در یك پژوهش جدید تاكید شد: ویتامین D برای جلوگیری از كاهش و تضعیف توان ذهنی و همچنین حفظ بهداشت روانی بویژه در افراد سالمند، مفید است.

این ویتامین در گوشت ماهی یافت می‌شود و یا در اثر قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید در بدن انسان تولید می‌شود. از آنجا كه همزمان با افزایش سن، اغلب قدرت ذهنی تحلیل رفته و دچار اختلال می‌شود، محققان توصیه می‌كنند كه ویتامین D می‌تواند این كمبود را جبران كند.

در این بررسی‌ها پژوهشگران انگلیسی و آمریكایی روی 2000 داوطلب 65 ساله و پیرتر مطالعه كردند. آنها دریافتند: احتمال بروز مشكلات و نواقص ادراكی در افرادی كه با كمبود ویتامین D مواجه هستند دو برابر بیشتر از افرادی است كه به میزان كافی از این ویتامین دریافت می‌كنند.

از سوی دیگر انستیتوهای آلزایمر اعلام كرده‌اند كه نتیجه این پژوهش بسیار جالب توجه است اما برای درك بهتر نقش ویتامین D باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

دكتر سوزان سورنسن، پژوهشگر انجمن آلزایمر در انگلیس در این باره گفت: از آنجا كه درمان با ویتامین D گزینه‌ای آسان و ارزان قیمت برای معالجه مشكلات ذهنی و ادراكی است، لذا مطالعه بیشتر روی این فاكتور حائز اهمیت و ارزشمند است.

ویتامین D برای حفظ سلامت و تقویت استخوانها، جذب كلسیم و فسفر و هم چنین كمك به سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. بدن وقتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد ویتامین D تولید می‌كند و درعین حال نیز می‌توان این ویتامین را از ماهی‌های چرب و مواد غنی شده مانند شیر، غلات و نوشیدنی‌های سویا دریافت كرد. اما پوست افراد با بالا رفتن سن، كمتر می‌تواند ویتامین D از نور خورشید جذب كند و بنابراین باید آن را از منابع دیگر بگیرد.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش تیم تحقیقاتی دانشكده پزشكی پنیسولا در اكستر و دانشگاه كمبریج و دانشگاه میشیگان مهارتهای ذهنی و ادراكی افراد مختلف را ارزیابی كرده و به اهمیت نقش ویتامین D در تقویت این مهارتها پی برده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha