جلسه مجمع عمومی سالانه انجمن علمی دندانپزشکی در حالی غیر رسمی‌اعلام شد ولی به کارش ادامه داد که در مجمع گفته نشد چرا اخوان آذری از هیئت مدیره انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران استعفا داد.

چرا بازرسی ‌به چالشی بزرگ در انجمن علمی‌دندان‌پزشکی تبدیل شده است.؟

سلامت نیوز: جلسه مجمع عمومی سالانه انجمن علمی دندانپزشکی در حالی غیر رسمی‌اعلام شد ولی به کارش ادامه داد که در مجمع گفته نشد چرا اخوان آذری از هیئت مدیره انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران استعفا داد.

به گزارش سلامت نیوز کتر ایرج کیپور طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت: بازرس می‌خواهد فعالیت مالی هیئت مدیره را حساب‌رسی کند اما هیئت مدیره نمی‌گذارد و به هزار در می‌زند که بازرس را حذف کند.
 
برای آن که بازرس قانونی فعالیت مالی انجمن را حساب‌رسی نکند ده‌ها ترفند به کار می‌بریم، مجمع عمومی‌مهندسی شده برگزار می‌کنیم، در گزارش خود به اعضا راست نمی‌گوئیم، ابتدائی‌ترین اصول اخلاق حرفه‌ای را در یک سازمان مردم نهاد زیر پا می‌گذاریم و آن وقت می‌گوئیم چرا مهران مدیری حرفه ما را به طنز می‌کشد؟

پنج شنبه گذشته  مجمع عمومی‌سالانه انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران در  سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. با این که مجمع عمومی‌ هم‌زمان با کنگره تشکیل شده بود ولی تعداد اندکی از همکاران در مجمع عمومی ‌شرکت کردند. چون برگزاری مجمع عمومی هم‌زمان با جشن‌واره هدایت و گردهم آئی سالانه ICD برگزار می شد اکثریت شرکت کنندگان در مجمع عمومی از اعضای این دو نهاد بودند.

 شرکت نکردن همکاران در مجمع عمومی‌پدیده بدی است. اگرچه ریشه گریز همکاران از انجمن روشن است ولی خوب است برای تقویت نهادهای مدنی که راه پیشرفت مردم سالاری را هموار می‌کند، در مجمع‌های عمومی ‌انجمن‌های عمومی ‌و تخصصی شرکت کنیم. اگر دیدگاهی داریم و آن دیدگاه در اقلیت قرار دارد نباید ناامید شد. مهم این است که به خودمان و راهی که در پیش گرفته ایم باور داشته باشیم. آب جوشان در سرچشمه نمی‌ماند.

با توجه به این که انجمن یک بازرس قانونی دارد ، بند 4 این دستور جلسه خلاف اساس نامه است . در مجمع عمومی ‌قبلی، هیئت مدیره عزل بازرس را در دستور کار خود قرار داده بود که تا امروز وزارت بهداشت با تکیه بر اساس‌نامه با آن موافقت نکرده است.

هیئت مدیره در تقابل با وزارت بهداشت، شفیع جعفری را بازرس می‌داند. در حقیقت بند 4 همان مفهوم عزل بازرس قانونی را دارد منتها به زبانی دیگر که بتوان کسانی را که به مسائل حقوقی احاطه ندارند سردرگم کرد.

در ابتدای جلسه هیئت رئیسه انتخاب شد. امیر رضا رکن، جعفر اقبال و ناظر نازیلا شهبازیان ( شیراز) . 
پس از انتخاب هیئت رئیسه امیررضا رکن اعلام کرد که نماینده وزارت بهداشت نیامده است. بنا به تبصره بند 6 ماده 13 اساس نامه جلسه مجمع عمومی‌زمانی رسمیت می‌یابد که  نماینده وزارت بهداشت در جلسه حضور یافته باشد. برخی از همکاران با این بند مخالفند و باوردارند که انجمن‌های علمی ‌می‌بایست آزادی عمل بیش‌تری داشته باشند.

موافقان هم دلیل‌های خود را دارند ولی چه موافق چه مخالف، تا زمانی که ماده ای از اساس‌نامه از راه قانونی آن تغییر نکرده است هیئت مدیره و اعضای انجمن ملزم به رعایت آن هستند و بازرس وظیفه دارد از رعایت بند بند اساس‌نامه دفاع کند.

جلسه غیر رسمی ‌اعلام شد ولی در ادامه امیررضا رکن اشاره کرد که به باور وی می‌توان جلسه را ادامه داد و از هیئت مدیره خواست گزارشش را قرائت کند.چنین روشی  توسط یک گروه کوچک، قانون ستیزی است و انجمن را وارد درگیری‌های ناخواسته ای می‌کند که دود آن به چشم  اعضای انجمن می‌رود.

گزارش کار هیئت مدیره را غلام‌رضا غزنوی خواند. انتظار این بود که در مجمع عمومی‌ در باره علت استعفای بیژن اخوان آذری از هیئت مدیره، به اعضای شرکت کننده توضیح داده شود. ولی غلام‌رضا غزنوی سکوت کرد و بیژن اخوان آذری که در جلسه حضور داشت علاقه ای به صحبت نشان نداد.

 متن کامل گزارش در آینده منتشر می‌شود. در این‌جا بخشی را که در باره بازرس است آورده ام.

بخشی از سخنان غلام‌رضا غزنوی در این نشست غیر رسمی‌
در آذرماه، به درخواست انجمن دندان‌پزشکی دوباره مجمع عمومی‌فوق العاده انجام شد و آن جا بازرس عزل شد و مجمع عمومی‌رای به تعیین و گزینش بازرس جدید داد. در آن زمان نماینده دبیر کمیسیون‌ها  حضور داشتند و صورت جلسه با تایید ریاست جلسه و خود ایشون به وزارت خانه ارسال شد. بعد از گذشت چند ماه، ما هیچ خبری نداشتیم. طبیعتا پرسیده میشه که چرا مجمع عمومی‌شخصی را عزل می‌کند یا ابقا می‌کند؟ چرا این مسائل پیش آمد.؟من اینرا بحث نمی‌کنم. به خاطر بی حرمتی ‌هائی که به هیئت مدیره به مجمع مان که عالی ترین رکن ...حتی در آن جلسه عنوان شده بود که ما نه مجمع عمومی‌ را قبول داریم نه دبیر کمیسیون‌ها و وزارت بهداشت انجمن‌های علمی‌ را و نه هیئت مدیره را بنابراین ما با بازرس جدید کارمان را انجام می‌دهیم.

در این گزارش غلام‌رضا غزنوی به شرکت کنندگان در نشست غیر رسمی‌ حقیقت را نمی‌گوید. به نمونه‌هائی اشاره می‌کنم. کامل آن باشد برای بعد.
1:« در آذرماه، انجمن دندان‌پزشکی دوباره مجمع عمومی‌فوق العاده انجام شد و آن جا بازرس عزل شد و مجمع عمومی‌رای به تعیین بازرس جدید داد»
( توضیح: مجمع عمومی ‌رای به تعیین بازرس جدید نداد. عزل بازرس توسط هیئت مدیره در دستور کار مجمع قرار داده شده بود که این عمل غیر قانونی است.)

2- «چرا این مسائل پیش آمد.؟ ...به خاطر بی حرمتی‌هائی که به هیئت مدیره شد.»
( توضیح: واقعا مسئله این بود که بازرس به هیئت مدیره توهین کرده و گفته بود شما را قبول ندارم؟بازرس در آن جا اعلام کرد که هیئت مدیره در کار بازرسی اش سنگ اندازی می‌کند و اسناد مالی را برای بررسی به وی نمی‌دهد و فعالیت مالی و ساختمان سازی هیئت مدیره را دارای ابهام مالی دانست.

بازرس قانونی انجمن کیست؟ شفیع جعفری خود را بازرس انجمن می‌داند. هیئت مدیره نیز بر این ادعا مهر تایید می‌زند. جان مایه این اصرار به بازرس بودن شفیع جعفری و بازرس نبودن میترا میرمحمدی در کجا است.؟


یک روز پیش از برگزاری مجمع عمومی‌ سالانه،  از سایت انجمن ایمیلی برای اعضای انجمن فرستاده شده بود. چون امروز فرصت تایپ آن نیست بخش‌هائی از این ایمیل را در این جا آورده ام. متن نامه را در گزارش بعدی به طور کامل منتشر خواهم کرد.


به دنبال نامه نگاری‌های چند ساله خانم دکتر میترا  میرمحمدی بازرس سابق انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران، اخیراً از طرف ایشان به عده ای از همکاران و از جمله برای این جانب دکتر شفیع جعفری بازرس انجمن ارسال گردیده است.


لازم به یاد آوری است، مجمع عمومی‌مورخ 8/8/93 که با سروصدا و فضا سازی انجام گرفته توسط ایشان برگزار گردید، در خواست بازرس محترم برای تشکیل کمیته بررسی ( بخوانید مچ گیری) فقط 2 رای آورد( ایشان و همسرشان)


عمل‌کرد وارونه و دستوری از طرف کمیسیون که یک نهاد دولتی است به انجمن که یک نهاد غیردولتی است نه تنها لازم الاجرا نیست بل‌که یک عمل غیر قانونی است.


متاسفانه عدم اشراف اعضای کمیسیون به موارد قانونی و حقوقی، برای بازرس سابق _ میترا  میرمحمدی –فرصتی فراهم کرده تا بتواند به مانع تراشی بر سر راه هیئت مدیره انجمن ادامه دهد.


دکتر شفیع جعفری
بازرس انجمن علمی‌و صنفی دندان‌پزشکی ایران
نامه بالا پس از نامه ای که از سوی دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی به میترا میرمحمدی بازرس قانونی انجمن، نوشته شده است منتشر شده است و در حقیقت پاسخی است به این نامه .
جمهوری اسلامی‌ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاونت آموزشی
شماره: 247/503
تاریخ: 14/2/94
سرکار خانم دکتر میر محمدی
بازرس محترم انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران
با سلام
در پاسخ به نامه شماره 124-90294 مورخ 9/2/94 به اطلاع می‌رساند که در خصوص مصوبه مجمع عمومی‌عادی به طور فوق العاده نوبت دوم مورخ 13/9/93 مبنی بر عزل بازرس انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران استعلام حقوقی انجام گرفته و به زودی رای کمیسیون انجمن‌های علمی‌ارسال می‌گردد و لذا تا زمان تعیین تکلیف قطعی این کمیسیون سرکار عالی به عنوان بازرس انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران به وظایف قانونی خود عمل نمائید.
دکتر علی رضا استقامتی
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی
 
 
چرا بازرسی ‌به چالشی بزرگ در انجمن علمی‌دندان‌پزشکی ایران تبدیل شده است.؟
ریشه را باید در تصمیم گیری مجمع عمومی‌30 تیر 1390 یافت. در آن مجمع گزارش مالی هیئت مدیره که توسط غلام‌رضا غزنوی رئیس هیئت مدیره آن زمان خوانده شده بود توسط مجمع عمومی‌رد شد. پس از آن حدود 2 سال تایید صلاحیت هیئت مدیره و بازرس به درازا کشید. در این مدت 2 کنگره برگزار شد که وضعیت مالی آن بدون کنترل و بررسی ماند.


در 17 فروردین 1392 کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی عضویت دو نفر از منتخبان ( علی تاجرنیا و امیر رضا رکن) را نپذیرفت و بقیه منتخبان هیئت مدیره ریاست انجمن را به بیژن اخوان آذری سپردند. بازرس قانونی انجمن علمی ‌میترا میرمحمدی، با اشرافی که به وضعیت مالی انجمن به دست آورده بود بلافاصله پس از تایید صلاحیت، از هیئت مدیره خواست اسناد مالی را برای شفاف سازی وضعیت مالی انجمن آماده حساب‌رسی کند.


از همین جا ناگهان اختلافی بین هیئت مدیره و بازرس بروز کرد. بازرس بر حساب‌رسی در انجمن اصرار کرد و هیئت مدیره با روش‌های گوناگون راه گریز و کارشکنی را در پیش گرفت. سرانجام بازرس انجمن فراخوان مجمع عمومی‌ای را داد که متاسفانه با پشت کردن اعضای انجمن به کار مسئولان آن، هیئت مدیره به کمک تعدادی اندک توانست مانع برگزاری مجمع عمومی با روال عادی شود و پس از آن هیئت مدیره عزل بازرس را در دستور کار مجمعی کوچک مهندسی شده قرار داد و در آن بازرس را عزل کرد.

کاری که تا امروز کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی قانونی بودن آن را تایید نکرده  و به بازرس قانونی انجمن ( میترا میرمحمدی)اعلام کرده است که می‌بایست به وظیفه قانونی خود ( و بنا به گفته بازرس حساب‌رسی در انجمن) ادامه دهد.


شاید زیباترین جمله را شفیع جعفری فرمول بندی کرده باشد که کار حساب‌رسی را چنین می‌نامد(بخوان مچ گیری). خوب اگر مچی نباشد مچ‌گیری هم در کار نیست.

هیئت مدیره به شکل‌های گوناگون کار به ثبت رسیدن تغییرات در هیئت مدیره را به تاخیر انداخت. برآمد این کار، ناروشنی در وضعیت امضای اسناد و موقعیت حقوقی بیژن اخوان آذری بود. چون دلیل استفعای بیژن اخوان آذری به رای دهندگان اعلام نشده است نمی‌توان به شایعات استناد کرد ولی انتظار این است: همان طور که اعضای انجمن به بیژن اخوان آذری اعتماد کردند و به وی رای دادند اکنون اخلاقی است اگر بیژن اخوان آذری چرائی استعفایش را به روشنی بازگو و اطلاع رسانی کند.
 
گزارش مالی را عباس دلورانی ( خزانه‌دار انجمن) خواند. عباس دلورانی آمار و ارقام و تراز مالی را به سرعت خواند و پس از پایان گزارشش اعلام کرد که تراز مالی سال 93 در سایت  و نشریه قرار خواهد گرفت.


پس از خزانه دار آقای صمغ آبادی مشاور مالی انجمن توضیحاتی داد و بعد، از شفیع جعفری (بازرسی که هیئت مدیره قبول دارد!) خواسته شد گزارشش را ارائه کند که وی گفت: « بر اساس اساس نامه بنده هیچ مشکلی را در این تراز یا در روند کارهای هیئت مدیره ندیدم... مورد تایید بنده هستش»
دو نفر برای پرسش وقت گرفتند. سید حسین مرتضوی و محمد علی افتخاری


سید حسین مرتضوی:گفت که گزارش مالی کنگره 54 به وی داده نشده است و از آنان خواست مقدار دریافتی، هزینه و مانده به وی اعلام شود تا در کتاب « دکتر نواب» آورده شود.


محمد علی افتخاری خواهان شفاف بودن وضعیت مالی شد و تقاضا کرد اسناد مالی دو هفته پیش از مجمع عمومی ‌منتشر شود.
آقای صمغ آبادی میزان درآمد کنگره 54  را 28 میلیارد ریال و هزینه‌های آن را 17 میلیارد ریال اعلام کرد  و گفت که سود کلی حدود 800 میلیون تومان بوده است.
پیشنهاد هیئت مدیره تعیین عضویت 200 هزارتومانی بود که فقط 11 رای آورد.


بند 4 دستور کار جلسه توسط امیررضا رکن حذف شد و هیچ یک از حاضران علت آن را نپرسید.
نامه ای با انشای جعفر اقبال تهیه شد که قرار شد اعضای شرکت کننده آن را امضا و برای وزیر بفرستند. متن نامه ای که در نشست غیر رسمی‌برای وزیر بهداشت فرستاد
جناب آقای دکتر حسن قاضی زاده‌هاشمی‌
وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
با تقدیم احترام و ادب به استحضار می‌رساند. انجمن دندان‌پزشکی ایران در تاریخ 30/1/94 طی نامه ای به شماره ... موضوع تشکیل مجمع عمومی‌عادی سالانه را به دبیرخانه محترم کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی اعلام و نماینده آن کمیسیون دعوت به عمل آمد.
از آن جائی که این مجمع با حضور نماینده مذکور  بر اساس اساس نامه رسمیت می‌یابد متاسفانه علی رغم حضور تعدادی از محترمین و اعضای انجمن کسی از طرف وزارت بهداشت و دبیر خانه کمیسیون حاضر نشد. این موضوع باعث ناراحتی و شکایت اعضای حاضر در جلسه شد نهایتن مقرر گردید طی نامه ای جهت پی گیری به محضر شما اعلام گردد. تقاضا دارد با توجه به برنامه اعلامی‌جناب عالی در ابتدای وزارت مبنی بر توجه به تقویت انجمن‌های تخصصی دستور فرمائید موضوع بررسی و نتیجه را به انجمن اعلام فرمایند.
 
نامه ای تایپ شده نیز با امضای غلام‌رضا غزنوی رئیس هیئت مدیره در مجمع عمومی‌پخش شد.
 
جناب آقای دکتر سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
با سلام و آرزوی توفیق
تشکیل دولت تدبیر و امید و تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر تقویت جایگاه و نقش انجمن‌های علمی‌و نهادهای صنفی بارقه‌ی امیدی در دل همکاران شما ایجاد کرد. همچنین حضور جنابعالی که خود سالهای متمادی سابقه عضویت و مسئولیت در یکی از انجمن‌های علمی‌داشته‌اید، در مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعامل مناسب و رو به پیشرفت بین انجمن‌ها و دولت را نوید داد. انجمن دندان‌پزشکی ایران به عنوان یکی از بزرگترین و مؤثرترین نهادهای علمی‌در راستای سیاست‌های وزارت متبوع تلاش کرده و سهم مهمی‌در توسعه و ترویج دانش دندان‌پزشکی به عهده داشته است.
متأسفانه در ماههای اخیر بازرس انجمن بدون توجه به اختیارات مندرج در اساسنامه و با طرح خواسته‌هایی فراتر موانع جدی بر سر راه هیئت مدیره ایجاد کرده و با حمایت کمیسیون انجمن‌های علمی، مجمع عمومی‌فوق‌العاده نیز برگزار نمود. خوشبختانه اعضای مجمع پس از استماع گزارشات هیئت مدیره و بازرس رأی مجدد به حمایت از هیئت مدیره و نفی ادعاهای بازرس محترم را دادند. پس از آن نیز هیئت مدیره با هماهنگی کمیسیون انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی با برگزاری مجمع عمومی، بازرس را عزل و یکی دیگر از اعضاء را به سمت فرد مورد اعتماد مجمع عمومی‌برای امر بازرسی انتخاب نمود.
متأسفانه دبیرخانه کمیسیون با عدم اشراف به مستندات قانونی و عدم توجه به جایگاه و نقش مجمع عمومی، در اقدامی‌غیر منتظره هنوز بازرس معزول را دارای اختیارات قانونی فرض نموده و مکتوبی را نیز در اختیار ایشان قرار داده است.
با توجه به مطالب گفته شده و نیز مستندات فراوان موجود که ذکر آن موجب تصدیع وقت شریف جنابعالی است، خواهشمندیم، دستور عاجل جهت توجه به تصمیم مجمع عمومی‌و تمکین به موارد قانونی مندرج در اساسنامه را به کمیسیون مربوطه صادر فرمایند.
با احترام
دکتر غلامرضا غزنوی
رئیس هیئت مدیره
 
 
چون در این نامه چندین جا واقعیت واژگونه بیان شده است توضیح پیرامون چنین روشی را به بعد موکول می‌کنم ولی برای راستی آزمائی می‌توان به گزارش مفصلی که از این مجمع‌های عمومی ‌وجود دارد مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha