یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 148203

این نوشتار به بیان اهمیت «مناطق حفاظت‌شده شهری» همچون پارک‌های ملی سرخه حصار و خجیر پرداخته، و ضمن نکوهش نگاه‌های تخریب‌گرانه که امروزه به‌ویژه دامن پارک ملی سرخه حصار را گرفته است (تصمیم شهرداری به تصرف بخشی از سرخه‌حصار برای ساخت اتوبان شوشتری)، امیدوار است مسئولان در برنامه‌هایشان، ملاحظات محیط‌زیستی را، نه در حرف، بلکه در عمل، در اولویت اول قرار دهند.

سلامت نیوز:این نوشتار به بیان اهمیت «مناطق حفاظت‌شده شهری» همچون پارک‌های ملی سرخه حصار و خجیر پرداخته، و ضمن نکوهش نگاه‌های تخریب‌گرانه که امروزه به‌ویژه دامن پارک ملی سرخه حصار را گرفته است (تصمیم شهرداری به تصرف بخشی از سرخه‌حصار برای ساخت اتوبان شوشتری)، امیدوار است مسئولان در برنامه‌هایشان، ملاحظات محیط‌زیستی را، نه در حرف، بلکه در عمل، در اولویت اول قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز مهدی کلاهی دکترای جامعه‌شناسی محیط ‌زیست در روزنامه شهروند نوشت :  به علت فعالیت‌های توسعه‌طلبانه انسان که به تخریب روزافزون اراضی طبیعی و کاهش یا انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری منجر گردیده، سیاست جهانی بر آن شد که مناطقی از طبیعت در هر کشور را که بکر بوده یا کمتر آسیب دیده‌اند، تحت حفاظت ویژه قرار دهند. بدین منظور طبق موافقت‌های جهانی، عرصه‌هایی به‌عنوان «مناطق حفاظت‌شده» (Protected Areas) نام‌گذاری و تحت مدیریت حفاظتی قرار گرفته‌اند.

این مناطق آن‌قدر با اهمیت هستند که چندین کتاب فقط در مورد نقش آنها در حیات زیستی جوامع نوشته شده است. خوشبختانه ایران یکی از سردمداران حفاظت از طبیعت بوده به‌طوری که طبق اسناد تاریخی، اولین جنگل قرق در دنیا توسط پادشاه آن زمان (خشایارشاه) تعیین و تحت حفاظت قرار گرفت. هم اکنون نیز با تمام کمبودهای مالی، انسانی و برنامه‌های منسجم مدیریتی، تعداد بیش از ۲۷۰ منطقه، حدود ۱۰٪ مساحت کشور، با نام‌های مختلفی از قبیل پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و عرصه‌های تحت حفاظت، زیر نظر مدیریت حفاظتی قرار گرفته‌اند.

در این بین، مناطق حفاظت‌شده‌ای که در داخل یا کنار مراکز پرجمعیت هستند، به «مناطق حفاظت‌شده شهری» (Urban Protected Areas) نیز معروفند که از اهمیت دوچندان برخوردار بوده و این نوشتار به بیان آنها می‌پردازد. باید دقت کرد که این واژه به پارک‌های شهری، فضاهای سبز، گلزارها، پردیس‌ها و مانند آنها اتلاق نمی‌گردد. امروزه با پدیده شهرنشینی، شهرها، آن‌چنان وسعت یافته‌اند که گاهی هم جوار گردیده‌اند با مرزهای بعضی از مناطق حفاظت‌شده‌ای که زمانی در دوردست‌ها قرار داشتند، مثل همجواری تهران با پارک‌های ملی سرخه حصار و خجیر و همچنین عرصه تحت حفاظت جاجرود. ولی چرا مناطق حفاظت‌شده شهری مهم هستند؟


تمام دلایلی که برای اهمیت مناطق حفاظت‌شده برشمرده شده‌اند از قبیل فراهم‌سازی خدمات بوم‌سازگان (اکوسیستم)، حفاظت حیات‌وحش و حمایت از اقتصاد مردم محلی با درآمدزایی از طریق گردشگر، برای مناطق حفاظت‌شده شهری نیز کارکرد دارند. با این وجود، این مناطق، نقش حیاتی دیگری دارند که آنها را از سایر مناطق حفاظت‌شده برجسته می‌سازد. از آنجایی ‌که بیشتر مناطق حفاظت‌شده در دوردست‌ها قرار دارند ولی مناطق حفاظت‌شده شهری فرصت‌هایی را برای بسیاری از مردم شهرنشین مهیا می‌سازند تا بتوانند طبیعت را نه از روی شبکه‌های تلویزیونی مثل «شبکه مستند» و پوسترها و عک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha