یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

حتماً خوانندگان در جریان گزارش یك كودك‌ربایی به‌منظور باج‌خواهی قرار گرفته‌اند. گزارش این اتفاق در بیشتر رسانه‌ها منتشر شد.نوجوان ١٣ساله را صبح زود و هنگام حضور در جلوی خانه و درحالی‌كه منتظر آمدن سرویس مدرسه بوده، ربوده‌اند و درخواست ١٠٠‌هزار دلار پول نقد داشته‌اند. هنوز روز پایان نیافته بود كه آدم‌ربایان دستگیر شدند. در گفت‌وگویی با ٣ تن از افراد اصلی این ماجرا انجام شده است. یكی از نكات بسیار جالب‌توجه ماجرا حضور یك فرد ٢٦ساله در جریان این آدم‌ربایی است كه لیسانس فیزیك نیز داشته است.

سلامت نیوز:حتماً خوانندگان در جریان گزارش یك كودك‌ربایی به‌منظور باج‌خواهی قرار گرفته‌اند. گزارش این اتفاق در بیشتر رسانه‌ها منتشر شد. نوجوان ١٣ساله را صبح زود و هنگام حضور در جلوی خانه و درحالی‌كه منتظر آمدن سرویس مدرسه بوده، ربوده‌اند و درخواست ١٠٠‌هزار دلار پول نقد داشته‌اند. هنوز روز پایان نیافته بود كه آدم‌ربایان دستگیر شدند. در  گفت‌وگویی با ٣ تن از افراد اصلی این ماجرا انجام شده است. یكی از نكات بسیار جالب‌توجه ماجرا حضور یك فرد ٢٦ساله در جریان این آدم‌ربایی است كه لیسانس فیزیك نیز داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،پیش از این هم در یكی از این یادداشت‌ها به این مسأله اشاره شده است كه مشكل سوءمدیریت و فقدان برنامه‌ریزی و آینده‌نگری نه فقط در امور مدیریتی جامعه كمابیش دیده می‌شده است، بلكه بهترین جایی كه می‌توان این بی‌كفایتی را دید در عرصه ارتکاب جرم است. اگر جرایم اتفاقی و برنامه‌ریزی نشده را نادیده بگیریم، مثل قتل‌هایی كه بر اثر نزاع و به صورتی پیش‌بینی نشده و بدون قصد قبلی به وجود می‌آید، در بسیاری از جرایم برنامه‌ریزی شده، نوعی از بلاهت و حماقت موج می‌زند كه گویی یك مشت ابله و تازه‌كار و بی‌برنامه دست به این اقدامات می‌زنند. برای نمونه بسیاری از قتل‌های خانوادگی كه با برنامه قبلی و با قصد پوشیده ماندن قتل انجام می‌شود، در همان یكی دو روز اول كشف می‌شود.


در واقع اگر در مدیریت اقتصادی، حرفه‌ای و تخصصی عمل نمی‌كنیم، در جرم و جنایت هم همین‌طور هستیم. شاید به نظر برسد که این خوب است زیرا مجرمین به سرعت دستگیر و مجازات می‌شوند، ولی وقتی كه افراد به صورت ساده‌لوحانه‌ای گمان می‌كنند كه می‌توانند مرتكب جنایت شوند و درعین‌حال دستگیر نشوند، انگیزه آنان برای ارتكاب جرم بیشتر می‌شود، زیرا هزینه ارتكاب جرم را بسیار كمتر از واقعیت ارزیابی می‌كنند. بنابر این بلاهت در ارتکاب جرم به منزله افزایش آن نیز هست. از این‌رو باید دوست داشته باشیم كه ارتكاب جرم نیز حرفه‌ای و تخصصی شود و هر كسی گمان نكند كه می‌تواند بدون برنامه‌ریزی دقیق اقدامات مجرمانه انجام دهد در این صورت جرم نیز کمتر رخ خواهد داد.

برخی از فیلم‌های خارجی كه از روی رویدادهای واقعی مجرمانه ساخته شده است، نشان می‌دهد كه آنان در انجام جرم نیز بسیار آینده‌نگرانه و تخصصی عمل می‌كنند و حتی در بسیاری از مواقع تماشاکنندگان فیلم نیز دوست دارند كه فیلم با موفقیت آنان به پایان برسد! زیرا مجموعه برنامه‌ریزی و دقت كار مجرم را تحسین می‌كند.


با این توضیح وقتی كه به آدم‌ربایی مذكور نگاه می‌كنیم، حدی از بلاهت را برای آن نمی‌توان تصور كرد، به طوری كه برای یك ساعت بعد از واقعه نیز برنامه‌ای نداشته‌اند، یا حتی نتوانسته‌اند جایی را برای نگهداری نوجوان ربوده شده پیدا كنند، طبعاً گمان كرده‌اند كه در همان روز كار تمام می‌شود و به پول می‌رسند. چگونه ممكن است كه یك نفر مدرک كارشناسی فیزیك داشته باشد، و تا این حد ساده‌لوحانه وارد یك عملیات آدم‌ربایی شود كه از حیث برنامه‌ریزی نسبت به جرایم دیگر بسیار پیچیده است. از مراحل ربودن، تا نگهداری، تا تماس، و مبادله پول با فرد ربوده‌شده، همه و همه باید به‌طور دقیق برنامه‌ریزی شود، و ساده‌ترین بخش ماجرا، ربودن است و از آن‌جا كه این جرم انفرادی انجام نمی‌شود، بسیار حساس‌تر است. یك فردی كه در سطح كارشناسی فیزیك درس خوانده، چرا متوجه هیچ بخشی از این ماجرا نمی‌شود؟


برای این پرسش، دو پاسخ وجود دارد؛ اول این‌كه ارزش آموزشی مدرك كارشناسی در ایران كه برای توانمند کردن قدرت ذهنی و خلاقیت است (فارغ از این‌كه در چه رشته‌ای درس خوانده) بسیار كمتر از آن است كه باید باشد. درواقع اینها مدارك صوری هستند. این فرد دارای كارشناسی فیزیك است، ولی ضریب هوشی و توانمندی او در برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در حد ابتدایی هم نیست. پاسخ دوم این است كه فضای عمومی جامعه به‌گونه‌ای است كه حوصله فكر كردن به آینده؛ و بروز و ظهور خلاقیت را از افراد گرفته است. در این صورت این وضعیت نه فقط در جرم، بلكه در امور مثبت اجتماعی که به خلاقیت در آنها نیازمند هستیم نیز خود را نشان خواهد داد، به تعبیر دیگر در همه اجزای اجتماعی و اقتصادی شاهد این وضع بدون خلاقیت و آینده‌نگری خواهیم بود.

پس هرگاه دیدید كه یك سرقت یا یك قتل یا یك آدم‌ربایی بسیار پیچیده و برنامه‌ریزی شده انجام شد، به طوری كه مجرمان ردی از خود برجای نگذاشتند، اگرچه باید از وقوع آن ناراحت شویم، ولی از این جهت كه برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در كشور درحال نهادینه شدن است باید خوشحال بود! جالب است كه بدانیم جرایم مالی نیز در ایران هم تا همین حد ابتدایی و مبتذل انجام می‌شود، فقط معلوم نیست چرا كشف نمی‌شوند؟!! ظاهرا در مقام کشف هم دچار همین مشکلات هستیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha