درخواست افزایش مجازات برای سوداگران مرگ

سلامت نیوز:

 «حمایت» از نشست تخصصی رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدرگزارش می‌دهد


کاهش هفت درصدی سرقت مسلحانه، تشریح پنج اولویت پلیس در مبارزه با موادمخدر، واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور، درخواست افزایش مجازات برای سوداگران مرگ از مهمترین موضوعاتی بود که جانشین فرمانده ناجا و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در حاشیه نشست تخصصی رؤسای پلیس در این حوزه عنوان کردند.
سردار اسکندر مومنی در نخستین حضورش به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران پنج اولویت پلیس در حوزه مبارزه با موادمخدر را تشریح کرد وگفت: ناجا با تمام توان خود برای تحقق این اولویت‌ها اقدام خواهد کرد که در این بین نخستین اولویت مقابله با ورود موادمخدر به داخل کشور است. در این راستا تنها در سال 93، 87 شهید را تقدیم انقلاب کرده و میزان کشفیاتمان نیز 490 تن بوده است.
 
  کشف 64 تن انواع موادمخدر
وی در ادامه از کشف 64 تن انواع موادمخدر از ابتدای سال جاری تا 20 اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: مقابله با توزیع موادمخدر، پیشگیری، درمان و جمع‌آوری معتادان از سطح خیابان‌ها و معابر شهری از اولویت های دیگر پلیس  است. البته جانشین فرمانده ناجا به نکته دیگری نیز اشاره کرد، اینکه ما این افراد را از خیابان‌ها جمع می‌کنیم و جمع‌آوری آنان کار سختی نیست اما باید مراکزی برای بازپروری و درمان آنان باشد و اگر جایی نباشد که این معتادان نگهداری شوند، اقدامات ما بی‌نتیجه خواهد بود.به گفته سردار مومنی در مجموع شاهد کاهش رشد اعتیاد در کشور هستیم اما همچنان مهم‌ترین دغدغه ما و نخستین دغدغه مردم بحث موادمخدر و مبارزه با آن است که البته این یک مسیر دشوار است.
 
  قول شهرداری، بهزیستی و وزارت کشور
جانشین فرمانده ناجا درباره اینکه قول شهرداری، بهزیستی و وزارت کشور برای تامین مراکزی برای نگهداری معتادان چقدر عملی شده است؟ اظهار کرد: از سال گذشته اقداماتی در این خصوص انجام شده و ظرفیت‌هایی نیز محقق شده اما کافی نیست و باید مراکز بیشتری برای جمع‌آوری و بازپروری معتادان در نظر گرفته شود. به گفته سردار مومنی، اگر معتادان بیشتر از ظرفیت مراکز نگهداری جمع‌آوری شوند، در این صورت درمان آنان بی‌نتیجه خواهد بود و اثرات سوء برجای خواهد گذاشت.وی درباره اینکه چه تفاوتی مابین موادمخدر و تروریست وجود دارد که در مورد اول توفیقات کمتری نسبت به مورد دوم داشتیم؟ توضیح داد: کشور افغانستان از نظر شاخص‌های توسعه‌ای پایین است و از طرفی زمینه تولید و کشت موادمخدر در آن بالاست من امیدوارم ان‌شاءالله با انسداد کامل مرزها ورود موادمخدر به کشور کاهش یابد.
 
  کاهش 7 درصدی سرقت مسلحانه
 جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه سرقت مسلحانه در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش هفت درصدی داشته است، درخصوص قاچاق انسان نیز اظهار کرد: اینکه قاچاق انسان به شکل کاروانی انجام شود، چنین خبری نیست اما با توجه به گستردگی مرزها ممکن است بسیاری از بیراهه‌ها و محله‌های فرعی عبور کنند که ان‌شاءالله با انسداد کامل مرزها این موضوع به حداقل برسد و ان‌شاءالله پلیس هم اقدامات خود را تشدید خواهد کرد.

  واکنش به کشت خشخاش در کشور
واکنش به کشت خشخاش در کشور موضوع دیگری بود که سردار مومنی درباره آن سخن گفت. وی خاطرنشان کرد: در این مورد اگر خبری به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد اما اینکه به طور رسمی گزارشی درباره کشت موادمخدر در کشور داشته باشیم مورد تایید نیست و اجازه نیز داده نمی‌شود، البته مردم ما نیز چنین کاری را انجام نخواهند داد چراکه از موادمخدر آسیب فراوانی دیده‌اند.
 
  سوداگران مرگ امنیت ملی را به خطر می‌اندازند
همچنین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در حاشیه این نشست خواستار افزایش مجازات در قانون مبارزه با موادمخدر شد.  سردار علی مؤیدی با بیان اینکه سوداگران مرگ امنیت ملی، امنیت جامعه و امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازند، درباره این احساس که مواد مخدر به صورت علنی از مرزها وارد می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات موثری که در جهت انسداد مرزها صورت گرفته باعث شده ما شاهد کاهش ورود مواد مخدر به کشور باشیم؛ اما به دلیل تقاضایی که این مواد در دنیا دارند، مجرمان تلاش می‌کنند به شیوه‌های متعددی مواد را انتقال دهند که تا به امروز صدها شیوه در جهت ورود مواد به داخل کشور شناسایی شده است.
 
کشف گوسفندهای حامل مواد مخدر
وی  تصریح کرد: قاچاقچیان هر روز یک شیوه پوشش  و مسیر جدید دیگر می‌یابند، اخیراً در مرزهای شرقی گوسفندهای رها شده‌ای را دیدیم که حامل مواد مخدر بودند، پس ببینید از چه روش‌های متعدد برای ورود مواد استفاده می‌شود و البته پلیس روزانه تمام روش‌ها را رصد کرده و در بهبود روش‌های مبارزه با مواد مخدر از آنها بهره می‌گیرد. مسدودیت مرزها موضوع دیگری بود که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به آن اشاره کرد، اینکه اگر مرزها به طور کامل مسدود شود به دلیل تعامل و ترددهای مرزی مجاز و غیر مجاز باز هم آسیب‌پذیری ما در مواد مخدر به قوت خود باقی است، البته کشف 490 تن مواد مخدر از توفیقات پلیس در این زمینه است لذا باید مسیرهای ورود را ناامن کنیم. وی در ادامه سخنان خود به نکته دیگری نیز اشاره کرد، اینکه افراد متخلف مترصد کمترین فرصت هستند تا به خواسته‌ای که دارند برسند و یکی از این شیوه‌ها بلعیدن مواد مخدر است و خوشبختانه در بسیاری از ورودی‌ها به داخل کشور، همچنین فرودگاه‌ها دستگاهای تشخیصی در این خصوص وجود دارد. سردار مؤیدی با بیان این مطلب که تجهیزات نسبی خوبی در این زمینه وجود دارد به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل تحریم‌ها نیاز به مساعدت بیشتری در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha