فاجعه افت ۲۰ متری سفره های آب زیرزمینی/مصرف 85 درصد از اندوخته های آبی کشور

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، با وجود آن که هزاران سال طول می کشد تا یک مخزن آب زیر زمینی، تشکیل شود به گفته قائم مقام وزیر نیرو فاجعه افت ۲۰ متری سفره های آب زیرزمینی را شاهد هستیم و مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست هم از مصرف شدن حدود 85 درصد اندوخته های آبی کشور و افت سطح آب های زیرزمینی در 60 دشت اصلی و بزرگ کشور خبر می دهد و همین آمار از فاجعه ای بزرگ در سفره های آب کشور حکایت دارد.

قائم مقام وزیر نیرو درباره این موضوع با بیان این که جبران ذخایر آبی مصرف شده کشور غیرممکن است از افت سفره های آب زیرزمینی تا ۲۰ متر خبر داده است. ستار محمودی در گفت وگو با مهر با تاکید بر محدودیت منابع آبی کشور و افزایش مصارف روزافزون آب گفت: در طول سال های گذشته ۱۰۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از توان آبی کشور استفاده شده است و اکنون پیکر نحیف منابع آبی دیگر توان برآورده  کردن انتظارهای روزافزون را که گاه با منافع فردی و محلی گره خورده است، ندارد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به افت ۲۰ متری سفره های آب زیرزمینی بر اثر استفاده بی رویه از ذخایر آبی کشور در طول  سال های گذشته افزود: بارندگی های سالانه در کشور کاهش یافته و این مسئله بر ذخایر سفره های آبی کشور هم تاثیر منفی داشته است. مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درباره این موضوع با اشاره به آخرین گزارش های موجود از مصرف حدود 85 درصد از اندوخته‌های آبی کشور خبر داد و به خراسان گفت: در حال حاضر در 60 دشت اصلی و بزرگ در مرکز ایران افت سطح آب زیرزمینی به دو متر و و در برخی دشت ها به 3 متر رسیده است ضمن آن که ما شاهد آخرین مرحله بیابان زایی یعنی نشست زمین هستیم که این مرحله زمانی اتفاق می افتد که فرآیند افت سطح زیرزمینی استمرار داشته باشد.

محمد درویش ادامه داد: اکنون دشت توس بین 5 تا 10 سانتی متر و دشت کازرون 5 سانتی متر درحال نشست است و در مناطقی چون اردبیل ، میناب و میبد و یا کلاه قاضی در جنوب اصفهان شکاف های عمیق ایجاد شده است و در جنوب تهران نیز در حال تجربه بیشترین میزان فرونشست زمین با رقم باورنکردنی 36 سانتی متر در سال هستیم که این رقم 90 برابر شرایط بحرانی است.

وی با بیان این که درباره کنترل میزان مصرف آب به صورت پیوسته و با شتاب در حال «فرو افت» هستیم اظهار کرد: در این خصوص استان فارس با تراز منفی 4/2 میلیارد مترمکعب بدترین وضعیت را دارد که این امر باعث شده، تمام دریاچه ها و تالاب های این استان خشک شود . درویش افزود: استان اصفهان با از دست دادن زاینده رود و گاوخونی ، استان تهران ، خراسان رضوی و آذربایجان غربی و شرقی از دیگر استان هایی هستند که با بحران جدی روبه رو هستند.

این کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی راه خروج از این بحران را خداحافظی کشاورزی ما با روش های سنتی عنوان کرد و گفت: ما باید به سمت کشاورزی مدرن و ارگانیک حرکت کنیم که راندمان آبیاری در این کشاورزی باید حداقل 60 درصد وضایعات آن کمتر از 5 درصد باشد. ضمن آن که میزان مصرف کود و سموم شیمیایی نیز باید بسیار اندک و با حداکثر بهره وری در بخش کشاورزی باشد. درویش خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید به صادرات مجازی در بخش کشاورزی پایان بدهیم چرا که در کشوری که خودش با بحران شدید منابع آبی روبه رو است نباید هیچ نوع محصول کشاورزی صادر شود در حالی که متاسفانه ما شاهد صادر شدن هندوانه ، خربزه ، سیب ، چغندر قند و حتی یونجه هستیم.

مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ممانعت از اجرای طرح "نکاشت" به صورت آزمایشی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه اجرای این طرح با مقاومت شدید نیروهای محلی روبه رو شد و عملا طرح "نکاشت" به طرح "به کاشت" تبدیل شد. درویش افزود: متاسفانه گروهی که منافع خودشان را در این می دانند که همچنان روش های سنتی کشاورزی ادامه داشته باشد به شدت مخالف انجام جراحی بزرگ در مدیریت این بخش در کشور هستند.

درویش با بیان این که طرح نکاشت سال گذشته در کارگروه احیای دریاچه ارومیه مصوب شد گفت: بر مبنای این طرح قرار بود دولت به کشاورزان شهرستان های میاندوآب و اطراف دریاچه ارومیه پول بدهد تا کشت چغندر قند در این حوزه که نیاز زیادی به آب دارد محدود شود و آب رودخانه زرینه رود به دریاچه ارومیه بریزد اما متاسفانه این طرح متوقف شد. وی افزود: پس از آن طرح «به کاشت» مطرح شد که این طرح نیز با مقاومت های جدی روبه رو است و آن طور که پیش‌بینی می شد پیشرفت نکرده است. وی افزود: هدف اصلی اجرای طرح «به کاشت» در اطراف دریاچه ارومیه تغییر نوع الگوی کشت محصولات با نیاز آبی بالا مانند چغندر قند به محصولاتی با نیاز آبی کم مانند گندم و جو در اراضی حوزه آبریز اطراف دریاچه ارومیه است.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود این شرایط به همکاری کشاورزان ، نمایندگان مجلس ، ائمه جمعه ، مسئولان محلی و استانداران و همچنین تشکیل تشکل های مردم نهاد در حوزه های محیط زیست نیاز داریم. وی تصریح کرد: شرایط موجود باعث می شود تا بحرانی به نام حاشیه نشینی گریبان مدیریت شهری را بگیرد و اگر نجنبیم تبعات این بحران دامن گیرمان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha