یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 148189

مواد قندی چسبنده مانند گز، درهنگام استفاده روی سطح دندان می‌چسبند. با وجود اینکه استفاده‌کننده سعی می‌کند آنها را از سطح دندانهایش پاک کند این مواد در قسمت عمیق شیارها باقی می‌ماند و با تجزیه شدن، تولید اسید می‌کند.

سلامت نیوز:مواد قندی چسبنده مانند گز، درهنگام استفاده روی سطح دندان می‌چسبند. با وجود اینکه استفاده‌کننده سعی می‌کند آنها را از سطح دندانهایش پاک کند این مواد در قسمت عمیق شیارها باقی می‌ماند و با تجزیه شدن، تولید اسید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عبدالرسول امینی؛  دندانپزشک در خصوص خرده خوری در روزنامه ایران نوشت: خرده‌خوری یکی از عادات غذایی است که سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. در توصیف معایب این عادت رفتاری می‌توان گفت: «استفاده از یک کیلو شکلات صرف‌نظر از عوارضی که برای بدن ایجاد می‌کند، کمتر از خورده خوری شکلات و مواد قندی حاوی ساکاروز، سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد.»


در حقیقت فرآیندی که با مصرف مواد غذایی قندی در دهان آغاز می‌شود، با تخمیر این مواد توسط باکتری‌ها و تولید اسید، بر سلامت مینای دندان تأثیر می‌گذارد. در این مرحله بزاق دهان سعی می‌کند با خنثی کردن این اسید، PH دهان را به حالت اولیه باز گرداند، تا عملیات بازگشت مواد معدنی و ترمیم مینای دندان آغاز شود.
اما هنگامی که شرایط داخلی دهان برای ترمیم وضعیت دندان‌ها مهیا می‌شود، فرد با خوردن مواد غذایی جدید، فرصت بازسازی را از دندان‌های خود سلب می‌کند و این چرخه بدون پایان، دوباره آغاز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت خرده خوری مواد قندی، سرعت روند پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که هر غذای شیرینی الزاماً قند نیست و در مقابل مواد غیرشیرین هم به طور قطع فاقد قند نیستند. به عنوان مثال برخی پروتئین‌ها تا بیش از 400 برابر شیرین‌تر از گلوکز هستند. مواد قندی موجود در این پروتئین‌ها براحتی توسط باکتری‌های موجود در محیط دهان، تخمیر می‌شوند و تولید اسید می‌کنند.
متأسفانه از هنگامی که بشر در شیوه و سبک زندگی خود مداخله کرده با تغییراتی که در محیط پیرامون و مواد غذایی ایجاد کرده، در حوزه سلامت متحمل مشکلات بسیاری شده است. مواد قندی ساخته شده توسط انسان به مراتب آسیب رسان‌تر از مواد قندی طبیعی است.
البته در این بحث شکل ظاهری مواد قندی از نوع آن مهمتر است و ماهیت چسبندگی این دسته از خوراکی‌ها بشدت آسیب رسان خواهد بود. مواد قندی چسبنده مانند گز، درهنگام استفاده روی سطح دندان می‌چسبند. با وجود اینکه استفاده‌کننده سعی می‌کند آنها را از سطح دندانهایش پاک کند این مواد در قسمت عمیق شیارها باقی می‌ماند و با تجزیه شدن، تولید اسید می‌کند.
اما برخی دیگر از مواد قندی مانند شربت‌های شیرین و مایعات حاوی قند، براحتی شسته می‌شوند و با خاصیت خنثی‌سازی بزاق، کمتر پوسیدگی ایجاد می‌کند.
در کنار موارد گفته شده، می‌توان از خشکی دهان به عنوان یکی دیگر از عوامل پوسیدگی دندان‌ها و عفونت دندانی نام برد. کاهش بزاق می‌تواند باقی مانده مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد.
افرادی که با این مشکل مواجه هستند، می‌توانند علاوه بر روش‌های پیشنهادی پزشکان متخصص، از آدامس نیز استفاده کنند. جویدن آدامس تولید بزاق را افزایش می‌دهد.
در خاتمه توصیه می‌کنم معاینه دندان‌ها در فاصله زمانی مناسب حتماً در برنامه زندگی قرار داده شود. حتی افرادی که تصور می‌کنند دندان‌های سالمی دارند باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کنند، زیرا گاهی پوسیدگی‌ها قابل مشاهده نیستند. ترمیم و درمان چنین دندان‌هایی ضمن جلوگیری از پوسیدگی‌های عمیق، باعث افزایش عمر مفید آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha