"محمد حسن عابدی" گفت: امسال یکهزار و 636 پرونده در خصوص قصور پزشکی در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 733 مورد منجر به محکومیت پزشکان شده است.

وی در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد این سازمان، گفت : از این تعداد پرونده ها بیشترین شکایت مربوط به ارتوپدی با 104 شکایت مطرح گردیده است .
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور شکایات از قصورات پزشکی عمومی را با 90 مورد، دندانپزشکی 80 مورد ، رنان و زایمان 65 مورد و عمل زیبایی 23 مورد و کلیه و مجاری اداری، بیهوشی، گوش و حلق و بینی و چشم برشمرد.
عابدی گفت: آمار فوتی های ناشی از تصادفات در 9 ماهه سال گذشته با 19 هزار و134 نفر نسبت به مدت مشابه سال جاری با تعداد 18 هزار و 977 نفر، به میزان هشت دهم درصد کاهش داشته است.
وی همچنین گفت: مصدومین ناشی از تصادفات در 9 ماهه سال گذشته با 200 هزار و 10 نفر نسبت به مدت مشابه امسال با 215 هزار و 99 نفر به میزان هفت و پنج دهم درصد رشد داشته است.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود:مراجعین مرتبط با نزاع ها در 9 ماهه سال گذشته با 442 هزار و 200 نفر نسبت به سال جاری با 480 هزار و 709 نفر مقدار هشت وهفت دهم درصد رشد داشته است .
عابدی ادامه داد: مرگ ناشی از مسمومیت گاز در 9 ماهه سال گذشته با 429 نفر نسبت به امسال با 417 نفر ، 2 و هشت دهم درصد کاهش نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه مرگ ناشی از سرما زدگی در سال گذشته 9 مورد بوده است، افزود: مرگ ناشی از برق گرفتگی در 9 ماهه سال گذشته با 548 نفر نسبت به مدت مشابه سال جاری با 530 نفر ، 2 وهشت دهم درصد کاهش نشان می دهد.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مرگ ناشی از سوختگی ها در 9 ماهه پارسال با یک هزار و 663 نفر نسبت به امسال با یک هزار و 975 نفر ، یک و 9 دهم درصد رشد داشته است.
عابدی همچنین در خصوص صدور مجوز در زمینه سقط جنین درمانی که قانون آن دو سال پیش به تصویب رسید، گفت: در سال 86 تعداد سه هزار و 467 مورد و در 9 ماهه امسال 2 هزار و 506 مورد مجوز از طریق این سازمان صادر شده است.
وی درخصوص مرگ های ناشی از آلودگی هوا گفت: قضاوت در خصوص چنین مرگ هایی با پزشکی قانونی نیست و باید توسط مراکز ارزیابی آلودگی های محیطی اقدام شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: مرگ های طبیعی قلبی و عروقی در 9 ماهه سال گذشته مقدار پنج هزار و 189 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال جاری با چهار هزار و 930 نفر مقدار پنج در صد کاهش داشته است.
عابدی همچنین در خصوص مرگهای طبیعی عفوفی گفت : در 9 ماهه گذشته چنین مرگ هایی یک هزار و336 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال جاری با یک هزار و288 مورد سه و شش دهم درصد کاهش نشان می دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح عملکرد این سازمان گفت: پیش از پیروزی انقلاب تنها 20 مرکز استان واحد های پزشکی قانونی آن هم مستقر در دادگستریها فعالیت می کردند که اجرای فعالیت های پزشکی قانونی به صورت متمرکز در تهران صورت می گرفت.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در حال حاضر 300 مرکز در شهر های بزرگ وبالای 100 هزار نفر دارای مرکز خدمات پزشکی قانونی است که در 28 استان کشور آزمایشگاه دائر است و در دو استان قم وخراسان رضوی نیز در حال اتمام پروژه آزمایشگاهی است.
عابدی گفت: براساس آمار موجود درسال 72 آمار مراجعات به پزشکی قانونی کشور دربخش معاینات اجساد غیر طبیعی جمعا 21 هزار مورد بوده که این رقم در سال گذشته به 61 هزار مورد رسیده است.
وی با بیان اینکه در بخش آزمایشگاهی در سال 72 جمعا 11هزارو 500 مورد مراجعه داشته ایم که طی سال گذشته به بیش از 36 هزار مورد افزایش یافته است ، گفت : در بخش مراجعات بالینی در سال 71 جمعا 260 هزار نفر مراجعه بوده که مراجعات سال گذشته به میزان یک میلیون و 535 نفر بوده است .
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : حدود 82 مرکز تملیکی داریم که در حال حاضر پنج پروژه به وسعت 38 هزار متر مربع طی سال های اینده به بهره برداری خواهد رسید و 35 پروژه نیز در مراکز استانها برای احداث سالن های تشریح در سفرهای رییس جمهوری مصوب گردیده است .
عابدی در خصوص بخش تخصصی گفت: طی پنج سال گذشته گسترش بخش تخصصی در 9 منطقه تعریف شد تا میانگین زمانی رسیدگی به پرونده ها که در پنج سال گذشته شش ماه طول می کشید در حال حاضر به دو ماه کاهش یافته است .
وی گفت: دربخش سم شناسی تا سه سال گذشته تنها دو مرکز در کشور فعالیت می کرد که در حال حاضر به 18 مرکز افزایش یافته است که زمان نوبت دهی حذف شده و عملکرد در حد استانداردهای بین المللی صورت می گیرد .
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص کمیسیون تخصصی نیز گفت : در سه مرکز کمیسیون تخصصی داریم که به بیش از 30 شاخه از موضوعات رسیدگی می کنند و کمیسیون مرکزی در تهران نیز به مواردی که نیاز به بازنگری آرای کمیسیونهای تخصصی داشته باشد، رسیدگی می کند.
عابدی افزود: در بخش ژنتیک با وجود تحریم های موجود تکنولوژی هایی در زمینه ژنتیک را به کشور وارد کردیم و در حال حاضر زمان پاسخگویی طی دو هفته انجام می گیرد که در حال حاضر یک مورد از این تکنولوژی در خراسان رضوی است و دومین تکنولوژی نیز در سال جاری در تهران متمرکز خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی بررسی صحنه جرم در اوایل تیرماه سال آینده گفت: اولین کنگره در سال 81 برگزار شد که نتایج خوبی را برای کشور و سازمان پزشکی قانونی و همکاری عوامل مرتبط با این موضوع داشت .
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص اجساد مجهول الهویه نیز گفت: هر جسدی که صاحب آن مشخص نباشد از طریق مراجع قضایی به این سازمان ارجاع می شود و بنابر درخواست دو هفته و تا دو ماه در این سازمان نگهداری می شود و در صورتی که صاحبان آن مشخص نشدند با دستور مراجع قضایی پس از ثبت مشخصات دفن می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha