براساس یافته‌های یك پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس، «فلوكستین» یك درمان آلترناتیو حقیقی برای زنان یائسه‌ای است كه تمایلی برای دریافت هورمون ندارند.

وحیده یزدی زاده، دانش‌آموخته رشته مامایی دانشگاه تربیت مدرس و محقق این طرح می‌گوید: مؤثرترین درمان گر گرفتگی در زنان یائسه هورمون درمانی است، اما نیاز به درمان جایگزین برای گر گرفتگی همواره احساس می‌شود،‌ چرا كه هورمون درمانی با افزایش ریسك ابتلاء به سرطان سینه و افزایش بیماری‌های قلبی همراه است. از طرف دیگر، بعضی از زنان یائسه به هورمون درمانی خوب پاسخ نمی دهند.

وی در تحقیقات پایان‌نامه كارشناسی ارشد خود به منظور بررسی تاثیر فلوكستین بر گر گرفتگی در زنان یائسه 80 نفر را در قالب دو گروه مورد بررسی قرار داده است.

این كارآزمایی از نوع تصادفی، دو مرحله‌یی (هر مرحله چهار هفته) و كراس آور است كه طی آن تاثیر مصرف فلوكستین به میزان روزانه 20 میلی‌گرم بررسی شده است.

در مرحله اول درمان، گروه اول، چهار هفته فلوكستین دریافت كرد و در مقابل گروه دوم نیز پلاسبو گرفت، برای چهار هفته بعد، كراس آور بین دو گروه انجام شد. همه بیماران بین دو مرحله درمان به مدت یك هفته هیچ دارویی مصرف نكردند.

یافته‌ها نشان داد كه در هر دو گروه كاهش معنی‌داری در دفعات گرگرفتگی بین، پایان مرحله اول درمان و قبل از درمان، پایان مرحله دوم درمان و قبل از درمان، پایان مرحله اول و پایان مرحله دوم درمان، وجود دارد.

همچنین نتایج این تحقیق در هر دو گروه كاهش معنی داری در شدت گر گرفتگی بین، پایان مرحله اول درمان و قبل از درمان، پایان مرحله دوم درمان را نشان داد.

به گفته پژوهشگر، فلوكستین و پلاسبو هر دو در بهبود گرگرفتگی موثرند؛ اما فلوكستین به طور معنی‌داری مؤثرتر است؛ بنابراین فلوكستین یك درمان آلترناتیو حقیقی برای زنانی محسوب می‌شود كه تمایلی برای دریافت هورمون به دلیل ترس و یا هر علت دیگری ندارند.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دكتر میترا مدرس گیلانی و با مشاوره دكتر انوشیروان كاظم نژاد انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha