رییس انجمن بررسی و مطالعه درد ایران گفت: پزشکانی که با افتخار اعلام می کنند روزانه تا ساعتی پس از بامداد حدود 120 بیمار را ویزیت می کنند، به مردم و جامعه پزشکی لطمه وارد می کنند.

سلامت نیوز: رییس انجمن بررسی و مطالعه درد ایران گفت: پزشکانی که با افتخار اعلام می کنند روزانه تا ساعتی پس از بامداد حدود 120 بیمار را ویزیت می کنند، به مردم و جامعه پزشکی لطمه وارد می کنند.

** ویزیت شمار زیاد بیماران تا ساعاتی پس از بامداد، ضربه به سلامت جامعه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکتر محمد شریفی در اولین کنگره بین المللی درد و دوازدهمین همایش علمی انجمن بررسی و مطالعه درد گفت: ویزیت شمار زیاد بیماران روزانه در واقع به سلامت جامعه لطمه وارد می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیمارانی که با درد برای درمان مراجعه می کنند تنها مشکل فیزیکی ندارند بنابراین باید در کنار معاینات فیزیکی به دردهای روحی روانی (سایکولوژیک) آنها نیز توجه شود.

شریفی ادامه داد: همه متخصصان رشته های مختلف پزشکی مرتبط با مشکل بیمار، باید برای کنترل درد بیمار با یکدیگر همکاری داشته باشند چراکه یک تخصص تنها نمی تواند مشکل بیمار را برطرف کند.

وی همچنین به اهمیت به روز بودن پزشکان و متخصصان اشاره کرد و گفت: پزشکان نباید پس از فارغ التحصیلی کتاب های خود را در کتابخانه قرار دهند و دیگر مطالعه ای نداشته باشند بلکه باید مرتب در جریان دستاوردهای جدید علمی قرار گیرند تا بتوانند درمان مناسبی را ارایه دهند.



** نیاز به همکاری حدود 6 رشته تخصصی برای رفع درد

پروفسور محسن مهاجر رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء و متخصص و جراح اعصاب و متخصص رادیولوژی نیز در این کنگره گفت: درد مشکلی است که برای رفع آن نیاز به همکاری حداقل پنج تا 6 تخصص پزشکی است.

وی افزود: نحوه معاینه و درمان بیمار نیز باید به گونه ای باشد که در یک جلسه متخصصان رشته های مختلف در کنار هم با بیمار صحبت کنند تا بتوانند ریشه و علت درد را شناسایی و او را درمان کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به عنوان سخنران دیگر این کنگره گفت: مطالعات مختلف نشان داده است که بیماران درد زیادی را تجربه می کنند اما سیستم درمانی به مقوله درد در بیماران توجه چندانی ندارد.

دکتر محمد جلیلی اظهار کرد: درد علامت و نشان دهنده بیماری است و بسیار نیز شایع است اما به شدت مغفول مانده است.

وی افزود: این درحالی است که پرداختن به مقوله درد، پاسخگویی به یکی از نیازهای اساسی جامعه است چراکه تعداد زیادی از افراد به انواع دردهای مختلف مبتلا هستند و با آن گذران زندگی می کنند.

جلیلی ادامه داد: ماهیت بین رشته ای درد، یکی از ویژگی های ممتاز رشته درد است و تلفیقی از گروه های مختلف پزشکی در آن اثرگذار هستند بنابراین باید در تیم های درمانی مورد توجه تمام رشته ها قرار گیرد.

وی به مقوله تعهد و رفتار حرفه ای اشاره کرد و گفت: تعهد و اخلاق حرفه ای یکی از مهمترین موضوعات حوزه پزشکی است بنابراین دو اصل مهم در تعهد حرفه ای شامل توجه به بیمار و حساس بودن به درد و مشکلات بیمار و ترجیح دادن منافع بیمار بر منافع پزشک باید در مباحث مختلف به ویژه در مبحث کنترل درد بیماران موردتوجه قرار گیرد.

جلیلی تصریح کرد: هرگونه دورشدن از مسیر تعهدات حرفه ای می تواند تبعات مختلفی داشته باشد.

اولین کنگره بین المللی درد و دوازدهمین همایش علمی انجمن بررسی و مطالعه درد با حضور جمعی از متخصصان رشته های مختلف پزشکی از داخل و خارج کشور امروز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه در سالن همایش های امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

این کنگره دارای 17 امتیاز بازآموزی برای پزشکان شرکت کننده است و اهدافی همچون افزایش سطح علمی پزشکان و پیراپزشکان و تبادل اطلاعات علمی بین پزشکان داخل و خارج از کشور را دنبال می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha