رئیس انجمن جراحان کودکان ایران با اعلام اینکه ۱۳ استان کشور جراح کودکان ندارند گفت: بر اساس مصوبه جدید وزارت بهداشت، جراحان جوان بدون گذراندن دوره طرح می توانند وارد رشته جراحی کودکان شوند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن جراحان کودکان ایران با اعلام اینکه ۱۳ استان کشور جراح کودکان ندارند گفت: بر اساس مصوبه جدید وزارت بهداشت، جراحان جوان بدون گذراندن دوره طرح می توانند وارد رشته جراحی کودکان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمد خالق نژاد طبری، رئیس انجمن جراحان کودکان نیز در این کنگره گفت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت و تغییرات در ارزش های نسبی جراحی کودکان، مصوبه ای در دبیرخانه شورای تخصصی و آموزش پزشکی گذرانده شد که بر اساس آن جراحی کودکان و برخی از رشته های دیگر که مورد اقبال زیاد پزشکان برای ادامه تحصیل نبودند، جزو رشته هایی قرار گرفتند که شروع تحصیل در آن به طور مستقیم بلافاصله بعد از قبولی و دریافت بورد جراحی عمومی امکانپذیر شد.

 وی با اشاره به اینکه در گذشته جراحان کودکان پس از گذراندن دوره عمومی جراحی می بایست، برای گذراندن طرح به مدت 2 تا 3 سال به خارج تهران اعزام می شدند و سپس می توانستند، رشته جراحی کودکان را انتخاب کنند، تصریح کرد: اخیرا وزارت بهداشت مصوبه ای را گذاشته که این پزشکان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می توانند، امتحان جراحی کودکان را بدهند و از یک ماه بعد هم کار را شروع کنند.

 خالق نژاد طبری ادامه داد: این مصوبه وزارت بهداشت که در شهریور امسال قابل اجرا خواهد بود،  امید می رود،  تحولی جدید در این رشته در کشور ایجاد کرده، سبب استقبال بیشتر از رشته جراحی کودکان شود.

 وی تصریح کرد: هم اینک 13 استان کشور فاقد جراحی کودکان هستند که امید می رود با اجرای این مصوبه این استان ها نیز دارای جراح کودکان و خدمات مرتبط با این رشته شوند.
بهار اشجعی، دبیر علمی بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: هم اینک در کشور جراحی جنین همپای کشورهای پیشرفته دنیا شروع شده است که امید می رود جان تعداد زیادی از جنین های هایی که مبتلا به بیماری نقص تکاملی هستند، نجات داده شود.

اشجعی با اعلام این خبر افزود: در مواردی که جنین مبتلا به بیماری های انسدادی مجاری ادراری است در صورتی که تشخیص داده شود، وجود انسداد مذکور باعث صدمه به کلیه ها می شود، مداخله جراح کودکان حین عمل جراحی برای جلوگیری از آسیب به جنین در موارد خاص توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که برای جراحی توصیه می‌شود، ابتلای جنین به بیماری های سیستم نخاعی و ستون فقرات است که هر چقدر تماس سیستم عصبی جنین در این بیماری ها با مایع دور جنین طولانی‌تر باشد، امکان وارد آمدن صدمات بیشتر به جنین ایجاد می‌شود که در این موارد هم مداخلات جراحی می‌تواند، کمک کننده باشد.

 به گفته اشجعی، رشته جراحی اطفال در دنیا رشته ای نو پاست که خوشبختانه در ایران همپای دیگر کشورها پیشرفت کرده تا جایی که از مرگ و میر کودکان زیادی طی سال های اخیر جلوگیری کرده است.

وی اظهار داشت: از دیگر پیشرفتهای رشته جراحی اطفال در ایران پیوند اعضا در کودکان است که هم اینک چند مرکز دولتی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه به فعالیت مشغولند.

 بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با محوریت جراحی نوزادان و مراقبت های جراحی از نوزادان که از روز 26 اردیبهشت در سالن همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد تا روز 30 اردیبهشت به کار خود ادامه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha