در لغت نامه دهخدا در تعریف باغ آمده است: محوطه ای که نوعا محصور است و در آن گل و ریاحین و اشجار مثمر و سبزی آلات و جز آنها غرس و زراعت می کنند. کل این جمله چنین مفهومی را به ما می رساند که باغ فضایی است که به دست بشر ســـاختـــه شده است. ولی الان شاهد آن هستیم که باغ ها یکی پس از دیگری از بین می رود. آن هم به دست خودمان. آب و هـــوای مساعد باعث شده شهر تهران باغ های بسیاری را در خود جای دهد. از باغ های تاریخی و مشهور گرفته تا باغ های کمتر شناخته شده.

پایتخت خواری!

سلامت نیوز:در لغت نامه دهخدا در تعریف باغ آمده است: محوطه ای که نوعا محصور است و در آن گل و ریاحین و اشجار مثمر و سبزی آلات و جز آنها غرس و زراعت می کنند. کل این جمله چنین مفهومی را به ما می رساند که باغ فضایی است که به دست بشر ســـاختـــه شده است. ولی الان شاهد آن هستیم که باغ ها یکی پس از دیگری از بین می رود. آن هم به دست خودمان. آب و هـــوای مساعد باعث شده شهر تهران باغ های بسیاری را در خود جای دهد. از باغ های تاریخی و مشهور گرفته تا باغ های کمتر شناخته شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار،حالا چندی است که باغداران تهرانی قصـــد جان باغهایشان را کرده اند. سختی ها و هزینه های باغداری و سودآوری بیشتر ساختمان سازی آنها را به این کار واداشته است. قصه تخریب باغ های تهران سر دراز دارد. تخریب باغ معنوی جمشیدیه، باغ های کن و ... . این مساله بارها صدای شورای شهر تهران را در آورده است.


یک بار برای همیشه
سال گذشته بود که احمد مسجد جامعی، رییس سابق شورای شهر تهران گفت: موضوع تخریب باغ ها باید یک بار برای همیشه حل شود. اما نه تنها این مشکل حل نشده است، بلکه به تازگی دوباره بحث بر سر توقف تخریب باغ های تهران بالا گرفته است. تا جایی که چند روز پیش مهدی چمران، رییس شورای شهر در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه گل و گیاه تاکید کرد: شهر تهران نیز موقعی باغ شهر بود اما امروز از آن باغ شهر خبری نیست. امیدواریم باغ های باقی مانده، با همت مردم تبدیل به سنگ و آجر و ساختمان بلندمرتبه نشود و برای بهره گیری مردم باقی بماند و شورای شهر هم در این زمینه تلاش می‌کند.


حتی حوزه علمیه هم نسازید
تخریب ها و ساخت و سازها ادامه دارد. بحث ها بر سر این موضوع نیز هم. ابوالفضل قناعتی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در این زمینه می گویید با توجه به قانون، نباید در باغ های تهران هیچگونه ساخت و سازی انجام شود. چندی پیش که با دیگر اعضای شورای شهر در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تاکید کردند که باغ ها و فضاهای سبز تهران باید حفظ شود. حتی به گفته ایشان در این باغ ها حوزه علمیه هم نباید ساخته شود. بعد از آن جلسه، شورای شهر مصممتر شد که با شدیدترین برخوردها جلوی تخریب کنندگان باغ ها را بگیرد. شورای شهر اگر متوجه تخلفی شود، حتما پیگیری می کند؛ همانطور که با خاطیان پرونده هتل اسپیناس و پاساژ علاء الدین برخورد کرد.


تخریب بیش از 50 درصد باغ های تهران
قناعتی می افزاید: تاکنون حدود 50 تا 60 درصد باغ های تهران تخریب شده است. در این خصوص در سال های اخیر تذکرات و برخوردهایی صورت گرفته ولی ادامه دار نبوده است. این برخوردها تا آخر پرونده باید براساس قانون پیگیری شود و در صورت لزوم حتی برخوردهای شدید صورت بگیرد. در مواردی هم برخوردها و تذکرات به گونه ای انجام شده که به اندازه ی کافی شدید نبوده که درس عبرت شود. اینگونه تخلفات باید در صورت لزوم تا مرحله ی عزل شهردار منطقه و حتی شهردار تهران مورد پیگیری قرار بگیرد.

تهران شهری است که همواره با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند. در میان خودنمایی انواع آلاینده های هوا، این باغ ها و فضاهای سبز تهران است که دست کم در بعضــی از مناطق هوای شهر را تا میزانی تازه نگه می دارد. بسیار سخن از ایجاد فضاهای سبز جدید در سطح تهران شنیده ایم. حال که ظاهرا مسئولان به اهمیت وجود فضای سبز در شهر پی برده اند و حتی اقداماتی نظیر ایجاد کمربند سبز در راستای آن انجام داده اند، آیا رواست که باغ های قدیمی تهران که سهم بسزایی در تولید هوای مطبوع دارند، نابود شوند و جای آنها را ساختمان ها و برج های بی جان و روح بگیرد؟ باغ های کن از جمله این باغ هاست. کن، منطقه ای خوش آب و هوا در شمال غرب شهر تهران است. ولی این محدوده باصفا مدت هاست مورد ستم ساختمان سازان قرار گرفته و تجمعات و اعتراضات مردم هم، راه به جایی نمی برد.


خوره ای به نام ساختمان سازی
تنها باغ های کن نیست که چنین بلایی را تجربه می کند؛ خوره ساختمان سازی باغ های هیچ منطقه ای از تهران را بی نصیب نگذاشته است. نفس باغ های پایتخت به شماره افتاده است. به گفته کارشناسان در حال حاضر تنها چیزی حدود 2 درصد از فضای تهران را باغ ها اشغال کرده اند. مسئولیت حفظ باغ های تهران و برخورد با خاطیان با کیست؟ قناعتی در این باره ادامه می دهد: بسیاری از این باغ ها در تملک اشخاص قرار دارد.

برخی از مالکان باغ هایشان را نمی فروشند و تعدادی از باغ ها با توجه به پایین بودن نقدینگی توسط شهرداری خریداری نمی شود. اما مهم تر از این ها عدم حمایت از باغدار است. باغدار نباید احساس کند که با ساختمان سازی سود و انتفاع بیشتری نصیبش می شود. باید امکاناتی لحاظ شود که باغدار راغب به حفظ باغش شود. الان شرایط به گونه ای است که باغدار می گوید، من وظیفه ندارم با صرف زحمت و هزینه در ملکم برای همسایگان و بقیه هوای تازه و مطبوع تولید کنم پس به ساختمان سازی دست می زنم که برایم سودآورتر است.

باید با امکاناتی نظیر آب و برق رایگان، باغداران را به حفظ و نگهداری باغشان راغب کنیم. ما باید منافع و توقعات باغداران را مدنظر قرار دهیم و در این راستا سیاست هایی را لحاظ کنیم و نهایتا با اهرم های قانونی که قانون گذار در نظر گرفته، به برخورد با خاطیان بپردازیم. در واقع برای این منظور باید از سیاست های ایجابی و سلبی و تشویقی بهره بگیریم. این عضو شورای شهر در خصوص اقدامات شهرداری برای جلوگیری از تخریب باغ ها می گوید: شهرداری هم در این خصوص اقداماتی را انجام داده ولی کافی و رضایت بخش و فراگیر نیست. در بعضی مناطق اقداماتی صورت گرفته و در بعضی مناطق خیر. مسئله حفظ باغ ها دغدغه شهرداری نیست و روی آن خیلی حساسیت ندارد.


تبدیل باغ های تهران به سیمان و سنگ
در حال حاضر شورای شهر تهران در این راه خودش را بسیار مصمم نشان می دهد و حفظ باقیمانده باغ های تهران را وظیفه خودش می داند. محسن سرخو، یکی دیگر از اعضای شورای شهر در این مورد می گوید: باید کمیته ای در شورای شهر برای برخورد با این گونه موارد تشکیل شود و به پیگیری چنین مواردی بپردازد که چرا باغ های تهران به سیمان و سنگ تبدیل شده اند. باید جلوی ساخت و ساز های غیر مجاز در این باغ ها گرفته شود. از سویی معاونت خدمات شهری با صرف هزینه زیاد فضای سبز ایجاد می کند و از سوی دیگر مجوز تخریب این باغ ها را می دهد. باید این باغ ها از تملک اشخاص به تملک شهرداری درآید و برای استفاده عموم مورد بهره برداری قرار بگیرد. این روزها، برج های سر به فلک کشیده، راه دیدن آسمان را بر ما بسته اند. آسمانی که به وسعت تهران و پایتخت، گسترانیده شده است. نه به آسمان دسترسی داریم و نه به زمین سبز. دوگانه ای که هر دو راه را بر نفس های مان می بندند. تهران، این روزها در حال انفجار است. انفجاری از نوع تخریب و به وسعت ویرانی همه برگ های سبزش.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha