فوق متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: 25.2 درصد افراد جامعه بهره هوشی کمتر از 70 دارند.

سلامت نیوز:فوق متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: 25.2 درصد افراد جامعه بهره هوشی کمتر از 70 دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد برزگر در کنفرانس علمی "ناهنجاری‌های مادرزادی از دیدگاه ژنتیک پزشکی" در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان با اشاره به شاخصه های عقب ماندگی ذهنی و تاخیر تکاملی کودکان گفت: انجمن عقب ماندگی ذهنی آمریکا در سال 1937، در آخرین تعریف خود از عقب ماندگی ذهنی آورده است که " عقب ماندگی ذهنی به مجموعه اعمالی اطلاق می شود که به صورت قابل توجهی، کمتر از معمول بوده و با نقاص رفتارهای تطابقی و تظاهر آن در سنین تکاملی همراه است".

وی با اشاره به موضوع تشخیص بهره هوشی کودکان در سنین پایین ادامه داد: علی رغم ادعای بسیاری از کارشناسان، در سنین کمتر از پنج سال نمی توانیم بهره هوش کودک را بسنجیم و برای این امر باید از عبارت بهره تکاملی استفاده کرد.

برزگر با تاکید بر لزوم استفاده والدین از آزمون های سنجش هوش در سنین تعیین شده ابراز کرد: علل ناهنجاری های قبل از تولد، بیش از 60 تا 80 درصد موارد عقب ماندگی ذهنی را تشکیل می دهند که به دو دسته ژنتیکی و غیر ژنتیکی تقسیم می شوند.

فوق متخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: تشخیص عقب ماندگی ذهنی با گرفتن شرح حال، معاینات فیزیکی، ارزیابی تکاملی و .. ممکن است.

برزگر با بیان اینکه بلافاصله پس از تشخیص عقب ماندگی ذهنی اقدامات لازم آغاز می شود افزود: تشخیص عقب ماندگی ذهنی کودکان از چند جهت قابل ارزش است که از مهم ترین آن ها می توان به ارائه پاسخ های مناسب به سوالات والدین اشاره کرد.

دکتر سیف الله حیدرآبادی، یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تعریف تکامل کودکان گفت: تکامل به کلیه اقدامات بیولوژیک و سایکولوژیک یک انسان از بدو لقاح تا اواخر بلوغ اطلاق می گردد که وی را از یک انسان وابسته به یک موجود مستقل تبدیل می کند.

وی در تبیین اولین مرحله تکامل ابراز کرد: اولین حیطه تکامل مربوط به تکامل موتور است که به کسب قدرت عضلانی و توانایی تطابق و هماهنگی این قدرت با شبکه مغزی اطلاق می شود.

وی ادامه داد: تکامل شناختی اشاره به توانایی فکر کردن و استفاده از دانسته های قبلی در حل مساله مواجه شده است که شامل بازی کردن، حل پازل و .. دارد.

حیدرآبادی ادامه داد: تکامل زبانی نیز شامل فهمیدن و ارتباط برقرار کردن از طریق ارتباط غیر کلامی،کلامی و نوشتاری با دیگران است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: هر چند نمی توانیم این فرزندان را درمان کنیم ولی باید نهایت تلاش خود را برای مستقل کردن آنان به کار بگیریم.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha