چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 14806

پژوهشگران سنگاپوری و چینی موفق به شناسایی ژن‌های جدیدی شده‌اند كه عامل بروز نوعی بیماری پوستی مزمن است.

به گفته این پژوهشگران؛ ژن مزبور نقش عملكرد مهمی در ابتلا و پیشرفت نوعی بیماری پوستی موسوم به پسوریازیس(داءالصدف) ایفا می‌كند.

این تحقیق از سوی پژوهشگران انستیتو ژنوم سنگاپور و دانشگاه پزشكی آنهوی در چین صورت گرفته و نتایج جالب توجهی برای محققان داشته است.

این محققان گروه بزرگی از مبتلایان به بیماری پسوریازیس(داء الصدف) را مورد مطالعه و آزمایش قرار داده و نوعی نسخه ژنتیكی موسوم به «مجموعه ژنی LCE» را شناسایی كردند. گفته می‌شود كه این نسخه ژنی می‌تواند در بدن انسان یك دیوار محافظ در برابر این بیماری پوستی مزمن ایجاد كند. پسوریازیس بیماری مزمن و غیر واگیردار است كه مشخصه آن زخم‌های ملتهب پوشیده با پوسته‌های نقره‌ای – سفید حاصل از پوست مرده است. گاهی شدت بیماری آنقدر خفیف است كه بیمار اصلا از ابتلا به آن آگاه نیست و گاهی آنقدر شدت پیدا می‌كند كه نواحی گسترده‌ای از بدن را در بر می‌گیرد.

محققان می‌گویند؛ می‌توان حتی شدیدترین نوع این بیماری را در كنترل درآورد. این بیماری یك تا دو درصد از كل جمعیت جهان را مبتلا می‌كند.

به گفته پژوهشگران؛ علت بیماری هنوز ناشناخته است اما عوامل وراثت نقش مهمی در ابتلا دارد. با این حال تحقیقات جدید به وجود نوعی اختلال در فعالیت گلبولهای سفید در خون اشاره دارد كه می‌تواند عامل بروز فرایند التهاب در پوست باشد و موجب افزایش سرعت پوسته ریزی شود. بیشترین علت عود بیماری در افرادی است كه هیجانات و استرس را كمتر تحمل می‌كنند.

هم چنین عفونت یا مصرف برخی از داروها می‌تواند موجب شدت بیماری شود. شایع‌ترین علامت بیماری به صورت برجستگی‌های كوچك قرمز رنگ است كه به تدریج بزرگ تر شده و سطح آن پوسته پوسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha