یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 148217

یک فوق‌تخصص قرنیه گفت: تغییر سبک زندگی مردم موجب تشدید خشکی چشم شده است.

سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص قرنیه گفت: تغییر سبک زندگی مردم موجب تشدید خشکی چشم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا صداقت در خصوص تداخلات دارویی و خشکی چشم، اظهار کرد: بیماری خشکی چشم با تغییر در سبک زندگی مردم در کشور و خصوصا در دو دهه اخیر همچنین تغییر حالت استفاده از چشم برای اشیاء دور به حالت نزدیک مانند استفاده از رایانه از جمله شایع‌ترین بیماری‌هایی است که مردم به واسطه آن به کلینیک‌های چشم‌پزشکی مراجعه می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکان شاخه خراسان افزود: بیماری خشکی چشم گاهی به درستی تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان نمی‌شود، متاسفانه یکی از مشکلات در زمینه درمان این بیماری تجویز و مصرف بی‌رویه از قطره‌های اشک مصنوعی است. در دهه‌های اخیر و با تغییر سبک زندگی مردم، بیماری خشکی چشم تشدید شده و از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک‌های چشم است.

وی با اشاره به اینکه بیماری خشکی چشم دامنه گسترده‌ای داشته و بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند، اضافه کرد: می‌توان عمده مشکلات و موارد ایجاد این بیماری را عوامل محیطی اعلام کرد. همچنین شرایط فیزیکی چشمان افراد نیز تغییر کرده است.

این دانشیار گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: همه افراد تصور می‌کنند در این بیماری مقدار اشک چشم کاهش می‌یابد. در صورتی که این تصور کاملا نادرست بوده و عامل ایجاد بیماری خشکی چشم، تغییر ترکیب همیشگی اشک است و در نتیجه موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

صداقت خشکی چشم را اختلالی التهابی و وابسته به سیستم ایمنی تعریف و اضافه کرد: در این بیماری به دلیل کمبود اشک، چشم حمایت نمی‌شود در نتیجه علائمی مانند سوزش و احساس وجود جسم خارجی و... بیماران را آزار می‌دهد.

این متخصص چشم ادامه داد: افراد مسن، مصرف‌کنندگان بعضی داروهای خاص مانند داروهای فشارخون و آنتی‌هیستامین، افرادی که دارای مشاغلی هستند که در فضای باز است مانند کشاورزان و ... از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری خشکی چشم قرار می‌گیرند. علاوه بر این مصرف سیگار و تاثیرات مضر آن بر افراد دیگر، استفاده از رایانه یا استفاده از لنزهای تماسی، انجام اعمال جراحی چشم مانند لیزیک (نوعی روش جراحی لیزری چشمی برای اصلاح عیوب انکساری است) و... این بیماری را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: بیماری خشکی چشم از طریق آزمایش‌های گوناگون و به کمک دستگاه‌های مختلف شناسایی می‌شود و جهت درمان آن از برخی داروهای دارای هورمون‌های خاص، جایگزینی اشک، داروهای تغییر ساختار اشکی و ... استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha