معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه فائق آمدن بر مشکل بحران آب همکاری همه آحاد جامعه است و قطعا مجموعه دولت به تنهایی نمی تواند با این بحران مقابله کند.

سلامت نیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه فائق آمدن بر مشکل بحران آب همکاری همه آحاد جامعه است و قطعا مجموعه دولت به تنهایی نمی تواند با این بحران مقابله کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا؛ عباس کشاورز چهارشنبه شب در نخستین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در سالن همایش های دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه در شرایطی که با بحران کم آبی مواجه هستیم تولید برق به وسیله آب یک اشتباه بزرگ است افزود: آبی که برای تولید برق در خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد به کارون و سپس به خلیج فارس می ریزد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکلات بسیار زیادی که در حوزه های مختلف آبی کشور به وجود آمده تقصیر فعالیت های کشاورزان نیست.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از زمینه ها متاسفانه هنوز به خودکفایی لازم نرسیده ایم و نیازمند یک برنامه ریزی گسترده در زمینه های مختلف هستیم.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال 86 شاهد بارندگی های بسیار مناسبی در کشور بودیم تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب نتوانسته ایم از منابع طبیعی به درستی استفاده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق تحقیقات کارشناسی طی سال های آینده اکولوژی آب در حوزه کارون و کرخه برهم خواهد خورد و ما باید در این زمینه تمهیدات لازم را در نظر بگیریم.

کشاورز تعلل را عامل اصلی بی آبی و این معضل دانست و یادآور شد: بیشتر کشورهای جهان از سال 1940 به فکر آب زیر زمینی افتاده اند به شکلی که برخی در دنیا شرایط نگهداری آب را فراهم کردند برخی هم همانند ما در حال از بین برد این نعمت و ثروت بزرگ است.

وی به مبانی تخصیص منابع مصارف در افق 1404 اشاره کرد و گفت: چشم انداز ما در بخش محیط زیست 50 درصد منابع طبیعی آب سطحی به علاوه 25 درصد منابع آب زیر زمینی، در بخش صنعت رشد 5 درصدی برای 2،5 میلیارد متر مکعب مصرف فعلی و برای آب شرب نیز متعادل شدن سرانه مصرف تا 210 لیتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت فراگیری مهارت کشاورزان در حوزه کشت اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر نتوانسته ایم آب را به آمایش گره بزنیم و در این زمینه اگر برنامه ریزی گسترده ای صورت نگیرد در آینده ای نزدیک با مشکلات بیشتری روبه رو می شویم.

سفره های آبهای زیر زمینی در سطح کشور هم اکنون با کاهش 110 میلیارد مترمکعبی روبرو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha