معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان گفت: این حق مجلس است و می تواند به هر نحوی که مایل است وارد مسایل مختلف شود.

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان گفت: این حق مجلس است و می تواند به هر نحوی که مایل است وارد مسایل مختلف شود.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع ریزگردها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یکشنبه 20 اردیبهشت ماه تصویب و بنا شد که بر این اساس، تحقیق و تفحص از این سازمان در موضوع مربوطه در دستور قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،معصومه ابتکار به اقدامات سازمان در مورد کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها اشاره کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون جلسات و نشست های متعددی پیرامون مسایل مختلف محیط زیستی از جمله بنزین های آلوده با نمایندگان مجلس داشتیم و سازمان محیط زیست گزارش های متعددی ارایه کرده است.

او توضیح داد: در مکاتباتی که با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نفت و سازمان استاندارد داشتیم تمام واقعیت ها در مورد بنزین با صراحت بیان شد.

ابتکار با بیان اینکه نمایندگان سوالاتی پیرامون طرح هایی که سازمان محیط زیست با اجرای آنها مخالفت کرده است نیز مطرح کرده بودند گفت: در اجرای برخی از این طرح ها نمایندگان بنا به دلایلی به صورت محلی معترض بودند که سازمان محیط زیست دلایل مخالفت خود را کاملا علمی و منطقی بیان کرد.

او در عین حال افزود: سازمان محیط زیست به تمام طرح ها به صورت ملی نگاه می کند از این رو در تمام طرح ها باید ضوابط و مقررات با نگاه ملی اجرا شود.

ابتکار گفت: همچنین مباحثی در مورد گرد و غبار مطرح شد که گزارش و عملکرد خود را ارایه کردیم، باید در نظر داشته باشیم که سال گذشته در دو فصل مختلف دولت اعتباراتی را برای مقابله با گرد و غبار پیش بینی کرده بود که مجلس در ابتدا هر دو ردیف را در بودجه سال 94 حذف کرد، اما پس از پیگیری های صورت گرفته یکی از ردیف های مالی که حدود 60 میلیارد تومان بود برگشت اما همزمان اعتباردیگر 70 میلیارد تومانی حذف شد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: همچنین دولت مصوبه ای را در زمینه مقابله با گرد و غبار تصویب کرد که بر این اساس وزارت کشور مکلف شد تا موضوع را پیگیری کند و به گرد و غبار به عنوان یک حادثه غیرمترقبه و بحران نگاه شود.

وی گفت: پس از آن کارگروهی با هدف ایجاد آمادگی لازم بین دستگاه ها برای مقابله با گرد و غبار در وزارت کشور شکل گرفت و ستادی نیز در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد که وظیفه اش شناسایی منشاء گرد و غبار، برنامه ریزی، هماهنگی و تبین برنامه های ملی و استانی دستگاه ها است.

ابتکار به اقدامات بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با ریزگردها اشاره کرد و افزود: در قالب یک تفاهم نامه دوجانبه با عراق پیگیر موضوع گرد و غبار هستیم اما متاسفانه به حدی ناامنی و ترور در منطقه زیاد است که مانع از آن می شود تا سازمان ملل و یا کشورها به اقدامات محیط زیستی بپردازند.

ابتکار در ادامه گفت: این موضوعات در قالب 8 تا 9 گزارش کتبی به مجلس ارایه شده است، اما اکنون نیز آماده هر گونه پاسخگویی هستیم، این حق مجلس است و می تواند به هر نحوی که مایل است وارد مسایل مختلف شود اما توجه به نکته بسیار مهم است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نباید همدلی و همزبانی را فراموش کنیم و اینکه بتوانیم با برقراری تعامل بین دولت و مجلس بهترین کارایی را داشته باشیم از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تاکید کرد: در جلسات قبلی تحقیق و تفحص تلاش کردیم فضای همدلی و همزبانی برقرار شود اما متاسفانه فضا و شرایط تحت تاثیر مسایل و شرایط دیگری قرار دارد، در بعضی موارد فضا به جای آنکه کارشناسی باشد بیشتر سیاسی است.

ابتکار با بیان اینکه به هر حال ما به تشخیص و رای کمیسیون و مجلس احترام می گذاریم ، هیچ مشکلی برای پاسخگویی نداریم و آمادگی کامل برای آن داریم ابراز امیدواری کرد: در نهایت تمام این تلاش ها برای بهبود شرایط محیط زیست کشور باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی ما خیلی زیاد است این که وقت همدیگر را بگیریم برای کشور نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، کارهای محیط زیست از این جنس است که در طولانی مدت خودش را نشان می دهد بنابراین با صبر به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha