یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 148206

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگویی گفت: عده‌ای از مصرف‌ کنندگان مواد لبنی و شیر بر این باورند که شیر فله‌ای (سنتی) که معمولا در مغازه‌های لبنیات فروشی عرضه می‌‌شود دارای خاصیتی‌ بیشتر و بهتر نسبت به شیرهای پاستوریزه است در حالی که این شیرها در اصل به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم کارخانجات برگشت خورده‌اند و کارخانه‌ها آن را خریداری نکرده‌اند.

واقعیتی تلخ درباره شیر فله ای

سلامت نیوز:مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه بهترین و پرخاصیت‌ترین شیر، شیر پاستوریزه است، گفت: شیرهای فله‌ای عرضه‌شده در مغازه‌ها، همان شیرهایی است که به علت نداشتن استاندارد‌های لازم از دامداران خریداری نشده و برگشت می‌خورد.

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگویی گفت: عده‌ای از مصرف‌ کنندگان مواد لبنی و شیر بر این باورند که شیر فله‌ای (سنتی) که معمولا در مغازه‌های لبنیات فروشی عرضه می‌‌شود دارای خاصیتی‌ بیشتر و بهتر نسبت به شیرهای پاستوریزه است در حالی که این شیرها در اصل به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم کارخانجات برگشت خورده‌اند و کارخانه‌ها آن را خریداری نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگرچه ممکن است این شیرها طعم بهتری داشته باشند چون اغلب چرب هستند، افزود: حتی با جوشاندن شیر خام هم ممکن است برخی از باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در شیر از بین نرود و باعث بروز بیماری در انسان شود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: شیرخام عرضه شده به کارخانه‌ها مورد پالایش و آزمایش قرار می‌گیرد و پس از برخورداری از فاکتورهای لازم از دامدار خریداری می‌شود و در کارخانه‌ها هم تمام املاح و ذرات معلقی که از هوا جذب شیرخام شده از آن جدا می‌شود.

وی افزود: خاصیت شیر در مراحل پاستوریزه کردن در کارخانه از بین نمی‌رود بلکه شیری که به صورت فله‌ای خریداری می‌شود و اغلب پس از جوشاندن مصرف می‌شود که به علت جوشاندن حدود ۴۰ درصد از پروتئین و کلسیم موجود در آن از بین می‌رود.

اسماعیلی تصریح کرد: با جوشاندن شیر کلسیم و پروتئین شیر به دیواره ظرف می‌چسبد و شیر غلظت بیشتری پیدا می‌کند به همین دلیل مردم تصورشان بر این است که چون این شیر غلظت بیشتری دارد خاصیت بهتری هم دارد در حالی که در اصل بخشی از خاصیت خود را در اثر جوشاندن از دست داده است.

وی افزود: مصرف بدترین شیر پاستوریزه از بهترین شیر فله‌ای بهتر است زیرا احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف از جمله تب مالت با مصرف شیرهای غیر پاستوریزه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: شیر در کارخانه‌ها هنگام تحویل از لحاظ کیفیت و وجود آنتی‌بیوتیک‌ها آزمایش می‌شود، و اغلب شیرهای خام برگشتی از کارخانه‌ها دارای آنتی‌بیوتیک است.

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است به گاو آنتی‌بیوتیک خورانده شود و بقایای این دارو در شیر بماند که در صورت آزمایش کارخانه‌ها این شیر را تحویل نمی‌گیرند.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر فردی از شیر آنتی‌بیوتیک‌دار استفاده کند از آنجا که دوز مصرفی در آن بالاست اگر دچار بیماری شود که نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشند دیگر آن دارو بر روی فرد مؤثر نیست.

وی افزود: شیرخام حاصل از دام مبتلا به ورم پستان توسط کارخانه‌ها قابل تشخیص است و از تولید‌کنند دریافت نمی‌شود در حالی که ممکن است این شیرخام توسط مغازه‌های لبنیاتی به مصرف کننده عرضه شود و در آنها موجب بروز بیماری‌های خطرناکی شود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه در محصولات لبنی از شیرخشک استفاده نمی‌شود، گفت: مصرف شیرخشک در فرآورده‌های لبنی صرفه اقتصادی ندارد چون هر کیلو از بهترین شیر خام با استانداردهای لازم با قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود اما هر کیلو گرم شیر خشک قیمتی حدود ۱۱ هزار تومان دارد.

وی با بیان اینکه کمترین سود را صنایع لبنی از تولید محصول می‌برند، افزود: علی‌رغم اینکه برای تولید شیر پاستوریزه هزینه‌های زیادی از جمله آزمایشگاه‌های مجهز، حمل و نقل و بسته‌بندی وجود دارد اما شیرخام‌های برگشتی کارخانه‌ها که در مغازه‌ها به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند خیلی گران‌تر از هر کیلو شیر پاستوریزه بفروش می‌رسد، زیرا تصور مردم بر این است که این شیرها نسبت به شیرهای پاستوریزه خاصیت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه شیر استریلیزه نسبت به شیر پاستوریزه خاصیت کمتری دارد، افزود: کشورهای توسعه یافته برای تولید و مصرف شیر یارانه‌های خوبی را اختصاص می‌دهند.

 اسماعیلی تصریح کرد: فرآیند تولید تا مصرف شیر یعنی از همان ابتدا که نهاده‌های مورد نیاز دام توسط کشاورز تأمین می‌شود تا زمانی که نهاده به دامدار داده می‌شود و بعد از آن در کارخانه و فروشگاه‌های عرضه شیر باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha