وکیل پایه یک دادگستری، راه اندازی سامانه ارائه گزارش «زیرمیزی» و دیگر تخلفات پزشکی را به نفع جامعه مطبوعاتی و رسانه‌های کشور دانست و گفت: راه اندازی این سامانه از تداوم تخلفات و دریافت زیرمیزی‌ها جلوگیری می‌کند.

سلامت نیوزوکیل پایه یک دادگستری، راه اندازی سامانه ارائه گزارش «زیرمیزی» و دیگر تخلفات پزشکی را به نفع جامعه مطبوعاتی و رسانه‌های کشور دانست و گفت: راه اندازی این سامانه از تداوم تخلفات و دریافت زیرمیزی‌ها جلوگیری می‌کند.

نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با آنا در واکنش به خبر راه‌اندازی سامانه ویژه خبرنگاران و نمایندگان مجلس برای ارائه گزارش «زیرمیزی» و دیگر تخلفات پزشکی از سوی وزارت بهداشت و درمان، اظهار کرد: این امکان فقط جنبه اعلامی دارد، به طوری که وقتی نماینده مجلس و خبرنگار از چنین امکانی برخوردار باشد که بتواند تخلف را پوشش دهد، تنها مزیتی که دارد این است که امکان تعقیب این موضوع وجود دارد و می‌تواند مجموعه را نسبت به موضوع پاسخگو کند.
وی راه اندازی این سامانه را بهترین تصمیم وزارت بهداشت دانست و گفت: این سامانه در جهت افزایش دادن موقعیت قانونی رسانه‌ها عمل می‌کند، به طوری که یک خبرنگار که رکن چهارم آزادی است این امکان و فرصت را پیدا می‌کند که معضلات جامعه که به صورت کثیف ادامه دارد و عده‌ای از پزشکان برخلاف قوانین و مقررات از آن سوء استفاده می‌کنند گزارش دهد.
احمدی یادآور شد: قانونگذار این امکان را به خبرنگاران می‌دهد که بتوانند به اولین وظیفه خبرنگاری یعنی اطلاع رسانی آزاد و تعقیب ماجرا به حکم رکن چهارم آزادی (مطبوعات دیداری و شنیداری و مکتوب) عمل کند.
این وکیل دادگستری ادامه داد: این سامانه می‌تواند در جهت جلوگیری از تداوم تخلفات و دریافت زیرمیزی‌ها عمل کند، مطبوعات و نشریات در بیان مطالب آزاد هستند، مگر اینکه خلاف نظام و مبانی اسلام باشد بر همین اساس وقتی رسانه به حکم قانون اساسی آزاد است و می‌تواند فعالیت کند در اینجا قانون‌گذار خبرنگار را تشویق می‌کند که چنین کاری را انجام دهد و این موضوع به نفع جامعه مطبوعاتی و رسانه‌های کشور است و برای اولین بار در کشور جایگاه خبر و خبرنگاری و تعقیب خبر را ارتقاء می‌دهیم.
احمدی گفت: در بسیاری از کشور‌ها متخلفان از روزنامه‌ها و مطبوعات کشورشان بیشتر از دادگاه‌ها می‌ترسند، کافیست خلاف یک نفر در نشریه‌ای منتشر شود. حتی برخی از نشریات در دنیا وجود دارند که خبرنگاران و عکاسان آزاد در آن‌ها فعالیت می‌کنند و برای رسانه‌ای کردن تخلفات کشور جستجو می‌کنند و پس از مستندسازی و انتشار، سازمان‌های مربوطه را ملزم به پاسخگویی می‌کنند.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: این باعث شده در بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌ها در کشورهایی که مطبوعات آزاد دارند تخلفات به حداقل برسد زیرا متخلفان از قانون و دادگاه و دادستان و پلیس به اندازه مطبوعات نمی‌ترسد، رسانه و مطبوعات ابزار اطلاع رسانی عمومی است زیرا توان مطبوعات از دادستان بیشتر است چون افکار عمومی را آگاه می‌کنند.
لازم به ذکر است، روز گذشته سیدمحمدحسین میردهقان مدیرکل دفتر نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان وزارت بهداشت از راه‌اندازی سامانه ویژه خبرنگاران و نمایندگان مجلس برای ارائه گزارش «زیرمیزی» و دیگر تخلفات پزشکی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • چراغی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    1 0
    اقداماتی اینچنین ممکن است در کوتاه مدت بازخور کمی و هر چند غیر موثر داشته باشد.ولی باید توجه داشت که یک جنبه بروز تخلفات پزشکی نظارت صنف ذینفع بر قوانین نظارتی مربوط به حوزه پزشکی است.لذا پیشنهاد میشود نظارت بر تخلفات پزشکی را به جمعی بیطرف بسپارید.