عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با تشریح جزئیات و روش‌های شیادی درمان ام اس در کشور هرگونه ابتلا به این بیماری بر اثر استفاده از آهن غنی شده در نان را تکذیب کرد.

شیادی برای درمان ام اس

سلامت نیوز:  عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با تشریح جزئیات و روش‌های شیادی درمان ام اس در کشور هرگونه ابتلا به این بیماری بر اثر استفاده از آهن غنی شده در نان را تکذیب کرد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، هژیر سیکارودی در نشست خبری برنامه‌های هفته جهانی ام‌اس، درباره ادعاهایی که مطرح شده بود مبنی بر اینکه آهن غنی شده در نان کشور باعث شیوع ام‌اس می‌شود اظهار داشت: علت بیماری ام‌اس به هیچ عنوان شناخته شده نیست و شیوع آن نیز در تمام دنیا در حال افزایش است. یعنی در کانادا، آمریکا و دیگر کشورهای دنیا نیز شیوع بیماری ام اس رو به فزونی است.

وی ادامه داد: البته برخی کمبودهای ویتامینی از جمله ویتامین D از جنبه علمی می‌تواند تداخلاتی را ایجاد کند ولی هیچ کدام از این نظریه‌ها مبنی بر شیوع بیماری ام اس در کشور نیست و آمار شیوع این بیماری در ایران همانند دیگر کشورها رو به افزایش است.

سیکارودی گفت: شاید آهن زیاد برای بدن مضر باشد ولی دلیلی بر شیوع افزایش ام اس در کشور نیست.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نخستین بیماری ام‌اس در ایران در چه سالی شناسایی شده است، افزود: این سوال را نمی‌توانم دقیق پاسخ دهم ولی در اوایل دهه 50 و قبل از انقلاب زمانی که دانشجو بودم استادی داشتیم که یک بیمار مبتلا به ام اس را آورده بود و به ما نشان می‌داد و این به معنای آن است که در آن دوران شیوع بیماری ام اس بسیار نادر بود. البته شاید برخی‌ها عنوان کنند ابزارهای تشخیصی در آن زمان محدود بود. در حالی که اگر این مسئله صدق داشته باشد باید بیماران دچار عوارض ام‌اس با سن بالا را امروز مشاهده می‌کردیم.

هیچ بیمار ام اس احتیاج به اعزام به خارج از کشور ندارد

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه هنوز درمان قطعی برای بیماری ام اس در دنیا کشف نشده است، تصریح کرد: بر این اساس هیچ توجیهی برای اعزام بیماران به خارج از کشور وجود ندارد.

جزئیات شیادی برای درمان ام اس

سیکارودی در ادامه به تشریح جزئیات شیادانی که برای درمان بیماران ام اس اقدام می‌کنند اشاره کرد و افزود: این علائم بیماری ام‌اس به صورتی است که فرد در چند روز دچار آن می‌شود. مثلا دچار تاری دید چشم می‌شود ولی در نهایت بعد از یک هفته این علائم و شدت عوارض این بیماری برطرف می‌شود. بنابراین شیادانی از این زمان استفاده می‌کنند و درمان‌های کاذبی را برای برخی بیماران انجام می‌دهند و در نهایت بیمار تصور می‌کند که بهبود یافته است در حالیکه بعد از چند ماه دوباره عوارض بیماری ام اس به سراغش می‌آید.
وی تصریح کرد: متاسفانه این شیادی‌ها در درمان بیماری ام‌اس نه‌تنها در ایران بلکه در چین و اوکراین نیز دیده می‌شود. به طوریکه ما بیماری داشتیم که 500 میلیون ریال پرداخت کرده بود تا در کشور اوکراین تحت درمان قرار گیرد.

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران خاطر نشان کرد: بنابراین چنین درمان‌هایی برای بیماران ام‌اس وجود ندارد و متاسفانه وقتی بیماران به سراغ چنین درمان‌های کاذب می‌روند دوره درمان کلاسیک را رها می‌کنند و باعث می‌شود سیر بهبودی و کاهش روند پیش‌رونده این بیماری دچار اختلال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha