یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 148084

خرید و فروش كالا و خدمات جزو رفتارهای روزمره همه افراد است اما این روزها نوع جدیدی از خرید و فروش سر و صدا به پا كرده است و حتی كار به هشدار برخی مقامات بلندپایه هم رسیده است. رزیدنت‌ها و انترن‌های پزشكی كشیك‌های آموزشی خود را به ‌دلایل متعددی به فروش می‌رسانند.

عدم برخورد جدی با پدیده کشیک فروشی

سلامت نیوز:  خرید و فروش كالا و خدمات جزو رفتارهای روزمره همه افراد است اما این روزها نوع جدیدی از خرید و فروش سر و صدا به پا كرده است و حتی كار به هشدار برخی مقامات بلندپایه هم رسیده است. رزیدنت‌ها و انترن‌های پزشكی كشیك‌های آموزشی خود را به ‌دلایل متعددی به فروش می‌رسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،شیوع این اپیدمی خطرناك در نظام پزشكی كشور باعث شد چند روز پیش وزیر بهداشت در سخنرانی خود با انتقاد شدید از كشیك‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی بگوید: «این تقصیر شماهاست و صراحتا می‌گویم اگر به این مشكلات رسیدگی نكنید واقعا ظلم كرده‌اید.»
 
بازار فروش كشیك‌ها داغ است به‌حدی كه با قدم گذاشتن به یكی از این بیمارستان‌ها و نشستن در جمع‌های دانشجویان پزشكی به راحتی و بدون هیچ كنكاش خاصی می‌توان صحبت‌های زیادی پیرامون این پدیده شنید. فرزاد یك رزیدنت پزشكی كه خود چند باری به خرید و فروش نوبت دست زده است می‌گوید: ما معمولا بین خودمان هماهنگ می‌كنیم.

چند بار نوبت‌هایم را فروخته‌ام ولی بیشتر خریدار نوبت بوده‌ام. بعضی اوقات مشكلاتی پیش می‌آید كه فرد نمی‌تواند سر كشیك حاضر شود و به همین دلیل آن را می‌فروشد. قیمت نوبت‌ها در ایام مختلف فرق می‌كند. اما قیمت‌ها معمولا بین 200 تا 400 هزار تومان است.

البته در شرایط خاص سابقه فروش یك میلیونی هم داشته‌ایم. بسته به اینكه در روز تعطیل یا روزهای معمولی باشیم قیمت‌ها فرق می‌كند. گران‌ترین قیمت‌ها معمولا به زمان تعطیلات عید برمی‌گردد.

[quote-left]با اینكه در سال‌های اخیر سروصدای این ماجرا بسیار بالا گرفته و این كیشك‌فروشی‌ها بسیار مورد انتقاد بوده است اما هنوز اقدام جدی برای برخورد با متخلفان صورت نگرفته است. [/quote-left]


 كشیك‌فروشی علنی
با اینكه در سال‌های اخیر سروصدای این ماجرا بسیار بالا گرفته و این كیشك‌فروشی‌ها بسیار مورد انتقاد بوده است اما هنوز اقدام جدی برای برخورد با متخلفان صورت نگرفته است. خبرهایی مبنی بر اجرای آیین‌نامه قانونی یا نظارت بیشتر منتشر می‌شود ولی ظاهراً در عمل خبری از اجرای هیچ‌كدام از آنها نیست. به صورت علنی كشیك‌فروشی درحال تبدیل شدن به یك حرفه است كه اتفاقا درآمدهای آن هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

علی 28 ساله یك انترن پزشكی است. وقتی از او درباره خرید و فروش كشیك‌ها سوال می‌كنیم با لبخند می‌گوید: مگر دانشجوی پزشكی پیدا می‌شود كه برای یك بار هم كه شده این كار را نكرده باشد! بارها شاهد خرید و فروش كشیك بوده‌ام. من خودم خریدار كشیك‌ها هستم. من از شهرستان به تهران آمده‌ام و چون وضع مالی خانواده‌ام زیاد خوب نیست برای همین معمولا نوبت‌های بچه‌ها را می‌خرم و نوبت آنها را كشیك می‌مانم. به نظر من این نوبت‌ها جنبه آموزشی كمی دارند و اگر فردی آنها را هم نرود چیز زیادی از دست نمی‌دهد.

برای همین معمولا افرادی هم كه نوبت‌های خود را می‌فروشند زیاد ضرر نمی‌كنند. او درباره نظارت‌ها می‌گوید: این كار غیرقانونی است اما نظارت خاصی بر آن صورت نمی‌گیرد. خیلی كم پیش آمده كه با افراد متخلف برخورد سنگینی شود. معمولا یك توبیخ كتبی برای فرد می‌آید یا نزد مدیر گروه احضار می‌شود و یك تذكر دریافت می‌كند. حتی خیلی كم پیش آمده كه از افراد نمره كم شود.


 كشیك‌فروش در آینده طبیب خوبی نمی‌شود
این كشیك‌ها جنبه آموزشی دارند و فرد را برای حرفه پزشكی آماده می‌كنند. عدم حضور فرد در این كشیك‌ها در درازمدت بر كارآمدی نظام پزشكی كشور تاثیر منفی می‌گذارد. فردی كه این دوران آموزشی را طی نكرده است نمی‌تواند طبیب خوبی باشد و در درمان بیماران موفق عمل نمی‌كند. رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ایران درباره رواج پدیده فروش كشیك‌های آموزشی  می‌گوید: این مشكل فقط معطوف به زمان حاضر نیست.

[quote-right] این كشیك‌ها جنبه آموزشی دارند و فرد را برای حرفه پزشكی آماده می‌كنند. عدم حضور فرد در این كشیك‌ها در درازمدت بر كارآمدی نظام پزشكی كشور تاثیر منفی می‌گذارد.[/quote-right]

دانشجویانی كه سال آخر دوران دانشجویی هستند و به عنوان انترن در بیمارستان‌ها حضور دارند و رزیدنت‌هایی كه درحال طی دوران آموزشی تخصص هستند، نوبت‌های آموزشی خود را به دیگران می‌فروشند. این افراد ممكن است به‌دلیل پولدار بودن یا به‌دلیل اینكه در جای دیگری كار می‌كنند كه پول بیشتری به آنها می‌دهند نوبت‌های خود را بفروشند. یكسری از افراد هم ممكن است به‌دلیل احتیاج داشتن به پول یا به‌دلیل علاقه‌مندی این نوبت‌ها را بخرند و جای فروشندگان كشیك‌ها در بیمارستان بمانند

. ایرج خسرونیا می‌افزاید: فردی كه نوبت‌هایش را می‌فروشد از نظر یادگیری و آموزشی از دیگران عقب می‌ماند. وقتی كه فارغ‌التحصیل شد، نمی‌تواند مانند بقیه پزشكان كار كند و در خدمت به مردم موفق نیست.

این مشكل منع قانونی خاصی ندارد ولی روسای بیمارستان‌ها باید برخورد جدی با این تخلف داشته باشند و نظارت‌های خود را افزایش دهند. او ادامه می‌دهد كه این پدیده روی آموزش خود فرد هم تاثیر می‌گذارد. او در آینده طبیب خوبی نمی‌شود و سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد و نمی‌تواند به آنها كمك كند.

 مدیریت و نظارت جدی در این زمینه لازم است
یك عضو كمیسیون بهداشت مجلس هم در این مورد  می‌گوید: كشیك‌فروشی ممنوع است. در دوران انترنی و رزیدنتی افراد ملزم هستند كه كشیك‌های آموزشی‌شان را در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند. فرد دیگری نباید جای افراد كشیك دهد اگر موردی هم پیش بیاید كه فرد نتواند موقع كشیك در بیمارستان باشد فقط با اجازه مدیر گروه حق جابه‌جایی با فرد دیگری را دارد. در بعضی از مقاطع مانند نزدیك شدن ایام امتحانات این كشیك‌فروشی‌ها رواج بیشتری پیدا می‌كند.

عبدالرحمان رستمیان ادامه می‌دهد: این كشیك‌ها جزو آموزش افراد هستند و آنها را برای كار آماده می‌كنند. برای پیشگیری از این تخلفات لازم است كه مدیر گروه، رئیس بخش و رئیس بیمارستان برخورد جدی با این افراد داشته باشند. اگر مدیریت كنند چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. وزیر بهداشت هم چند وقت پیش نسبت به این موضوع واكنش نشان داده بود و به مسئولان در این زمینه هشدار داده بود كه برخورد جدی داشته باشند. او می‌افزاید: جلوگیری از این كار و كنترل آن كار سختی نیست.

اگر نظارت‌ها بیشتر شوند و برخورد‌های جدی‌ای با این افراد متخلف شود شاهد تكرار دوباره این موضوع نخواهیم بود. چون این افراد برای گرفتن مدرك به دانشگاه وابسته هستند به راحتی می‌توان با برخورد جدی جلوی آنها را گرفت. رستمیان می‌گوید: در این زمینه قوانین و آیین‌نامه‌های لازم وجود دارند و احتیاج به وضع قانون جدیدی نیست.

فقط لازم است كه به قوانین موجود عمل شود تا جلوی این تخلف گرفته شود. دوره آموزشی افراد نباید كم و زیاد شود. زیرا این دوره آموزشی در عملكرد آینده افراد تاثیر دارد. افرادی كه این دوران آموزشی را طی نكرده باشند، نمی‌توانند در آینده دكتر خوبی شوند و سلامت بیماران را به خطر می‌اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha