نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت انجام آزمایش‌های هموفیلی قبل از ازدواج، گفت: این اقدامات می‌تواند به کاهش تولد 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری هموفیلی کمک کند.

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت انجام آزمایش‌های هموفیلی قبل از ازدواج، گفت: این اقدامات می‌تواند به کاهش تولد 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری هموفیلی کمک کند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با  خانه ملت، درباره معضلات پیش‌روی بیماران هموفیلی در کشور، افزود:‌ امروزه لازم است برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند هموفیلی به پیشگیری روی آوریم و از طریق انجام بعضی از تست‌ها مانع بروز چنین بیماری در افراد شویم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر ضرورت انجام آزمایش‌های مختلف بین اعضای خانواده، ادامه داد: اگر بین زوجین یک نفر حامل ژن هموفیلی باشد می‌توان در اوایل هفته بارداری تشخیص داد که جنین از بیماری هموفیلی رنج می‌برد یا خیر؛ در این میان اگر جواب آزمایشات مثبت بود لازم است تا سقط پزشکی انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بیماری‌های مفصلی و خونریزی‌های متعدد از عوارض بیماری هموفیلی است، تصریح کرد: در این میان ضرورت تعویض مفصل یا مصرف داروهایی مانند فاکتورهای هموفیلی که از خارج تامین می‌شود هزینه‌های زیادی را با خود به همراه دارد که بیماران را با مشکلات زیادی روبرو می‌سازد.

وی یادآور شد: ‌از سویی دیگر بیماری هموفیلی هزینه‌های بالایی را برای جامعه به همراه دارد که می‌توان با پیشگیری به کمک کاهش هزینه‌ها و ابتلای به این بیماری شتافت.
رستمیان با بیان اینکه در صورت پیشگیری از ابتلا به بیماری هموفیلی می‌توان از تولد 50 درصد بیماران هموفیلی کاست، افزود:‌ در این میان وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت باید اقداماتی را به کار گیرد تا تعداد مبتلایان به بیماری هموفیلی کاهش یابد.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت آماده تزریق اعتبارات برای انجام آزمایش‌های خانوادگی نسبت به ابتلا به بیماری هموفیلی است، ادامه داد: اگر انجام آزمایش‌ها برای تشخیص بیماری هموفیلی نهادینه شود بهتر می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد به عنوان مثال انجام آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج باعث شده تا شاهد کاهش 80 درصدی بیماران تالاسمی باشیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ هزینه‌های درمان بیماری‌های ژنتیک سالانه بیش از 100 میلیون تومان برای هر بیمار است در حالی که آزمایش‌های پیشگیری می‌تواند از لحاظ کنترل هزینه‌ها به نفع کشور باشد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha