دبیر علمی بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: جراحی جدید و نادر جنین به روش لاپراسکوپی، در ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است.

سلامت نیوز:  دبیر علمی بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: جراحی جدید و نادر جنین به روش لاپراسکوپی، در ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است.

دکتر بهار اشجهی در حاشیه برپایی کنگره انجمن جراحان کودکان ایران در زمینه این نوع جراحی در کشور به ایرنا توضیح داد: درحال حاضر این روش جراحی در تعدادی از مراکز دانشگاهی برای درمان برخی بیماری های جنین با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: این روش جراحی برای رفع برخی بیماری های دستگاه ادارای، دستگاه عصبی و بیماری های دیافراگم که قفسه سینه را از فضای شکم جدا می کند، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز تمایل به سمت انجام جراحی برای رفع همین بیماری ها است.

اشجهی با بیان اینکه این جراحی ها به همان اندازه که در تمام دنیا محدود است در ایران نیز محدود است و فقط در حد مراکز دانشگاهی انجام می شود، ادامه داد: این روندی طبیعی است چراکه هر علم نوپایی مراحل پیشرفت را در سال های اولیه طی می کند تا در سال های آینده به انجام موارد بیشتر برسد.

اشجهی توضیح داد: جراحی جنین به دو روش باز (جنین از رحم مادر خارج و پس از انجام عمل جراحی به داخل رحم بازگردانده می شود) و به روش بسته (لاپراسکوپی) انجام می شود.

وی افزود: اعمال جراحی جنین انجام شده در ایران به روش لاپراسکوپی بوده است و عمل جراحی باز تاکنون انجام نشده است.

این جراح کودکان و نوزادان در پاسخ به این سوال که آیا نمی شود این جراحی ها را پس از تولد نوزاد انجام داد، توضیح داد: در درمان بیماری های نوزادان و کودکان هرچه بتوان سن اصلاح را پایین تر آورد، نتیجه بهتر حاصل می شود بنابراین هدف تمام جراحان کودکان از انجام جراحی در دوران جنینی این است که سن اصلاح بیماری را به منظور از بین بردن احتمال عوارض ناشی از آن پایین بیاورند. اما نمی توان گفت که لازم است همه بیماری ها در دوران جنینی با عمل جراحی برطرف شود و به تعداد زیادی از مادران که دارای جنین بیمار هستند حتی اجازه داده می شود که زایمان طبیعی داشته باشند و در موارد لازم زایمان به روش سزارین توصیه می شود.

بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران از 26 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از متخصصان و جراحان کودکان و نوزادان در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش پنج روزه مباحثی همچون جراحی نقص تولد نوزاد، جراحی آنومالی تکاملی نوزاد، جراحی بیماری های اکتسابی نوزاد، نقش تشخیص و درمان پیش از تولد در آنومالی های تکاملی، جراحی جنین، نقش پرستاری در نوزادان بعد از عمل جراحی و نقش بخش مراقبت های ویژه نوزادان در جراحی نوزادان به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

این همایش 30 اردیبهشت ماه پایان می یابد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha