یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 148092

یک فوق ‌تخصص نوزادان گفت: به دنیا آمدن نوزادان نارس نتیجه سزارین‌های بی‌رویه است.

سلامت نیوزیک فوق ‌تخصص نوزادان گفت: به دنیا آمدن نوزادان نارس نتیجه سزارین‌های بی‌رویه است.

دکتر رضا سعیدی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان اینکه خطای تخمین سن زایمان، مشکلات مادر و جنین و عوامل ناشناخته از جمله علت‌ بروز زایمان زودرس منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود، عنوان کرد: یکی از معضلات کسانی که به صورت انتخابی عمل سزارین را انجام می‌دهند، این است که چون بدون درد زایمان به پزشک مراجعه کرده و عمل انجام می‌شود، در بسیاری از مواقع نوزادان نارس به دنیا می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه حدود پنج تا هفت درصد زایمان‌ها در کشور زودتر از موعد مقرر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: اشتباه در تخمین سن بارداری، سزارین‌های بی‌رویه و بی‌موقع دو عامل مهم در تولد نوزادان نارس است. همچنین در برخی از موارد که زمان زایمان با توجه به سونوگرافی تخمین زده می‌شود، بعد از زایمان متوجه می‌شویم که تخمین به درستی تشخیص داده نشده و در نتیجه نوزاد نارس به دنیا می‌آید.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه امروزه به دنبال پیشرفت‌های صورت گرفته توانسته‌ایم از بسیاری مرگ‌ومیرهای مربوط به نارسی جلوگیری کنیم اما آمار معلولیت در نوزادان نارس همچنان زیاد است، تصریح کرد: بهترین راهکار در این زمینه جلوگیری از سزارین‌های بی‌دلیل و زایمان‌های بی‌موقع است.

وی فلج، عقب‌ماندگی، کاهش هوش، کری، کوری و … را از جمله مشکلات و معلولیت‌های نوزادان نارس اعلام کرد و افزود: نارسی می‌تواند ریشه‌ انواع مختلف مشکلات در افراد باشد.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه هفته‌های زندگی جنین در رحم و وزن نوزاد در هنگام زایمان رابطه مستقیمی با مرگ نوزادان دارد، گفت: به نوزادی که زیر 37 هفته بارداری به دنیا آید نارس گفته می‌شود؛ موعد مقرر بین 38 تا 42 هفته است.

سعیدی ادامه داد: از حدود هفته 25 بارداری به بعد به ازای هر هفته افزایش باروری، خطر مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی وزن مناسب نوزادان هنگام زایمان را 2.5 تا 4 کیلو عنوان و خاطرنشان کرد: نوزادان کمتر از 2.5 و 1.5 کیلو به نسبت نوزادان بیشتر از 2.5 کیلو به ترتیب 40 و 200 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر هستند.

سعیدی در رابطه با مشکلات مادر و جنین که موجب ختم بارداری و تولد نوزاد نارس می‌شود، اظهار کرد: مشکلات مادر مانند دیابت، فشارخون،‌ عفونت و … می‌تواند زایمان زودرس ایجاد کند. همچنین بروز مشکلات در جنین از قبیل بیماری‌های خونی، جنینی، کلیوی و … که سلامت جنین را در خطر می‌اندازد، موجب می‌شود دستور به ختم بارداری داده شود.
این فوق تخصص نوزادان سن زیر 15 و بیش از 35 سال برای بارداری و مصرف سیگار را از فاکتورهای خطری عنوان کرد که ریسک نارسی را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha