌تر بوده‌ایم. به نظر من این پیشنهاد وزیر بهداشت درست و قابل تامل است. البته جایگاه و میزان نقش آفرینی شهرداری تهران باید به شکل درست مشخص شود به گونه‌ای که این خدمات رسانی بیشتر نزدیک به بخش دولتی باشد نه مثلا شرایط به سمتی برود که در آن حق مظلوم زیر پا گذاشته‌شود. هر چه دولت کوچکتر شود، شرایط ما در بخش‌های گوناگون خدمات‌رسانی به ویژه خدمت رسانی حوزه سلامت بهبود می‌یابد. آنچه وزیر بهداشت به آن اشاره کرده‌است با توجه به نحوه عملکرد این وزارت‌خانه به نظر می‌رسد مبنای کارشناسی و علمی دارد.

سخنان وزیر تعارف بوده‌است

حسینعلی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
 

از لحاظ قانونی برون‌سپاری در حوزه خدمات درمانی، امکانپذیر است، اما با توجه به شرایط موجود به نظر می‌آید این اظهارات وزیر بهداشت نوعی تعارف میان دو نهاد است. آنچه مهم است چگونگی دستیابی به این شرایط و تحقق آن است که به نظر نمی‌آید، در جامعه ما به این آسانی بتوان به آن جامه عمل پوشاند. مسئله این است که همکاری بین بخشی میان شهرداری و وزارت بهداشت ضروری است و نیاز جامعه ما هم همین است. ورود شهرداری به بخش خدمات رسانی در حوزه سلامت در نقش کمک کننده بسیار مفید است. البته به نظر من حوزه سلامت یک حوزه حاکمیتی است و موافق گسترش و واگذاری آن به شکل گسترده به شهرداری نیستم، اما آنچه وزیر بهداشت به آن اشاره کرده‌است هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ علمی قابلیت اجرا دارد، فقط نیاز است که توانمندی‌ها شناخته‌شود. مخلص کلام این است که در شرایط کنونی چنین ارتباطی منطقی نیست و راهکار پیشبرد اهداف حوزه سلامت این نیست.

وزیر پیشنهادش را پس بگیرد

رحمت‌الله حافظی

رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر

 
امیدوارم وزیر بهداشت درخواست خود مبنی بر واگذاری بیمارستان‌ها به شهرداری را پس بگیرد، چرا که نگران تغییر کاربری بیمارستان‌ها هستیم و ممکن است به جای بیمارستان، ساخت و ساز در آن صورت گیرد. در سال‌های اخیر بارها شاهد ساخت و سازهایی بودیم كه سلامت مردم را به خطر انداخته از همین رو معتقدم بهتر است وزیر پیشنهادش را پس بگیرد. از سویی دیگر در حوزه آلودگی هوا و آب در آستانه بحران هستیم. همچنین شهرداری تهران براساس قانون وظیفه پایش موادغذایی را برعهده دارد و حتی می‌تواند نسبت به پلمپ محل تولید مواد غذایی آلوده اقدام کند. با این حال پتانسیل‌های لازم در این حوزه وجود ندارد. در اینجاست كه معتقدم این وزارت بهداشت است كه باید شهرداری را یاری كند. از سویی دیگر شهرداری باید بر خروجی آلودگی‌ها نظارت داشته باشد، با این حال دولت همراهی لازم را ندارد. چراکه تنها به مسئله اشتغال توجه دارد و اجازه توقف فعالیت را نمی‌دهد و به عنوان مثال می‌توان به وضعیت روغن‌نباتی قو اشاره کرد که 20 سال قبل حکم خروج آن از تهران دریافت شده، اما معاونت امنیتی فرمانداری اجازه توقف فعالیت نمی‌دهد. در حوزه جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران نیز وضعیت جمع‌آوری دفن و شیرابه به یکی از تهدیدهای جدی محیط زیست بدل شده است، اما ما تذکر و مطالبه‌ای از سوی وزارت بهداشت نداریم. در حالیكه وزارت بهداشت باید در این زمینه گام‌های موثری بردارد و شهرداری را حمایت كند اما عملا این مهم نیز محقق نمی‌شود. از سویی دیگر توزیع نامتوازن خدمات بهداشتی در شهر تهران نیز یكی از دیگر مشكلاتی است كه نیاز به مشاركت‌های دوجانبه دارد به طوریكه منطقه یک و دو تهران دو برابر منطقه 18 بیمارستان دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. مهمی كه بار دیگر بر مشاركت‌ها تاكید دارد. از همین رو معتقدم وزارت بهداشت باید ضمن اینكه با شهرداری مشاركت داشته باشد، در حوزه‌هایی كه قانون مقرر كرده است، شهرداری را نیز به عنوان نیرویی مولد در كنار خود ببیند و شورا را نیز به عنوان نهادی بالا دستی همراه خود ببیند.

مطابقت پیشنهاد وزیر بهداشت با بیانیه‌های سازمان جهانی بهداشت

محمد گلمكانی

عضو شورای عالی نظام پزشكی و مدیر سابق اداره كل سلامت شهرداری تهران


در واكنش به سخنان روز گذشته وزیر بهداشت در جلسه علنی شورای شهر مبنی بر آمادگی وزارتخانه متبوعش برای واگذاری امكانات و تجهیزات حوزه بهداشت و سلامت تهران به مدیریت شهری پایتخت، ابتدا به ساكن باید به این مهم توجه كنیم كه چرا شهرداری به مباحث سلامت ورود پیدا كرده است. دلیل آن نیز تنها به دلیل تغییر نگرش به حوزه سلامت و بهداشت در سال‌های اخیر بوده به طوریكه در تمام دنیا نهادهای اجتماعی به ویژه شوراها و شهرداری‌ها به حوزه بهداشت و سلامت شهروندان ورود پیدا كرده‌اند و دولت‌ها تصدی‌ كمتری نسبت به این موضوع دارند. با آغاز به كار قالیباف، شهردار كنونی تهران شاهد شكل‌گیری اداره كل سلامت در زیر مجموعه معاونت اجتماعی بودیم. مركزی كه به صورت تخصصی اقدام به رصد وضعیت بهداشت در سراسر شهر تهران كرد و دستاوردش نیز تاسیس خانه‌های سلامت محور در محله‌های تهران شد به طوریكه امروز شمار این خانه‌ها به مرز 400 مركز رسیده است. دستاورد مهمی كه نشان داد تامین حقوق شهروندان نیاز اساسی شهر تهران و مدیریت شهری آن است كه از این طریق موضوع مهم و اصلی بهداشت و ارتقا شاخص‌های كیفی و كمی سلامت شهروندان مورد تاكید قرار گرفت. از سویی دیگر دستگاه‌های مسئول و حتی دولت نیز به مباحث حوزه سلامت نگاه جدی‌تر و حتی موشكافانه‌تری انداختند تا با مشاركت‌های معنی‌دار مردم و مسئولان، معضلات حوزه درمان بیش از گذشته فرصت برطرف داشته باشند. ماحصل این مهم نیز شكل‌گیری كانون‌های درآمدزای مردمی بود همچون خانه‌های سالمندان، مادر و كودك و غیره كه هم‌اكنون در پایتخت بیش از 200 هزار عضو فعال دارند و از مسیر این مراكز، زمینه آموزش‌های همگانی به منظور تقویت حوزه پیشگیری پیش از درمان فراهم شده است. چرا كه دستگاه‌های متولی حوزه سلامت دریافتند به تنهایی قادر به پاسخگویی نیاز شهروندان نیستند و ماحصل این دستاورد نیز تشكیل كمیسیون سلامت در شورای چهارم تهران شد. تا جائیكه امروز شاهد آن هستیم كه سلامت به نخستین مطالبه مسئولان و مردم بدل شده و همه دستگاه‌ها خود را موظف به آن می‌دانند كه بهداشت عمومی را در كنار سایر مطالبات مردمی پاسخ دهند.

از سویی دیگر با گسترش شبكه‌های سلامت و اهتمام دولت به توسعه عدالت سلامتی در تمام نقاط كشور، مدل بسیار نوینی از خدمات بهداشتی شكل گرفت كه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در حوزه كاهش و حذف نابرابری‌های سلامتی منجر شد. به طوریكه بر اساس اعلام بیانیه‌های مختلف سازمان جهانی بهداشت، چه در بیانیه سال 2010 كه دولت‌ها را مكلف به آن دانست كه به تنهایی در زمینه بهداشت فعالیت نكنند و شوراها و شهرداری‌ها را به مشاركت بطلبند و چه در بیانیه ریو 2012، نهادهای اجتماعی موظف شدند تا دستگاه‌های متولی بهداشت را در زمینه ارتقا شاخص‌های كیفی و كمی سلامت شهری یاری كنند. از همین رو معتقدم پیشنهاد روز گذشته وزارت بهداشت می‌تواند منجر به تغییر وتحول وضعیت سلامت در شهر تهران شود و آرامش شهروندان پایتخت‌نشین را بیش از پیش تامین كند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha