تحقیقات پژوهشگران آمریکایی حاکی از آن است که قرار داشتن در محیط‌هایی که سوسک و گربه وجود دارند خطر ابتلا به آب سیاه را افزایش می‌دهد ولی تماس با سگ‌ها از انسان در برابر ابتلا به بیماری‌های چشمی محافظت می‌کند و خطر بالقوه‌ای برای انسان محسوب نمی‌شود.

سلامت نیوز:تحقیقات پژوهشگران آمریکایی حاکی از آن است که قرار داشتن در محیط‌هایی که سوسک و گربه وجود دارند خطر ابتلا به آب سیاه را افزایش می‌دهد ولی تماس با سگ‌ها از انسان در برابر ابتلا به بیماری‌های چشمی محافظت می‌کند و خطر بالقوه‌ای برای انسان محسوب نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،در مبتلایان به آب سیاه مقدار «ایمونوگلوبین E» (نوعی آنتی‌بادی حساسیت‌زا) در برابر گربه‌ها و سوسک‌ها بالاتر از افراد سالم است. سطح این آنتی‌بادی در اختلالات ایمونولوژیکی مانند آسم و تب یونجه احتمال نقش سیستم ایمنی را در آب سیاه افزایش می‌دهد. محققان بر این باورند که بالا بودن این آنتی‌بادی به معنای وجود حساسیت در یک فرد نیست.


پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و لس‌آنجلس اطلاعات به دست آمده از هزار و 678 شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد بین سنین 50 و 60 سال بودند و محققان از آنها تست حساسیت به گرد و خاک، گربه، سگ، سوسک و جوندگان گرفتند. آنها حتی مصرف استروئیدها را نیز که با بروز آب‌ سیاه در ارتباط است، ثبت کردند. نتایج به دست آمده نشان داد در 1/5 درصد موارد، آب سیاه تشخیص داده شد، 3/14 درصد میزان بالایی آنتی‌بادی «ایمونوگلوبین E» در برابر گربه‌ها و 1/19 درصد در برابر سوسک‌ها داشتند. در مقابل، 10 درصد از افرادی که به آب سیاه مبتلا نبودند سطح بالایی از این آنتی‌بادی را نشان دادند. میزان این آنتی‌بادی در شش درصد مبتلایان به آب سیاه و 2/9 درصد افراد سالم مشاهد شد.


میزان کلی آنتی‌بادی «ایمونوگلوبین E» ارتباطی با آب سیاه ندارد، بلکه محققان بر این باورند که ارتباط با گربه و سوسک خطر ابتلا به این بیماری را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. مواد حساسیت‌زایی که از سوسک‌ها و گربه‌ها منتشر می‌شود، دارای ویژگی‌های زیستی یا فیزیکی هستند که باعث فعال‌شدن آنتی‌بادی‌ها در عصب بینایی می‌شوند در حالی که مواد حساسیت‌زای موجود در سگ‌ها با این دو متفاوت است، چراکه سگ‌ها زمان بیشتری را در محیط خارج سپری می‌کنند. طبق آمارهای به دست آمده، حدود 27 میلیون آمریکایی به آب سیاه مبتلا هستند. این بیماری نوعی اختلال پیشرونده به شمار می‌رود که به عصب بینایی آسیب وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha