یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

گرچه برخی گزارش ها حاکی از آن است که خشخاش در ایران در سطحی کشت می شود که به صورت یک برند درآمده، ولی به زعم کارشناسان و بخشی از مسئولان مربوطه کشت خشاش در ایران وجود ندارد و یا به صورت بسیار بسیار محدود انجام می‌شود.

کشت خشخاش در ایران جدی است؟

سلامت نیوز: گرچه برخی گزارش ها حاکی از آن است که خشخاش در ایران در سطحی کشت می شود که به صورت یک برند درآمده، ولی به زعم کارشناسان و بخشی از مسئولان مربوطه کشت خشاش در ایران وجود ندارد و یا به صورت بسیار بسیار محدود انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اقتصادنیوز، چندی پیش در یکی از رسانه‌های ایران گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه در برخی استان‌های کشور مانند استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد یا کرمان، در ارتفاعات و در لابه‌لای مزارع گندم، «خشخاش» کشت و برداشت می‌شود.

در این گزارش مطرح شده تریاکی که از خشخاش‌های ایرانی عمل می‌آید، یک برند معروف است و به آن تریاک «خانی» می‌گویند که ظاهرا طرفداران بسیاری هم دارد.

همچنین در این گزارش، از زبان برخی از کشاورزان ایرانی، علت کشت خشخاش، به صرفه نبودن کشت برخی محصولات کشاورزی با توجه به برخی سیا‌ستگذاری‌های نادرست عنوان شده است. بخشی از کشاورزان گفته‌اند که خشخاش به‌دلیل ویژگی‌های بیولوژیکی‌اش نیاز چندانی به مراقبت ندارد و در عین حال سود دهی بالایی هم دارد و سود ناشی از این کشت غیرقانونی که معمولا در حجم کوچکی انجام می‌شود، گاهی به اندازه چند هکتار کاشت قانونی است.

همه تکذیب می‌کنند
با این همه به نظر می‌رسد که چه در میان مسئولان و چه در میان کارشناسان، اغلب علاقه‌مندند که موضوع کشت خشخاش در ایران را از اساس تکذیب کنند.

چنانچه در روزهای گذشته سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا، در نخستین حضورش به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران، در واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور گفت: در این مورد اگر خبری به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد اما اینکه به طور رسمی گزارشی پیرامون کشت موادمخدر در کشور داشته باشیم مورد تایید نیست و به چنین کاری اجازه نیز داده نمی‌شود، البته مردم ما نیز چنین کاری را انجام نخواهند داد چراکه از موادمخدر آسیب فراوانی دیده‌اند.

همچنین مجتبی شادلو، رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران، در این زمینه اظهار کرد: گرچه خشخاش در نظام گذشته جزو محصولات استراتژیک ایران بوده است ولی بعد از انقلاب کشت آن متوقف شد و اکنون نیز کشت خشاش درایران غیر قانونی است و ما هیچ اطلاعی از اینکه این محصول در کجا و به چه صورت کشت می‌شود نداریم.

او بیان کرد: ما تا کنون به موردی که در باغ یا مزرعه‌ای به جای محصولات کشاورزی خشخاش کشت شود، بر نخورده ‌ایم و اگر با این موضوع روبه‌رو شویم قطعا اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران، بیان کرد: ممکن است در منطقه‌ای به صورت محافظت شده کشت خشخاش برای مصارف دارویی انجام بگیرد که البته ما از چنین موردی هم مطلع نیستیم ولی اینکه کشاورزان ما چنین کاری بکنند، صحت ندارد اگر باشد هم به صورت بسیار محدود انجام می‌شود.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز، در این زمینه، اظهار کرد: ما کشت خشخاش در کشور را قبول نداریم و نمی‌توانیم بپذیریم که در بخش‌هایی از کشور خشخاش کشت می‌شود. از سوی دیگر ما به‌قدری در بخش‌های مختلف تولید محصولات استراتژیک کشور مشکل داریم که درباره بحث خشخاش که تا امروز نشنیده‌ایم، ورود نمی‌کنیم.

از سوی دیگر عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز نیز درباره کشت خشاش به بهانه کم سود بودن کشت سایر محصولات کشاورزی، اظهار کرد: من اعتقاد دارم که بر مملکت ما قوانینی حاکم است که کسی حق عدول از آن‌ها را ندارد. دزدی و مافیا بازی هم درآمد بالایی دارد ولی آیا عده‌ای برای کسب درآمد باید به سمت چنین کارهایی بروند؟

او افزود: من معتقدم دادن چنین عناوینی به جامعه کشاورزی که حاکمان بر زمین هستند و برای تامین غذا مخلوق خدا در زمین کار می‌کنند، اصلا مناسب نیست و من فکر نمی‌کنم که هیچ کشاورزی به چنین کاری تن دهد.

قائم مقام خانه کشاورز در بخشی از سخنانش اظهار کرد: چنین اتفاقی ممکن است در افغانستان که حاکمیت قدرتمند ندارد، رخ دهد ولی در ایران قوانین و ضوابطی برای کشت و زرع وجود دارد و همچنین حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت می‌گیرد و سیاست‌های نظارتی کافی هم انجام می‌شود. به همین خاطر چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد.

او تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین عناوینی مناسب کشاورزان نست و من چنین خبرهایی را تکذیب می‌کنم. ممکن است تعداد بسیار معدودی از کشارزان دست به چنین اعمالی بزنند و لی هرگز این مسئله عمومیت ندارد و نباید آن را به کل جامعه کشاورزان نسبت داد.

بیابانی بیان کرد: ما نیز تاکنون از این استان‌هایی که نامشان مطرح شده ، گزارشی نداشتیم مبنی بر اینکه کشت خشخاش در این مناطق انجام یا برندسازی شود. ضمن اینکه مقامات و سیاست‌های نظارتی هم تا جای ممکن با چنین مواردی مبارزه می‌کنند. به نظر من اگر شبکه‌ای کشف شده است که اقدام به کشت خشخاش می‌کرده است بهتر است که معرفی شود تا از اعتبار جامعه کشاورزی که افرادی با شرفی هستند صیانت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha