مصرف الکل به علت ممانعت از جذب فولات ها، چاقی، استعمال دخانیات (سیگار و تنباکو)، رژیم غذایی پرچرب و گوشت قرمز زیاد، مصرف کم سبزیجات و میوه ها، کم تحرکی از عوامل خطرزای بیماری کلون و رکتوم هستند.

گروهی از محققان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در این بررسی آورده اند: مصرف فیبر، ریسک سرطان کلون و رکتوم را تا 40 درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف اسید فولیک، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان ها تا 40 درصد از ابتلا به سرطان کلون و رکتوم جلوگیری می کند.

سرطان کلون و رکتوم یک بیماری خطرناک ولی قابل پیشگیری می باشد که دومین سرطان شایع در مردان و سومین سرطان شایع در زنان است.

همچنین بیماران دیابتی بویژه افرادی که انسولین دریافت می کنند 30 درصد بیش از افراد سالم به سرطان کلون و رکتوم مبتلا می شوند زیرا انسولین یک محرک رشد سلول تومور کلون است.

نتایج این بررسی نشان می دهد: وقوع این سرطان تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی و محیطی است. عوامل خطرزای این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد. به طوری که یکی از شایعترین سرطان ها در افراد سالخورده است که علایم آن اغلب بتدریج ظاهر می شود.

سن بیشتر بیماران مبتلا به سرطان کلون و رکتوم بالای 50 سال است و در افرادی با سابقه مثبت خانوادگی و بستگان درجه یک که قبل از 55 سالگی مبتلا شده اند احتمال بروز بیشتری وجود دارد.

همچنین ریسک ابتلا به سرطان کولون و رکتوم در مبتلایان به پولیپ، بیماری های التهابی روده یا کولیت اولسراتیو بیشتر از افراد سالم است.

تغییر نگرش در رفتار و زندگی شامل عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات و میوه ها، حفظ مناسب وزن بدن، ورزش و فعالیت فیزیکی منظم که با افزایش متابولیسم بدن، از چاقی جلوگیری می کند و همچنین باعث پیشگیری از سرطان کلون و رکتوم می شود.

مطالعات اپیدمیولوژی نشان می دهد که بیشتر بیماری ها از جمله سرطان ها با تغییر در شیوه زندگی و رفتار قابل پیشگیری هستند.

براساس پیشنهاد محققان این تحقیق، غربالگری در اشخاص دارای سابقه مثبت خانوادگی، باعث تشخیص زودهنگام و درمان بیماری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha