یک کارشناس آموزش‌وپرورش با بیان این مطلب می‌گوید: «معلم‌ها به همان اندازه که به سیاست‌های دولت در مورد معلم‌ها انتقاد دارند، به همان اندازه با مجلس نیز مشکل دارند؛ به همین دلیل بیشتر اعتراض‌ها را مقابل مجلس انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که ما معلم‌ها با سیاست‌های مجلس نیز مشکل داریم و به آنها اعترض داریم.»

این همان مجلسی است که در دوره حاجی‌بابایی خود را به نشنیدن زد/استیضاح به معلم‌ها کمک نمی‌کند

سلامت نیوز:یک کارشناس آموزش‌وپرورش با بیان این مطلب می‌گوید: «معلم‌ها به همان اندازه که به سیاست‌های دولت در مورد معلم‌ها انتقاد دارند، به همان اندازه با مجلس نیز مشکل دارند؛ به همین دلیل بیشتر اعتراض‌ها را مقابل مجلس انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که ما معلم‌ها با سیاست‌های مجلس نیز مشکل داریم و به آنها اعترض داریم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، هم اصولگرایان مجلس علیه‌اش جبهه گرفته‌اند و مدام دم از استیضاحش می‌زنند، و هم برخی از معلمان و تشکل‌های صنفی دل خوشی از عملکردش ندارند.نمایندگانی که تا دو سال پیش در مقابل استخدام‌های بی‌رویه و اقدامات غلط وزیر آموزش‌وپرورش دولت قبل سکوت اختیار کرده‌ بودند، حالا برای وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم  شمشیر را از رو بسته‌اند. حالا علی‌اصغر فانی، میراث‌دار فجایع دولت قبل در آموزش‌وپرورش، از یک‌سو مقابل نمایندگان اصولگرا و جبهه پایداری مجلس قرار گرفته‌ و ازسوی دیگر در مقابل انتقادات برخی از معلمان از عملکردش، تا حدودی منفعل عمل می‌کند. او حالا نه مجلس را با خود دارد و نه همه پرسنلش را در وزارتخانه عریض و طویل آموزش‌وپرورش.

 

پارسال وقتی وزیر آموزش‌وپرورش از مجلس کارت زرد گرفت و تا پای استیضاح رفت، با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، از استیضاح فاصله گرفت اما حالا با گذشت دو هفته از اجرای این طرح، وزیر باز هم با امضای 60 نماینده، در آستانه استیضاح قرار گرفته است. گویا منتقدان دولت نقطه مناسبی برای فشار به دولت یافته‌اند. نمایندگانی که ضعف‌های متعدد وزارتخانه ضعیف حمیدرضا حاجی‌بابایی در دولت قبل را نادیده گرفتند، حالا با اصرار می‌خواهند فانی را استیضاح کنند.
البته نوع انتقاد نمایندگان با نوع انتقاد معلمان از آموزش و پرورش فانی متفاوت است. برخی فعالان آموزشی معتقدند فانی قدرت چانه زنی در دولت را ندارد و مدیریت کارآمدی در این وزارتخانه داشته است.
 

 ۶۰ امضا برای استیضاح
حالا آن‌گونه که محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم دولت نهم در مورد استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش مدعی شده است، «تاکنون برای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش 60 امضا جمع‌آوری شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که طرح استیضاح وزیر در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است.»
به گفته زاهدی، این تعداد امضا به همراه طرح استیضاح به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شده و باید منتظر باشیم ببینیم هیات‌رئیسه مجلس چه زمانی این موضوع را اعلام وصول می‌کند.

  استیضاح به معلم‌ها کمک نمی‌کند
اگرچه مجلس به خیال خودش می‌خواهد به وضعیت معلم‌ها کمک کند، اما استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش هیچ کمکی به معلم‌های کشور نمی‌کند و آنها همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند. اسکندر لطفی، کارشناس آموزش‌وپرورش با بیان این مطلب می‌گوید: «معلم‌ها به همان اندازه که به سیاست‌های دولت در مورد معلم‌ها انتقاد دارند، به همان اندازه با مجلس نیز مشکل دارند؛ به همین دلیل بیشتر اعتراض‌ها را مقابل مجلس انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که ما معلم‌ها با سیاست‌های مجلس نیز مشکل داریم و به آنها اعترض داریم.»  او می‌افزاید: «نمایندگان با طرح موضوع استیضاح تنها توپ مشکلات معلم‌ها را به زمین دولت می‌اندازند و با این کار می‌خواهند شانه از زیر بار مسئولیت معلم‌ها خالی کنند و می‌خواهند تمام تقصیرها را به دوش دولت بیندازند، در غیر این صورت این همان مجلسی است که در دوران حاجی‌بابایی خود را به نشنیدن زد، حالا چطور شده که به دنبال گرفتن حق معلم‌ها است.»


لطفی تاکید می‌کند: «نمایندگان همان روزهای اول با رد کردن آقای نجفی دهن‌کجی خود را به معلم‌ها و آموزش‌وپرورش انجام دادند، حالا اینکه کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، نشان می‌دهد که تنها به دنبال اهداف سیاسی خود هستند و دل‌شان برای معلم‌ها نسوخته که بخواهند با این کار جبران کنند.»


او می‌گوید: «هرچند به عملکرد وزیر آ‌موزش و پرورش انتقاداتی دارم، اما به نظرم استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در این شرایط تنها مشکلات معلم‌ها را زیاد می‌کند. به هر حال هر اندازه که دولت در وضعیت معیشتی و شغلی معلم‌ها مقصر است، مجلس نیز تقصیر کار است و بهتر است به جای استیضاح، مشکلات بودجه و... را حل کند.»
بحث درباره استیضاح علی‌اصغر فانی این روزها در میان فرهنگیان به شدت داغ شده است.
رویدادی که با توجه به بازیگران آن، بعید به نظر می رسد که دغدغه‌های معلمان در آن جدی گرفته شود.
رویدادی که در صورت موفقیت منتقدان دولت باعث بلاتکلیفی چند ماهه این وزارتخانه مهم تا تعیین سرپرست و معرفی وزیر جدید خواهد شد. بلاتکلیفی‌ای که معلم‌ها و دانش‌آموزان بیش از همه از آن متضرر می‌شوند و آ‌نچه که به نظر می‌رسد در این فرایند «کسی به فکر معلم‌ها نیست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha