یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 148160

در منطقه سوادکوه مازندران ناحیه‌ای به نام تیلم وجود دارد که به نام بهشت گمشده کره زمین به ثبت رسیده است. این منطقه شامل محله‌های تیلم، پالند و دوراسله می‌شود و دارای طبیعت بکر و دست نخورده است‌ چنانکه گویی برخی نقاط این طبیعت زیبا هنوز کشف نشده و پای بشر به آن نرسیده است.

سلامت نیوز: در منطقه سوادکوه مازندران ناحیه‌ای به نام تیلم وجود دارد که به نام بهشت گمشده کره زمین به ثبت رسیده است. این منطقه شامل محله‌های تیلم، پالند و دوراسله می‌شود و دارای طبیعت بکر و دست نخورده است‌ چنانکه گویی برخی نقاط این طبیعت زیبا هنوز کشف نشده و پای بشر به آن نرسیده است.


به  گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت،اما این بهشت گمشده سال‌هاست که مورد بی‌مهری و به عبارت بهتر قهر انسان قرار گرفته است؛ انسان‌هایی غیربومی که به این طبیعت بی‌زبان هجوم آورده و التماس‌ها و فریادهای بومیان نتوانسته آنها را از اعمال زشتشان بازدارد.


حدود 20 سال پیش طرحی از سوی دولت وقت برای بهره‌برداری و احیای منطقه تیلم ارایه و اجرا شد. قرار بود آن طرح ظرف مدت 10 سال به پایان برسد اما اکنون بیش از 20 سال است که اجرا می‌شود و پایانی بر آن معلوم نیست.اما احیاگران این منطقه با طبیعت چه کردند؟ احیای این ناحیه که به عنوان بهشت گمشده کره‌زمین به ثبت رسیده در گام اول تعطیلی معدن غنی زغال‌سنگ که 700 نفر پرسنل داشت و برای 70 سال به مردم ایران منفعت می‌رساند، بود.بنابراین عملیات احیا با بیکاری شهروندان آغاز شد. بعد نوبت به جاده‌سازی رسید که برای احداث جاده، سنگ‌های لاشه چند 10 تنی را از بالای کوه به پایین سرازیر کرده و سنگ‌ها بر سر راه خود بی‌رحمانه طبیعت را نابود می‌کردند‌ و بوته‌های کوچک و نهال‌ها را له و درختان کهنسال را می‌شکستند؛ یعنی گام دوم احیا به مرگ طبیعت منجر شد.

گام سوم این عملیات احیا، بهره‌برداری از درختان و تامین چوب برای کارخانه‌های محلی و غیرمحلی بود که هیچ محدودیتی برای ظرفیت بهره‌برداری و قطع درختان از این گنج ملی تعیین نشد. سال‌هاست که ماشین‌های اره به جان درختان مظلوم و بی‌زبان افتاده و آنها را قلع و قمع می‌کنند. تازه این پایان ماجرا نیست چراکه برای پایین آوردن تنه قطع شده درختان که گاهی طول آنها به 60 متر می‌رسد از ارتفاع 15 هزار متری‌ آنها را با سیم بکسل و توسط موتورهای قوی به پایین می‌کشند. نیازی نیست که توضیح دهم این تنه‌های سنگین درخت‌ بر سر راه خود چقدر از بوته‌ها و نهال‌های دیگر را نابود می‌سازند. کارشناسان محیط‌زیست که از این منطقه بازدید کرده‌اند، هشدار می‌دهند که بسیاری از گونه‌های نایاب و در حال انقراض گیاهی در روستاهای تیلم، پالند و دوراسله‌ در ارتفاعات این ناحیه در حال نابودی هستند.احیاگران منطقه تیلم حتی به حیات‌وحش هم رحم نکرده‌اند. می‌توانید از اهالی منطقه بشنوید که حیواناتی مانند گرگ، خرس، شغال و پلنگ‌های بی‌نظیر شکار می‌شوند که یا پوستشان به فروش می‌رسد یا تاکسیدرمی می‌شوند و به موزه‌ها و... فروخته می‌شوند. گفته می‌شود برخی از حیوانات شکار شده زنده به دلال‌ها واگذار شده تا در بازارهای داخلی یا خارجی به فروش رسانده شوند.


البته تصور نکنید برای پایان دادن به این ظلم بزرگ و قتل‌عام محیط‌زیست کاری نشده یا اهالی منطقه سوادکوه تلاش نکرده‌اند‌ چراکه نه فقط در گذشته که هم‌اکنون نیز این تلاش‌ها ادامه دارد، همین یادداشت یک نمونه از چنین تلاش‌هایی است. در گذشته بالاخره پس از نامه‌نگاری‌ها و اعتراض‌های مکرر پای خبرنگاران صداوسیما به این جنگل‌ها باز شد و خبرنگاران شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان از نابودی محیط‌زیست‌ گزارش‌های تصویری تهیه کردند‌ اما این تصاویر و حتی خبر آن هیچ‌گاه منتشر نشد. علاوه بر این فعالیت‌هایی که برای رسانه‌ای کردن این ماجرای غم‌انگیز انجام گرفته هیچ‌یک به نتیجه مطلوب نرسیده چراکه به طور غیررسمی معترضان تهدید شده‌اند که مورد برخورد قضایی یا مقابله فیزیکی قرار خواهند گرفت. به این ترتیب هزینه مواجهه با این اعمال مخرب به شدت افزایش یافته است.


اکنون این سوال مهم همچنان باقی است که وقتی مقام معظم رهبری قطع درختان و نابودی محیط‌زیست را حتی برای ساخت حوزه علمیه هم جایز نمی‌دانند، چگونه عده‌ای که معلوم نیست چه پشتوانه‌ای دارند و از کجا حمایت می‌شوند این‌گونه برای منافع شخصی و کسب ثروت، بهشت گمشده کره زمین را نابود می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha