مطرح‌شدن آب به‌عنوان مهم‌ترین چالش ایران در سال‌جاری پس از مسئله هسته‌ای، انتقاد از محرمانه‌بودن آمار منابع آبی در ایران، تأکید بر لزوم احکام فقهی برای تغییر در فرهنگ آب و... از جمله‌ مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در نشست «آب، فرهنگ و رسانه» بود.

سلامت نیوز:مطرح‌شدن آب به‌عنوان مهم‌ترین چالش ایران در سال‌جاری پس از مسئله هسته‌ای، انتقاد از محرمانه‌بودن آمار منابع آبی در ایران، تأکید بر لزوم احکام فقهی برای تغییر در فرهنگ آب و... از جمله‌ مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در نشست «آب، فرهنگ و رسانه» بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،مهدی منتظرقائم، مدیرگروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، در این نشست گفت: در مسائل آبی به تدوین یک گزارش جامع نیاز داریم که برآیند تمام تفکرات و نظرات جامعه در زمینه آب باشد. وی افزود: در بخش آب به‌درستی نمی‌دانیم مسئله ما چیست تا آن را توسط رسانه‌ها مطرح کنیم. نظرات کارشناسی در این حوزه از صفر تا صد متغیر است. بنابراین نمی‌توان در چنین فضایی برنامه‌ریزی درستی انجام داد. وی با اشاره به نیاز کشور برای تدوین یک برنامه جامع‌الاطراف که نظر تمام ذی‌نفعان در مسائل مختلف را تأمین کند، عنوان کرد: متأسفانه تفرق در مسئله آبی سبب شده بسیاری از راه‌حل‌ها در راستای منافع ملی نباشد.

در چنین فضایی صاحبان صنعت، سدسازها و شهروندان به سلیقه خود مسئله را طراحی می‌کنند. مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با انتقاد از محرمانه‌بودن آمار منابع آبی در ایران، گفت: من دو پایان‌نامه در زمینه آب را مدیریت کردم، اما آمار ذخایر پشت سد به‌سختی در اختیار ما قرار گرفت. آمار مصرف، محرمانه تلقی می‌شود و در میزان بارندگی‌ها ابهام وجود دارد. در نتیجه تاکنون باوجود اتمام این دو پایان‌نامه، به تصویر شفافی از وضعیت آب ایران نرسیدیم. مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در ایران هنوز فرهنگ اطلاع‌رسانی و شفافیت وجود ندارد.
دولت خود را خزانه‌دار، کلید‌دار و حافظ تمام ارکان ملت می‌داند. دولتی که چنین نقشی برای خود قایل باشد طبیعی است که نگه داشتن اطلاعات، استراتژی دستگاه‌های مختلف آن باشد. وی تأکید کرد: میل به امنیتی‌کردن مسائل در بین مسئولان ما سبب می‌شود اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع درباره مسائل مختلف انجام نشود. متأسفانه در ایران ساخت یک سد توسط یک دستگاه به مسائل امنیتی گره زده می‌شود.


آب مهم‌ترین مسئله ایران بعد از پرونده هسته‌ای
هادی خانیکی در نشستی با عنوان «آب، فرهنگ و رسانه» که در مشهد برگزار شد، به تشریح هفت عنوان برتر رسانه‌ها با موضوع آب طی دو سال گذشته پرداخت. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: براساس گزارش محققانه دانشجویان دانشگاه تهران که در رسانه‌ها منتشر شد، از بین ١٦٥ مسئله مهم کشور در سال ٩٤، ١٠ اولویت انتخاب شد. در میان این اولویت‌ها پس از مسئله هسته‌ای، آب مهم‌ترین چالش ایران در سال‌جاری است.

به اعتقاد وی مسئله سد گتوند، به‌عنوان یک پروژه پرهزینه، بیشترین انعکاس را در فضای رسانه‌ای داشته و درنهایت دیدگاه کارشناسان این بوده که این سد موزه عبرت محیط‌زیست ایران است. مسئول انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ادامه داد: زاینده‌رود و ارتباط این رودخانه با فرهنگ ایرانی، برهم‌خوردن رژیم آبی منطقه و درنهایت تحصن نمایندگان در مقابل دفتر ریاست‌جمهوری برای اصلاح مدیریت آب زاینده‌رود، دومین تیتر برجسته مطبوعات بود.


وی گزارش رسانه‌های خارجی در زمینه تأثیر خشک‌سالی در بروز تنش‌های سیاسی و شکل‌گرفتن بهار عربی در منطقه خاورمیانه را سومین عنوان برجسته با موضوع آب اعلام کرد. خانیکی گزارش ناسا درباره ورود ایران به دوره خشک‌سالی ٣٠ ساله، سخنان عیسی کلانتری در نشست تالاب گاوخونی، سخنان دکتر رنانی در سلسله‌نشست‌های «آب، فرهنگ و جامعه» و نتایج گزارش محققانه دانشجویان دانشگاه تهران درباره مهمترین چالش‌های دولت در سال ٩٤ را دیگر تیترهای برجسته مطبوعات در زمینه آب اعلام کرد. معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای تغییر در فرهنگ آب باید به احکام فقهی ورود پیدا کنیم. علی یوسفی در نشست «آب، فرهنگ و رسانه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: تصویری که در رسانه‌ها از وضع آب و بحران آب وجود دارد، با فضای واقعی و رفتارهای مرتبط با آب همخوانی ندارد. متأسفانه یک ترس مخفی وجود دارد که نمی‌خواهند باور کنند بحران جدی آب داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha