عضو هیئت‌ امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی، گفت: برنامه جدیدی برای انجام پیوند کلیه از افراد زنده غیرفامیل در دستور کار قرار گرفته که این برنامه زنجیره یا ضربدری پیوند کلیه خرید و فروش کلیه را به حداقل می‌رساند.

سلامت نیوز: عضو هیئت‌ امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی، گفت: برنامه جدیدی برای انجام پیوند کلیه از افراد زنده غیرفامیل در دستور کار قرار گرفته که این برنامه زنجیره یا ضربدری پیوند کلیه خرید و فروش کلیه را به حداقل می‌رساند.

داریوش آرمان در گفت‌وگو با فارس گفت:‌ از مهمترین دغدغه‌های اصلی انجمن حمایت از بیماران کلیوی به عنوان متولی این بیماران این است که بیماران دیالیزی با انجام پیوند از چرخه دیالیز به چرخه طبیعی برگردند.

وی ادامه داد: در 25 سال اخیر در کشور 33 هزار پیوند کلیه انجام شده و ایران را در بین 10 کشور برتر در زمینه پیوند کلیه قرار داده است.

عضو هیئت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: با این وجود در سال گذشته، کاهش 400 مورد پیوند کلیه را شاهد بودیم که این آمار نسبت به سال 92 بوده است، بنابراین نگران بیماران دیالیزی شده‌ایم چرا که سالانه 4 تا 5 هزار بیمار به جمع بیماران دیالیزی افزوده می‌شود.

آرمان افزود: اگر پیوند برای  این بیماران انجام نشود، تعداد بیماران دیالیزی از این رقم هم بیشتر خواهد شد، بنابراین برنامه جدیدی را برای رسیدن به یک حد تعادل در پیش گرفته‌ایم که پیوند ضربدری یا زنجیره کلیه است که بیماران را قادر می‌کند به صورت ضربدری از دو خانواده پیوند کلیه دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر در دو خانواده‌ای که بیمار دیالیزی وجود دارد و اعضای خانواده امکان اهدای کلیه را به این بیماران را نداشته باشند، این بیماران می‌توانند از خانواده‌های دیگری به صورت ضربدری پیوند کلیه را انجام دهند، به این ترتیب، پیوند کلیه از افراد زنده غیر فامیل افزایش خواهد یافت و تعداد پیوند کلیه در سال بیشتر می‌شود.

معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: این مدل را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و وزارت بهداشت نیز در جلسات متعددی در رابطه با بررسی این موضوع حضور داشته و موافقت خود را اعلام کرده است.

آرمان افزود: این مدل زنجیره‌ای کلیه که یک مدل جهانی و مورد تأیید است هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود و توانسته بسیاری از بیماران موجود در لیست انتظار پیوند کلیه را کاهش دهد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه انجام پیوند کلیه ضربدری در حال تدوین است، اما زمان لازم است چون سیستم نرم‌افزاری جداگانه‌ای می‌خواهد، با این وجود به نظر می‌رسد انجام چنین برنامه‌ای خرید و فروش کلیه را به حداقل رسانده و دست دلالان را کوتاه کند.

دبیر هیأت‌ مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: از تمام رسانه‌ها درخواست داریم که به موضوع پیوند کلیه بیشتر اهمیت دهند، چرا که این فرهنگسازی نه تنها نخ‌نما نمی‌شود،‌بلکه باید به صورت مداوم در رسانه‌ها، نجات جان و بخشش به شیوه‌های مختلف مطرح شود.

وی افزود: میزان گذشت و اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور باید افزایش یابد تا بتوانیم از فرصت طلایی موجود برای بیماران نیازمند استفاده کنیم، چرا که سالانه 2 تا 3 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و اگر بتوانیم اعضای این افراد را پیوند بدهیم، دیگر فردی در لیست پیوند کلیه باقی نخواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha