معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:توقف فعالیت میدان نفتی یاران شمالی در غرب کارون واقع در تالاب هورالعظیم نتیجه پیگیری سازمان محیط زیست است.

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:توقف فعالیت میدان نفتی یاران شمالی در غرب کارون واقع در تالاب هورالعظیم نتیجه پیگیری سازمان محیط زیست است.

 معصومه ابتکار در گفت و گو با ایرنا افزود: شکایت و پیگیری های اداره کل محیط زیست استان خوزستان در سال 93 مبنی بر فعالیت غیرقانونی توام با تخریب محیط زیستی این میدان نفتی سبب توقف فعالیت آن شد.

وی تاکید کرد: با وجود تمام اخطارهای اداره کل محیط زیست خوزستان، اقدامات تخریبی مانند جاده سازی در آن منطقه انجام شد بنابراین با پیگیری این اداره کل در حال حاضر فعالیت آن متوقف شده است.

ابتکار تاکید کرد:داشتن ارزیابی زیست محیطی و رعایت اصول حفظ محیط زیست برای تمام پروژه های بزرگ الزامی است در غیر این صورت سازمان با متخلف برخورد می کند.
وی با اشاره به اهمیت مقابله با ریزگردها در کشور به ویژه خوزستان گفت:این اقدام با هدف احیای تالاب هورالعظیم و مقابله با گرد و غبار صورت گرفته است که با جدیت نیز پیگیری می شود.

وی ادامه داد: داشتن ارزیابی زیست محیطی و نتایج آن برای تمام پروژه های بزرگ همواره در تمام جلسات و به صاحبان پروژه ها و صنایع توصیه شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هرجا در زمینه محیط زیست اتفاقی سوء رخ می دهد، سازمان ابتدا تذکر می دهد و بعد از آن برنامه اصلاح و مدیریت محیط زیست منطقه را طلب می کند، اگر این مراحل انجام نشود و مشکل همچنان پا برجا باشد قطعا در مقابل دستگاه مربوطه اقدام حقوقی صورت می گیرد زیرا این وظیفه قانونی سازمان است.

وی ادامه داد: این روند به ویژه در خوزستان که آلودگی های نفتی سابقه طولانی دارد و تاکنون آسیب های جدی به محیط زیست منطقه وارد کرده است، با جدیت دنبال می شود، همچنین احیای تالاب هورالعظیم که در زمینه مقابله با ریزگردها از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون رییس جمهوری گفت:در یک سال و نیم گذشته همکاری های خوبی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت صورت گرفته است که منتهی به باز شدن دو دریچه آبی و ورود آب به حوضه تالاب هورالعظیم شده است.

ابتکار اظهار کرد:البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که سازگاری فعالیت های نفتی با محیط زیست زیاد نیست، فعالیت هایی که در گذشته انجام شده آسیب های زیادی به محیط زیست وارد کرده است اما اکنون رویکرد وزارت نفت کاملا همگام با محیط زیست است و آنرا بارها اعلام کرده است، ما هم همین را می خواهیم که در برنامه ها و چشم انداز شاهد بهبود شرایط محیط زیست و ارتقای استانداردهای محیط زیستی باشیم.

وی تاکید کرد:باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال های گذشته به ویژه در چند سال اخیر یک بی توجهی جدی را نسبت به محیط زیست کشور شاهد بوده ایم و عقب گردی داشتیم که باید جبران شود که در یک دوره کوتاه امکان پذیر نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بروز گرد و غبار در برخی استان های کشور به جنوبی و غربی اظهار کرد: قطعا در کل کشور با جدیت تمام برنامه های مقابله با گرد و غبار را با همکاری های فرابخشی انجام می دهیم.

وی گفت: البته سازمان حفاظت محیط زیست مسوول بوته کاری و یا تثبیت خاک نیست این مسوولیت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است، یعنی رفع آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار با منشا داخلی توسط سازمان جنگل ها صورت می گیرد و ما در پایش، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها تلاش می کنیم.

ابتکار افزود: چندین سال است در کشور خشکسالی را تجربه می کنیم و کانون های گرد و غبار داخلی نیز در حال افزایش است، تمام تلاش ما بر این است که کانون های گرد و غبار را کاهش و بی توجهی به این بخش را جبران کنیم، در حد توان تلاش کردیم تا مانع اجرای طرح های انتقال آب شویم و تا جایی که توانستیم فعالیت سدهای مشکل ساز را کنترل یا متوقف کردیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: اقدامات محیط زیستی در مدت زمان کوتاه جواب نمی دهد بنابراین نیازمند تداوم این فعالیت ها و اخذ نتیجه در طولانی مدت هستیم.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرده بود به علت عدم رعایت الزامات زیست محیطی از سوی میدان نفتی یاران شمالی با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان و حکم قضایی فعالیت این میدان نفتی متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه میدان یاران شمالی یکی از میدان های غرب کارون است که در تالاب هورالعظیم واقع شده است، گفت: این میدان مشابه میدان های دیگر متعهد به رعایت الزامات زیست محیطی در حین انجام عملیات بوده که به رغم جلسات متعدد و مکاتبات زیاد، اخطاریه صادره و شکایت های قضایی، به این تعهدات و الزامات عمدتا بی توجه بوده است.

به گفته وی ساخت کمپ و کارگاه در محدوده یک تالاب و تخریب چندین هکتار از عرصه تالابی، احداث جاده های غیر مجاز و برداشت خاک از بستر تالاب برخی از اقدامات غیر مجاز این شرکت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha