چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 147888

اگر مرغ را برای پختن آماده کرده‌اید و عصاره آن روی دست‌‌های‌تان باقی مانده است، بار اول که شیر را باز می‌کنید تا دست‌های‌ آلوده‌تان را بشویید، شیر آب هم آلوده می‌شود. بنابراین پس از آنکه دست‌های‌تان را شستید، بهتر است شیر آب را هم با مواد ضدعفونی پاک کنید.

سلامت نیوز:اگر مرغ را برای پختن آماده کرده‌اید و عصاره آن روی دست‌‌های‌تان باقی مانده است، بار اول که شیر را باز می‌کنید تا دست‌های‌ آلوده‌تان را بشویید، شیر آب هم آلوده می‌شود. بنابراین پس از آنکه دست‌های‌تان را شستید، بهتر است شیر آب را هم با مواد ضدعفونی پاک کنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هنگامی که اخبار شیوع بیماری‌های ناشی از غذا را می‌شنوید، معمولا شرکت‌های بزرگ غذایی با رستوران‌های زنجیره‌ای مقصر هستند. اما به همین میزان- شاید حتی بیشتر- احتمال دارد که با آلودگی مواد غذایی در آشپزخانه‌تان مواجه شوید.

    آشنایی با مجلات صفحه تغذیه

گرچه معمولا مواد غذایی در دسترس ما ایمن هستند، اما شما هم می‌توانید کارهایی انجام دهید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. عادات شما در آماده کردن مواد غذایی ممکن است در ایجاد آلودگی مواد غذایی نقش داشته باشند.

مهمترین مقصرها در آشپزخانه‌ در آلودگی مواد غذایی اینها هستند:

۱- دست‌های شما: شستن دست‌های‌تان به طور کامل و مکرر بهترین راه منفرد برای پیشگیری از انتشار آلودگی در آشپزخانه‌تان است. البته فقط کافی نیست که به اصطلاح آبی به دست‌های‌تان بزنید. بلکه باید دست‌های‌تان را با صابون بشویید، دست‌های‌تان را به هم بمالید و آبکشی کنید. و حواس‌تان به پاک کردن شیر آب هم باشد.

اگر مرغ را برای پختن آماده کرده‌اید و عصاره آن روی دست‌‌های‌تان باقی مانده است، بار اول که شیر را باز می‌کنید تا دست‌های‌ آلوده‌تان را بشویید، شیر آب هم آلوده می‌شود. بنابراین پس از آنکه دست‌های‌تان را شستید، بهتر است شیر آب را هم با مواد ضدعفونی پاک کنید.

۲- حوله‌های پارچه‌ای: یک بررسی اخیر نشان داده که حوله‌های آشپزخانه یکی از کانو‌های اصلی آلودگی متقاطع هستند. پژوهشگران افرادی را مورد مشاهده قرار دادند که بدون شستن دست‌های‌شان از حوله برای پاک کردن آنها استفاده می‌کردند. و بعد همان حوله را پس از شستن دست‌های‌شان برای خشک کردن آنها به کار می‌بردند- و به این ترتیب دوباره دست‌های‌شان را آلوده می‌کردند.

استفاده از حوله یکسان برای خشک کردن ظرف‌ها، پاک کردن دست‌ها و تمیز کردن سطوح باکتری‌ها را به همه این سطوح منتشر می‌کند. اگر از حوله‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، یکی را فقط برای خشک کردن دست‌ها و دیگری را فقط برای خشک کردن ظرف‌ها به کار ببرید، و این حوله‌‌ها را به طور روزانه بشویید.

۳- اسفنج‌ها؛ اسفنج‌های ظرفشویی محلی مناسب برای رشد باکتری‌ها است. برای اینکه بتوانید بدون خطر ایجاد آلودگی از این اسفنج‌ها استفاده کنید، راه حل ضدعفونی کردن آنها در مایکروویو است. اسفنج را تر کنید و برای ۲۰ ثانیه در مایکروویو بگذارید تا باکتری‌های زیانبار جای گرفته درون آنها از بین بروند.

۴- تلفن‌های همراه و تبلت‌ها: وسائل الکترونیکی ممکن است در هر جای خانه - از جمله در آشپزخانه باشند، و در ‌آنجا هنگام آماده کردن مواد غذایی به آسانی ممکن است با باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها آلوده شوند. بنابراین اگر کارتان را در آشپزخانه متوقف می‌کنید تا به سراغ تلفن‌تان بروید، پیش از بازگشتن برای ادامه آماده کردن غذا دست‌های‌تان را بشویید.»

Yahoo Health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha