تلاشها برای نجات دریاچه ارومیه در حالی ادامه دارد که با مشخص شدن ابعاد این فاجعه زیست محیطی هر روز انگشت اتهام به سمت و سویی میرود و مردم به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی این حادثه و مسئولین هم یکدیگر را متهم به کم کاری ،سیاسی کاری و عدم توجه کافی به این دریاچه میکنند.آنها با این سوال که چرا معصومه ابتکار در سالهای پیشین نسبت به بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه سکوت اختیار کرده سعی در منحرف کردن اذهان مخاطبین داشته تا بتوانند چهره ای ضعیف و ناکارامد از معاون رئیس جمهوری ارائه کنند.

روایت 14 سال تلاشِ ابتکار برای نجات دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: تلاشها برای نجات دریاچه ارومیه در حالی ادامه دارد که با مشخص شدن ابعاد این فاجعه زیست محیطی هر روز انگشت اتهام به سمت و سویی میرود و مردم به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی این حادثه و مسئولین هم یکدیگر را متهم به کم کاری ،سیاسی کاری و عدم توجه کافی به این دریاچه میکنند.

به گزارش سلامت نیوز دلواپسان اما اینبار از دریچه ای جدید سیل اتهامات را به سوی معصومه ابتکار نشانه گرفته اند .اتهاماتی که با مراجعه به اسناد تلاشهای او در سالهای گذشته برای نجات دریاچه ارومیه اوج سیاسی کاری این افراد را  مشخص میکند و این سوال را در ذهن مخاطب بوجود می آورد که چرا این دلواپسی در دولت قبلی نمود نداشت؟

آنها با این سوال که چرا معصومه ابتکار در سالهای پیشین نسبت به بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه سکوت اختیار کرده سعی در منحرف کردن اذهان مخاطبین داشته تا بتوانند چهره ای ضعیف و ناکارامد از معاون رئیس جمهوری ارائه کنند.

اما اسناد و نامه نگاری چیز دیگری میگویند. نامه نگاریهای وی که از آذر  سال 79 خطاب به مهندس بیطرف وزیر وقت نیرو شروع شده بود خود بیانگر این واقعیت است که وی در همان زمان هم نسبت به وقوع فاجعه ی زیست محیطیِ دریاچه ارومیه بی تفاوت نبوده است.

وی نسبت به طرحهای سد سازی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هشدارهایی داد و از وزیر نیرو خواست که کارشناسان وزارت نیرو اقدامات سریعی برای پیامدهای پروزه های بزرگ آبی گزارشی تهیه کنند.

نامه ابتکار به وزیر نیرو براری جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه

وی بار دیگر در سال 80 نسبت به غلظت نمک دریاچه به وزیر نیرو هشدار داد.

نامه ابتکار به وزیر نیرو براری جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه

 

ابتکار در  نامه ای به تاریخ آبان سال 82  به عارف ، معاون اول رئیس جمهوری وقت مهم ترین عامل بحرانی شدن وضعیت زیست محیطی دریاچه ارومیه را به هم خوردن بیلان هیدرولوژیکی آن طی یک دهه که به دلیل خشکسالی شدید بوجود آمده دانست و خاطر نشان کرده با وضعیت فعلی عمر چندانی از دریاچه باقی نمانده است.

وی همچنین در این نامه پیشنهاداتی را برای برون رفت از این بحران ارائه داد.

راهکارهایی نظیر اجرای آزمایشی مدیریت منطقه ای در حوزه ابریز دریاچه ارومیه و تامین اعتبار بموقع پروژه جف توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی (سازمانی که چندی بعد به دستور محمود احمدی نژاد منحل شد)و تغییر الگوی کشت و اصلاح مدیریت زراعی ،رهاسازی آب پشت سدهای این حوزه به منظور جبران حداقل نیم متر از کمبود آب و ......

نامه ابتکار به وزیر نیرو براری جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه

وی که تلاشهای بسیاری برای جلب مشارکت مسئولین برای نجات این دریاچه داشت در اقدامی دیگر راهکار نجات را همکاری های مستمر و دوجانبه با وزارت نیرو دانست.

راهکاری که به محض ریاست دوباره بر سازمان محیط زیست جامعه عمل پوشاند و با چیت چیان وزیرنیرو اولین بازدید خود را از دریاچه ای که در معرض خطر بود و به هشدار هایش توجهی نشد و امروز با بی توجهی مسئولین پیشین رو به قرار گرفته انجام داد.

دریاچه ای که به گفته کارشناسان در صورت خشک شدن میتواند هوای معتدل منطقه را به هوای گرمسیری با بادهای نمکی تبدیل کند و زیست محیط منطقه را تغییر دهد.

وی در سال 83 گزارشی از اقدامات انجام گرفته در سازمان محیط را مجددا به عارف معاون رئیس جمهوری ارائه کرد.

در این گزارش از اجرای طرح حفاظت از تالابها در آینده ای نزدیک و پروژه بهسازی آبیاری زرینه رود خبر داد.

 نامه ابتکار به عارف براری جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه

در مورد احداث پل شهید کلانتری نیز بارها معصومه ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت هشتم هشدار داد و هرگز برای آن مجوز زیست محیطی صادر نکرد. چرا که این پل به علت قطع جریان آب بین دو بخش دریاچه ارومیه روند خشک شدن را تسریع می کرد و تا پایان دولت هشتم نیز اجازه تکمیل نیافت. ولی در دولت نهم تکمیل و افتتاح شد و شد آنچه که در هشدارها گوشزد شده بود.

حال این سوال مطرح است که با گذشت 14 سال از زمان ارسال این نامه نگاریها و  روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ،ریاست قبلی این سازمان برای نجات و بهبود حال دریاچه که با زندگی و معیشت گروه زیادی از هموطنانمان گره خورده چه کارهایی انجام داده است؟

مگر نه این است که مدت حداقل ده سال از مدیریت ابتکار گذشته و سوءمدیریت وخامت اوضاع را به حدی رسانده که یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهوری به دلیل فشار بیش از حد مردم و فعالین محیط زیستی نجات دریاچه ارومیه شد ؟

ابتکار با تلاشهای فراوان توانست توجه سازمانها و نهادهای بین المللی را به اهمیت نجات این دریاچه جلب کند  و یک سند همکاری با دولت ژاپن برای  احیای دریاچه ارومیه امضا کند و مبلغ خوبی را برای کمک به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه از این راه کسب کند و با مدیریت صحیح اندکی از وخامت اوضاع کاهش دهد.

اگر دلواپسان امروز با همین پیگیری و نگرانی دیروز به فکر نجات دریاچه بودند ،امروز حال دریاچه ارومیه این نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha